اقتصادی

حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا

مدیرکل دفتر آفریقا سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر آغاز فصل جدیدی از تعاملات تجاری ایران و قاره آفریقا از حضور 20 کشور آفریقایی در اجلاس بین المللی ایران و آفریقا خبر داد.

لیلا باغبان در گفت وگو با میجیک، با بیان اینکه بیشترین حجم تجارت خارجی ایران و آفریقا در سال 1401 اتفاق افتاد، گفت: تجارت خارجی با آفریقا به حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار رسید. اما این میزان در مقایسه با تجارت سایر کشورها با قاره آفریقا قابل توجه نیست، به همین دلیل سازمان توسعه تجارت ایران برنامه ای را برای به دست آوردن سهم بیشتری از قاره آفریقا در نظر گرفته است.

به گفته این مقام مسئول، آمار تجارت با آفریقا بیش از ارقام اعلام شده است، اما به دلیل محدودیت های ناشی از اعمال تحریم ها، صادرات مستقیم به کشور نداریم و محصولات ایرانی از طریق کشورهای دیگر به کشور صادر می شود. مانند. مانند امارات متحده عربی، ترکیه، قطر و عمان.

وی با بیان اینکه باید فصل جدیدی از تعامل تجاری با آفریقا باز شود، تصریح کرد: تجار با ظرفیت های تجاری قاره آفریقا آشنایی چندانی ندارند، هرچند برخی شرکت های ایرانی سال هاست در آنجا حضور دارند. اما ارقام تجار با کشورهای آفریقایی قابل قبول نیست زیرا ظرفیت تجاری ایران و ظرفیت تجاری ایران قابلیت رشد چند برابری را دارد. به عبارت دیگر، پتانسیل تجارت دوجانبه و چندجانبه بین ایران و کشورهای آفریقایی وجود دارد.

مدیرکل دفتر آفریقا سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در سال های اخیر شناخت بهتری از فرصت های قاره آفریقا ایجاد شده است، افزود: هیئت های تجاری آفریقایی در حال افزایش سفرهای خود به ایران هستند. در ایران اکسپو 2023 از 17 کشور آفریقایی هیئت تجاری داریم که به نظر می رسد امسال این تعداد افزایش پیدا کند.

به گفته این مسئول؛ همزمان با اکسپو 2024، اجلاس همکاری ایران و آفریقا برگزار می شود که از مقامات آفریقایی برای شرکت در این رویداد دعوت شده است.

وی با اشاره به دعوت از وزرای اقتصاد و تجارت آفریقا در این کنفرانس گفت: تفاهم نامه خوبی بین ایران و کشورهای آفریقایی امضا خواهد شد و همزمانی این کنفرانس با ایران اکسپو باعث افزایش آگاهی از توانمندی های ایران می شود و این امر افزایش خواهد یافت. منجر به توسعه سریعتر ایران در روابط تجاری با این کشور خواهد شد.

باغبان استقبال از اجلاس ایران و آفریقا را قابل قبول توصیف کرد و گفت: بیش از 20 کشور آفریقایی در این اجلاس حضور خواهند داشت و به نظر می رسد تعداد شرکت کنندگان از قاره آفریقا در اکسپو 2024 افزایش یابد.

وی ادامه داد: برنامه اولیه اجلاس مشخص شده است، برنامه دیدار با مسئولان و مذاکره با تجار و شرکت های بزرگ و قدرتمند است و بازدیدها و تورهای صنعتی نیز پیش بینی شده است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا