اقتصادی

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

بانک جهانی هشدار داده است که افزایش تنش ها در خاورمیانه می تواند قیمت نفت را به بالای 100 دلار در هر بشکه برساند و روند کاهشی تورم جهانی را معکوس کند.

به گزارش میجیک، این موسسه مالی مستقر در واشنگتن اعلام کرد که کاهش قیمت کالاها حتی قبل از تحولات اخیر خاورمیانه روندی یکسان داشته و تصمیم برای کاهش نرخ بهره را برای بانک مرکزی سخت کرده است.

پیش از این بانک جهانی پیش بینی کرده بود که میانگین قیمت هر بشکه نفت خام در سال جاری به 84 دلار برسد. بر اساس گزارش بازار کالای بانک جهانی، اختلالات عرضه نفت ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند قیمت نفت برنت را در سال جاری به 92 دلار در هر بشکه برساند، اما اگر اختلال شدیدتری در عرضه وجود داشته باشد، قیمت نفت بالاتر از آن افزایش خواهد یافت. 100 دلار در هر بشکه می گذرد و تورم جهانی را 1 درصد در سال 2024 افزایش می دهد.

بین اواسط سال 2022 تا اواسط سال 2023، قیمت جهانی کالاها حدود 40 درصد کاهش یافت و عامل اصلی کاهش تورم جهانی حدود 2 درصد در مدت مشابه بود. بر اساس گزارش بانک جهانی، از اواسط سال 2023، شاخص قیمت کالاهای این موسسه بدون تغییر باقی خواهد ماند.

در واکنش به تورم چسبنده تر از حد انتظار، بازارهای مالی انتظارات خود را برای میزان و روند کاهش نرخ بهره در سال جاری تعدیل کرده اند.

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی گفت: تورم جهانی شکست ناپذیر است. کلید اصلی کاهش تورم کاهش قیمت کالاهاست که در راه است. این بدان معناست که تورم امسال و سال آینده بالاتر از حد انتظار باقی خواهد ماند. جهان در نقطه آسیب پذیری قرار دارد. یک شوک بزرگ انرژی می تواند بسیاری از پیشرفت های کاهش تورم در دو سال گذشته را خنثی کند.

به گزارش گاردین، بانک جهانی اعلام کرد که تشدید تنش های ژئوپلیتیکی می تواند قیمت گاز طبیعی، کود و مواد غذایی را نیز افزایش دهد.

روغن روی ترمز می افتد

قیمت نفت در روز جمعه افزایش یافت و تحت تاثیر خوش بینی آمریکا به رشد اقتصادی و نگرانی های ژئوپلیتیکی، پس از دو هفته متوالی کاهش، در مسیر ثبت رشد هفتگی قرار گرفت.

نفت خام برنت با 31 سنت یا 0.4 درصد افزایش به 89 دلار و 32 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 23 سنت یا 0.5 درصد کاهش به 83 دلار و 80 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنجشنبه 99 سنت و وست تگزاس اینترمدیت 76 سنت افزایش یافت.

از ابتدای هفته، نفت خام برنت 2.3 درصد و شاخص نفت آمریکا 0.8 درصد افزایش یافته است.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا روز جمعه به رویترز گفت که رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه اول می تواند به سطح بالاتری بازنگری شود و تورم پس از ترکیبی از عوامل موثر بر اقتصاد در ضعیف ترین عملکرد در دو سال گذشته، افزایش یابد. نزول کردن. وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد که رشد اقتصادی کشورش قوی تر از میزبانی خواهد بود که آمار سه ماهه را ضعیف تر از حد انتظار نشان می دهد.

داده ها نشان می دهد که رشد اقتصادی در سه ماهه اول کند شده است و قبل از اظهارات یلن، پس لرزه های تورم شتاب دهنده بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است زیرا سرمایه گذاران محاسبه کرده اند که فدرال رزرو تا سپتامبر نرخ بهره را کاهش نخواهد داد.

در جای دیگر، نگرانی های عرضه از افزایش قیمت ها به دلیل تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه حمایت کرد. رژیم صهیونیستی پس از اعلام خروج غیرنظامیان از جنوب شهر غزه و آغاز عملیات همه جانبه، حملات هوایی خود را در رفح تشدید کرد.

به گزارش رویترز، اما نگرانی‌ها در مورد تضعیف تقاضا برای سوخت، زیرا داده‌های رسمی نشان می‌دهد که ذخایر بنزین آمریکا در هفته منتهی به 19 آوریل کمتر از حد انتظار کاهش یافته است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته به دلیل افزایش صادرات کاهش یافت.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا