برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

مکان های تاریخی شیراز

شیراز، مهد شعر و ادب، یکی از زیباترین شهرهای ایران با جاذبه های گردشگری فراوان است. بیشتر گردشگری ایران به تاریخ ایران مربوط می شود و یکی از جذابیت های سفر به ایران آشنایی با تاریخ این شهر است. شیراز شهر تاریخی و خوش آب و هوای ایران با فضایی بهشتی و بوی بهارنارنج است.

یکی از پربازدیدترین مکان های شیراز حافظیه و سعدیه است که سالانه میلیون ها گردشگر را به خود جذب می کند. بر اساس آمار سال 1402 تعداد بازدیدکنندگان از این شهر باستانی 1.5 میلیون نفر بوده است. حدود 450000 نفر از این بازدیدکنندگان از حافظیه و 255000 نفر از سعیدیه دیدن کردند. 971 نفر نیز مجذوب ساختمان زیبای تخت جمشید شدند. در این مقاله شما را با 30 جاذبه گردشگری شیراز آشنا می کنیم تا لیست کاملی از مکان های دیدنی این شهر را داشته باشید.

شیراز پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران است که گردشگران و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. وجود شکوفه های نارنج قدم زدن در خیابان های شیراز را بسیار دلنشین کرده و حسی ناب و منحصر به فرد را به شما القا می کند. جاذبه های گردشگری شیراز بسیار وسیع است و با دیدن مناطق دست نخورده این شهر دیدن شیراز باعث خوشحالی می شود. با رسانه گردشی تاپ همراه باشید.

1- وجود دارد

قبل از اینکه خام/نرم شود نیاز به سفر زیادی دارد

سادیه یکی از جاذبه های توریستی شیراز است و یکی از مکان های آرامش بخش شیراز محسوب می شود. ترکیب سنت و مدرنیته این مکان را خاص و چشمگیر کرده است. ویژگی های این مکان به شرح زیر است:

شورید آرامگاه شاعران مشهوری چون شیراز است

دو حوض آهن و ماهی

ترکیبی از عناصر سنتی و مدرن

مکانی برای دوستداران ادبیات

آرامش فضا به دلیل وجود حوض، درختان و گل های رنگارنگ

2- حافظه

بعد از روزهای ما / پرسه زدن های زیاد، یک شب غنیمت گویی با ناهار و شام.

در این مکان آرامگاه حافظ شاعر و غزلسرای بزرگ ایرانی قرار دارد. حافظ را با کنیه هایی مانند لسان الغیب، تورجانم الاسرار و لسان العفا نیز می شناسند. حافظیه در شب بسیار زیباتر است و آرامش را برای شما به ارمغان می آورد. طاق هشت ضلعی روی مقبره بسیار چشمگیر است.

جالب است که معماری این بنا مربوط به دوره هخامنشیان و زندیان است و اشعار حافظ به زیبایی بر روی سنگ های مرمر موجود در آرامگاه نقش بسته است. مساحت این زمین تقریباً 2 هکتار می باشد. در این جلسه می توانید فال حافظ را دریافت کنید و در فضای اسرارآمیز شعر حافظ غرق شوید. زیبایی حافظیه از این قرار است:

درختان جنگلی

گل های رنگارنگ

چایخانه حافظه

برای دریافت فال حافظ در این مکان

روی خط جمشد

داریوش پادشاه ملکستان/ چون به گروه سوش پرداخت.

تخت افتخار دریای پارس

یکی دیگر از مقاصد گردشگری شیراز تخت جمشید است که یکی از جاذبه های معروف شیراز است. این مکان مقر سلسله هخامنشیان و اولین پایتخت ایران بوده است. مجموعه تخت جمشید حدود 2500 سال پیش کاوش شده و 125000 متر مربع مساحت دارد.

اولین دستور ساخت این بنا را داریوش اول، سومین پادشاه کمنس داده است. اما ساخت بنا به درازا کشید و در بسیاری از مراحل پادشاهان مختلف دستور تکمیل تخت جمشید را دادند. این بنا نمایانگر تاریخ غنی ایران و منعکس کننده نظام دربار پادشاهان هخامنشی است. این ساختمان دارای سالن های بسیاری است که با اصول مهندسی و معماری مطابقت دارد. برای ورود به تخت جمشید باید هزینه ورودی پرداخت کنید. زیبایی پرسپولیس از این قرار است:

درباره رستم

نقوش برجسته از سه دوره تاریخی دوره ایلامی، هخامنشی و ساسانی

نقش گیرنده

مجسمه باشکوه

کاخ های تاریخی

4- پارسال

– من کوروش هخامنشی به مردم فرمان می دهم که خسته نباشند، زیرا ملال مردم، ملال من است و شادی مردم، شادی من.

آرامگاه کوروش شاه آدل در دشتی زیبا قرار دارد. این شهر به فرماندهی و نظارت کوروش ساخته شد. این مکان گواه تمدن، هوش، فرهنگ و معماری کهن ایران است و میراث جهانی به شمار می رود. پاسارگاد یکی از زیباترین نقاط گردشگری شیراز است که دلتان را سرشار از غرور و میهن دوستی می کند. پاسارگر مجموعه ای متنوع و زیبا از بناهاست. این ساختمان به شرح زیر است:

آرامگاه کوروش

کاخ دروازه

یک قصر خصوصی

ایر پونک باغ شاهی

محل داستان پالاسرگره است

مظفری کاروانسرایی

ناحیه خاجی

سازه های دفاعی تل تخت

مقبره های کامبوج.

5- نقش رستم

یکی از جاذبه های گردشگری شیراز، نقش رستم است که آرامگاه شاهان بزرگ هخامنشی مانند داریوش بزرگ و خشایارشا است. تصویر نخرستم یکی از باشکوه ترین مکان های شیراز است. در سفر به شیراز بازدید از این مکان زیبا را فراموش نکنید. این بنا در مجاورت شیراز واقع شده است. از زیبایی های نقش رستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نقش اردشیر بابکان در به سلطنت رسیدن شاهان ساسانی

پیروزی شاپور اول بر رومیان

کعبه زرتشتی

6- درب القرآن

در شیراز جاهای دیدنی زیادی وجود دارد. دروازه قرآن یکی از کهن ترین مکان های شیراز است. این مکان در زمان عضدالله دیلمی که از امیران آل بویی بود در خروجی شهر شیراز به سمت مرودشت ساخته شد. از میان 6 دروازه آن زمان، تنها دروازه، دروازه قرآن است. عضدالله دلمی دستور داد بالای دروازه قرآنی بسازند تا مردم از زیر آن عبور کنند و در امان باشند. این قرآن در موزه پارس نگهداری می شود.

به دستور رضاخان در سال 1328 درب جدیدی به جای درب قدیمی ساخته شد. این اقامتگاه به چندین جاذبه شیراز مانند آرامگاه حافظیه و زاکو کرمانی نزدیک است.

دکمه بازگشت به بالا