اقتصادی

اقدامات ایمیدرو در سالی که گذشت

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان مسئول و اصلی ترین نهاد در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور، طی یک سال گذشته اقداماتی را در حوزه معدن انجام داده است که در این گزارش آمده است. قصد دارم به. برای بررسی مهمترین

به گزارش میجیک، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از تابستان گذشته با برنامه رصد هفتگی مستمر، برنامه ها و اهداف حوزه معدن و صنایع معدنی را هدایت کرده است. طی این برنامه، روش ها و روش های اجرایی برای رفع تنگناهای توسعه این حوزه بررسی و ارائه شده است. در این چارچوب، زنجیره فولاد، مس، آلومینیوم، روی، طلا و غیره در مواجهه با تمام چالش‌های تامین انرژی و مواد غذایی پیشرفت چشمگیری داشته است. در سال 1402 منجر به راه اندازی پروژه های متعددی شد و زمینه را برای راه اندازی بسیاری از پروژه های دیگر در سال 1403 در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور فراهم کرد.

به عنوان مثال در زنجیره فولاد اولین قوس الکتریکی فولاد شادگان در سال 1402 انجام شد و همچنین آزمایشات قوس الکتریکی پروژه های فولاد میانه و فولاد قائنات نیز به ثبت رسید و طبق برنامه پروژه افتتاح خواهد شد.
از سوی دیگر تولید شمش فولاد در سفید دشت با فناوری ایرانی آغاز شد. در زنجیره فولاد نیز فولاد نی و 2 پروژه آهن اسفنجی بافت دار راه اندازی می شود.
ایمیدرو فاز اول کارخانه تولید کنسانتره روی در مهدی آباد را به عنوان بزرگترین کارخانه فرآوری روی خاورمیانه با ظرفیت تولید 200 هزار تن آغاز کرده است.

در حوزه فولاد، قبل از کارخانه بازیافت مستقیم زمزم 3؛ بزرگترین مگامادول تولید آهن اسفنجی ایران با ظرفیت تولید 1.7 میلیون تن راه اندازی شد. از سوی دیگر سومین اسکله منطقه ویژه صنعت انرژی با سرمایه 25 میلیون یورویی در پارسیان افتتاح شد.

از دیگر اقدامات ایمیدرو در سال گذشته می توان به ایجاد فناوری جدید در زمینه زنجیره های آلومینیومی اشاره کرد که در این زمینه اولین طرح تولید هیدرات های ویژه در ایران و خاورمیانه با سرمایه گذاری وارد مدار تولید شده است. 1000 میلیارد ریال و اشتغال 110 نفر.

تکنولوژی ساخت این واحد اصیل بوده و برای اولین بار در کشور پیاده سازی و راه اندازی شده است. افتتاح فاز اول واحد تصفیه گل سرخ شرکت آلومینای ایران (جاجرم) یکی دیگر از دستاوردهای فناوری در زنجیره آلومینیوم است که 600 میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.

عملیات اجرایی کارخانه «فلوتاسیون مس-طلا» در شادان و «فرآوری طلا» در خونیک در استان خراسان جنوبی نیز از سال گذشته آغاز شده است.

در حوزه صنعت مس که یکی از صنایع مهم کشور محسوب می شود و ظرفیت قابل توجه و بهینه ای برای آن در کشور وجود دارد اما تاکنون آنطور که باید به آن توجه نشده است. ظرفیت آن؛ اما خوشبختانه امسال برداشت پیش باطله از معدن سریدون در شهر سرچشمه رفسنجان آغاز شد.

این معدن 10 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری با ذخیره یک میلیارد تن مواد معدنی مس خواهد داشت و برای بیش از 400 نفر اشتغال ایجاد می کند. مدت بهره برداری از معدن سریدون 25 سال خواهد بود.

همچنین «جانجا»؛ این معدن جدید واقع در جنوب شرق ایران و در استان سیستان و بلوچستان است و مطمئنا منبع داغی برای توسعه صنعت مس در سال های آینده خواهد بود. این معدن در حال حاضر مراحل اولیه استخراج را سپری می کند و عامل توسعه و تحول در منطقه خواهد بود.

با توجه به اهمیت توسعه زنجیره مس، ایمیدرو در آستانه رونمایی از شرکت توسعه زنجیره مس در این زمینه است. این شرکت قرار است نقش مهمی در بخش های بالادستی و پایین دستی صنعت مس ایفا کند. این امر با توجه به افزایش مصرف فلز قرمز و اهمیت آن در صنایع پیشرفته و هوشمند دوچندان خواهد شد.

در حوزه اکتشافی نیز از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه بیش از 516 هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده است که 13 درصد بیش از برنامه ریزی شده است.

در زمینه حفاری اکتشافی با هدف رفع کمبود نیروی متخصص در این زمینه، برگزاری اولین دوره آموزشی رایگان حفاری هسته اکتشافی برای توسعه معدن زغال سنگ کوهبنان (استان کرمان) از دیگر فعالیت ها و اقدامات است. . این سازمان در سال 1402 م.

از سوی دیگر، سال گذشته چهارمین جشنواره اینومین (ایده ارزش آفرینی معدن و صنعت معدن)، اولین نمایشگاه بین المللی جواهرات، ماشین آلات و تجهیزات وابسته، اولین دوره جواهر تراش ملی رقابت از جمله مراحل بود. که در زمینه گوهر نیز با متولی ایمیدرو در این سازمان برگزار می شود.

یکی از مهمترین اقدامات ایمیدرو که از دولت سیزدهم آغاز و در سال 1402 محقق شد، تکمیل بیش از 50 پروژه معدنی و معدنی در کشور توسط این سازمان و شرکت های تابعه آن است. ارزش این پروژه به بیش از یک میلیارد دلار می رسد که حوزه های مختلف معدن و صنایع معدنی را شامل می شود.

زنجیره مس، فولاد، طلا، آلومینیوم و همچنین امور زیربنایی در حوزه راهسازی، برق‌رسانی، راه‌سازی و پست‌های بارانداز در نقاط مختلف کشور از جمله پروژه‌هایی بوده است که از ابتدای سال جاری تاکنون تکمیل شده است. دولت سیزدهم با بهره برداری از این طرح برای 3088 شغل مستقیم و 11087 شغل غیرمستقیم ایجاد شده است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا