مطالب عمومی

مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، رصد هفتگی بازار تغییرات اجناس را به تفصیل نشان می دهد.

شرایط بازار کالاهای اساسی

تخم مرغ و روغن: بازارهای تخم مرغ و روغن در سال گذشته ثبات داشته و قیمت ها تقریباً ثابت بوده است.

شیر: زمانی که کالاها در بازار با افزایش قیمت و کاهش تقاضا مواجه می‌شوند، تخفیف‌هایی در نظر گرفته می‌شود تا ذهن خریداران با قیمت‌های جدید کاهش یابد. اما سال گذشته در بازار شیر تا آخرین روز، بسیاری از فروشندگان مجبور بودند برخی از محصولات مصرفی ارزان قیمت را که در شرایط فعلی از سبد کالاهای خانگی حذف شده اند، با قیمتی کمتر از محصول به فروش برسانند. به عنوان مثال مقداری ماست با قیمت مصرف کننده 99 هزار تومان در بسیاری از مغازه ها به قیمت 75 هزار تومان به فروش می رسد.

لوبیا: امسال هم برای حبوبات تکرار شد و زمانی که قیمت مصرف کننده بسته 900 گرمی لوبیا قرمز 144 هزار و 900 بود، با تخفیف 118 هزار و 900 فروخته شد.

دانه ها: اما بازار برنج در دو سال اخیر با حجم زیادی از برنج های خارجی مواجه شد و به دلیل افزایش قیمت برنج ایرانی و کاهش قدرت خرید مردم باعث رکود بازار محصولات داخلی شد. امسال بسیار کاهش یافته است. برخی از فروشگاه های زنجیره ای برنج هندی یا پاکستانی دارند و برنج ارزان تایلندی و تایوانی در برخی از فروشگاه های دولتی موجود نیست. سال گذشته که برنج شمشیری کیلویی 55 تا 60 هزار تومان فروخته می شد، امسال به حدود 90 هزار تومان رسیده است، این در حالی است که برنج هاشمی گران ترین برنج داخلی است که سال گذشته 88 هزار تومان خرید و فروش شد.

هم اکنون هر کیلوگرم برنج هاشمی 120، طارم 110، فجر 100 و شمشیری 90 هزار تومان است.

چای: چای نوشیدنی گرم روزانه ایرانیان است. معمولا همه افراد هر روز یک لیوان چای می نوشند. نکته جالب اینکه با وجود مصرف چای در کشور، این محصول از سبد معیشت جامعه کارگری برای تعیین حداقل دستمزد از سال 1394 حذف شد.

چای نیز مانند برنج مدتی با افزایش حجم واردات مواجه شد و همین امر بازار محصولات داخلی را تحت تاثیر خود قرار داد. در زیر مورد دیگری از واردات چای دباش اما و آگرهای است.

برای سازمان های دولتی، کسری بودجه، دولت را مجبور کرده است تا مذاکرات در مورد مالیات را متعادل کند و یارانه کالاهای اساسی را حذف کند. حال اگر به مشخصات اقلام خوراکی دقت کنید، برخی از اقلام یا برخی برندها از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، از جمله روغن، شیر، ماست و …. امسال که مالیات بر ارزش افزوده از 1 درصد به 10 درصد افزایش یافت، چای از فهرست کالاهای معاف از این مالیات خارج شد و این مشکل مورد گلایه فعالان بازار قرار گرفته است. حذف معافیت مالیاتی قطعا قیمت این نوشیدنی های روزمره را در بازار تغییر خواهد داد.

زعفران: با توجه به سیاست فروش زعفران شفاف در بورس و دریافتی از متقاضی در عرضه کننده زعفران در فروردین، 1500 کیلوگرم زعفران دیگر از سال 1401 تعاونی زعفران روستایی در بورس عرضه شد.

بر اساس این گزارش، این فروشنده زردچوبه مربوط به تولید استان خراسان رضوی در سال 1401 با قیمت پایه کیلویی 94 میلیون تومان و با حداقل خرید 10 کیلوگرم با شرایط ذکر شده در اطلاعیه بورس کالا پنج بار اردیبهشت ماه، توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران پیشنهاد شد.

تاکید بر حفاظت از زمین های کشاورزی

رئیس سازمان امور اراضی کشور در چهل و هشتمین جلسه ستاد مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی تاکید کرد: هرگونه الحاق اراضی به طرح دهیاران مستلزم کسب مجوز از کمیسیون است. . تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری و کشاورزی. واگذاری زمین کشاورزی درجه یک و دو برای هر فعالیتی غیر از کشاورزی ممنوع است و همه استان ها باید به این موضوع توجه کنند.

حریم خصوصی نقض شده است

باغ گیاه شناسی ملی ایران یکی از آنهاست 10 این بهترین باغ گیاه شناسی در جهان است که به عنوان بزرگترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه شناخته می شود. این ثروت ملی منطقه است 22 در شهر تهران قرار دارد که به دلیل ساخت و سازهای اطراف آن مدت هاست خبرها بوده است. این موضوع به باغ گیاه شناسی تهران محدود نمی شود و سایر باغ های گیاه شناسی کشور را نیز تهدید می کند.

در جلسه شورای تحقیقات پژوهشکده جنگل ها و مراتع کشور که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد، پروژه بلندمرتبه سازی در مرز باغ گیاه شناسی ملی ایران محدود شد. حداکثر 5 طبقه

اگرچه این ساخت و ساز 5 طبقه عواقب فاجعه بار و جبران ناپذیری نیز برای باغ خواهد داشت. بنابراین حق این نهاد این است که پروژه را متوقف کند و همه چیز را به جای دیگری منتقل کند.

حراج چوب به زمین حاصلخیز

دغدغه حذف اراضی کشاورزی و از دست دادن اساس امنیت غذایی معضلی است که امروزه در کشور مشکل ساز شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور کشاورزی نیز مهم ترین مشکل بشر در آینده را تامین مواد غذایی برشمرد و گفت: این مشکل اهمیت تلاش محققان، پژوهشگران و مروجین در حوزه کشاورزی برای پیشگیری از آن را نشان می دهد. آی تی. کشاورزان از ترک عرصه تولید و تخریب زمین های کشاورزی نباید مورد خشم نسل آینده قرار گیرند.

اگر امروز به خاطر قرارداد ترکمنچای و گلستان از حاکمان قاجار عصبانی هستیم یا از دست حاکمان پهلوی برای تحویل بحرین که بخش بزرگی از کرانه جنوبی خلیج فارس را در بر می گیرد. نسل های آینده از ما نخواهند گذشت زیرا ما از نابودی کشاورزی جلوگیری نکردیم.

وی افزود: من از روزی می ترسم که نتوانیم یک هکتار زمین برای تحقیق داشته باشیم.

همکاری دوجانبه

وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار رسمی سران ایران و پاکستان و امضای تفاهم نامه همکاری با همتای پاکستانی خود دیدار کرد.

تفاهم نامه همکاری در بخش بهداشت دام یکی از 8 سند همکاری امضا شده بین ایران و پاکستان است.

همچنین معاون وزیر جهاد کشاورزی حضور پررنگی در رویدادها و نمایشگاه های بزرگ تجاری مرتبط با اصلاح روش ارزآوری صادرات و توسعه زیرساخت های گمرکی و تجهیز زنجیره لجستیک سرد برای حمل و نقل کالاهای کشاورزی دارد. وی از جمله برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای دستیابی به هدف صادرات محصولات خود را کشاورزی عنوان کرد و گفت: پاکستان کشوری اسلامی است بنابراین واردات گوشت و دام زنده از کشور قابل بررسی و پیگیری است. . از طرفی ذرت بومی کشت شده در این کشور کیفیت مناسب و قیمت مناسبی دارد و یکی از نهاده های مورد نیاز ایران است.

من باید بگویم؛ از جمله موضوعات مطرح شده در سفر رئیس جمهور به پاکستان، بحث در مورد کشاورزی قراردادی، ترخیص کالاهای اساسی و سایر اقدامات زیربنایی بود.

دکمه بازگشت به بالا