مطالب میجیک

الگوی زن «نه شرقی نه غربی» – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین از کربلای معلی، نشست «زینب کبری تداوم نهضت حسینی» از جمله سلسله نشست ها و همایش های بین المللی اربعین توسط کارگروه بانوان کمیته فرهنگی اربعین برگزار شد. در مقر.

در ابتدای این نشست مینو اصلانی دبیر این نشست به اهداف و سیاست های این همایش اشاره کرد و گفت: دنیا باید الگو معرفی کند و مردم از امکانات فردی، اجتماعی و خانوادگی بهره مند شوند. این منطقه الگوی زندگی از سوی دیگر تمدن باید بتواند الگوی خود را به درستی به دنیا معرفی کند.

اصلانی با اشاره به اینکه ما الگویی به نام حضرت زینب(س) داریم، افزود: حضرت زینب بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب الگوی زنان نه شرقی و نه غربی است. زنی که با حفظ حریم خود می تواند پاک و نجیب و در جامعه موثر باشد. چنین زنانی می توانند در مرکز تصمیمات ملت باشند. در تاریخ زنانی داریم که تاریخ را تغییر داده اند.

وی با اشاره به اینکه در این دیدار بُعد شخصی حضرت زینب(س) را بازخوانی می کنیم، افزود: ما افرادی هستیم که می توانیم با پیمودن این مسیر آینده جهان را رقم بزنیم و بگوییم چه گفتمانی را برای امت انتخاب کنیم.

مدیریت بحران حضرت زینب(س)

سخنران افتتاحیه این نشست لاله افتخاری استاد دانشگاه و عضو شورای اسلامی بود. وی در ابتدای سخنرانی خود با موضوع «مدیریت زینب(س) در عاشورا و اربعین» با اشاره به اینکه هر عقل سلیمی موافق مدیریت در زندگی است، گفت: مدیریت در سیره عملی ائمه، پیامبران و بزرگان جایگاه ویژه ای دارد. .اون به عنوان مثال حضرت موسی (علیه السلام) برای اداره جامعه جایگزین هارون شد. خداوند نیز متولی امور دنیا و آخرت است. در قرآن کریم درباره مدیریت مردم صحبت شده است; گاهی از او به عنوان خلیفه و گاهی به عنوان امام یاد می شود. آیاتی هم داریم که به مدیریت مرد بر زن یا زن بر مرد اشاره دارد.

وی با تاکید بر اینکه همه اینها نشان دهنده نیاز جامعه به امیر است، افزود: حضور امیر و مدیر در مدرسه وحی جایگاه ویژه ای دارد. حضرت زینب(س) که در خانواده ای وحی پرورش یافت و فرزند مادری رابط جامعه بود، نمونه ای از مدیریت خوب است.

افتخاری درباره ابعاد مدیریت زندگی حضرت زینب(س) گفت: مدیریت بحران حضرت زینب(س) یکی از بحران های بزرگ در تحریف تاریخ عاشورا است. بحث دیگر مدیریت این بانوان بزرگوار در خرده بحران اسارت است. او با مدیریت بحران خود در تمام مراحل، دیگران را برنامه ریزی و آموزش داد. با شجاعت، صبر و ایمان، هم ذهن مبتلایان را مدیریت کنید و هم ذهن فریب خوردگان را مدیریت کنید. بنابراین او الگوی مدیریت بحران است و نشان می دهد که زنان نیز با آموزش بینش می توانند الگو باشند.

بهترین متولی کشیشی

صدسه الحلاوی، استاد دانشگاه عراق نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود که به ارائه مقاله ای با عنوان «حضرت زینب(س) و نهضت اربعین» پرداخت. در ابتدا فرمود که زینب(س) را در یک جمله خلاصه می کنیم و او بهترین ولی امر امامت است.

حلاوی با اشاره به راهپیمایی اربعین افزود: راهپیمایی که امروز انجام می شود ابعاد بسیاری دارد و یکی از شعائر بزرگ اسلامی به شمار می رود. این عمل ریشه در ادیان دیگر برگرفته از قرآن کریم دارد و در حدیث داریم که بهشت ​​40 شب برای حسین (ع) گریه می کند و خورشید غمگین است. ما معتقدیم گام هایی که برای حسین (ع) برداشته می شود جزء رحمت خداوند به مردم است.

استاد این دانشگاه با تایید اینکه پرچم کربلا پرچم خداست، گفت: پرچمی که خداوند برافراشته است، به زمین نمی افتد و انشاءالله سایه خود را در تمام مزارع گتی خواهد گستراند.

زنی که کار امام را تمام می کند

بخشی دیگر از این مراسم به ارائه مقاله طاهره حمیز با عنوان ابعاد سیره و ارادت حضرت زینب(س) اختصاص داشت. وی در ابتدا درباره زندگی و خدمت وجود مقدس حضرت زینب(س) بیان کرد: او زنی بود که از 14 معصوم نبود، اما با عظمت امام معصوم کار خود را به پایان رساند و باعث حیرت و حیرت حضرت شد. جهان .

حمیز با تاکید بر اینکه می توان برای شناخت عظمت زنان تحصیل کرده در مدارس اسلامی نشانه های ذکر شده در قرآن را دید، گفت: سخنرانی حضرت زینب در کاخ یزید ستودنی است. این خطبه فرهنگ و حکومت معاویه را در سوریه به مدت 48 سال سردرگم کرد. رفتار پیروزمندانه حضرت زینب(س) کاروان اسیر را برای اربعین به دیدار امام حسین(ع) و شهدای کربلا سوق داد.

تکنیک استدلال قرآنی حضرت زینب علیها السلام

سخنران بعدی این مراسم عزت السادات میرخانی بود. وی با اشاره به سیره جامع حضرت زینب کبری(س) که برگرفته از فرهنگ قرآن است، گفت: امروز پس از اولین قدم انقلاب باید گام موثرتری برداریم. در مورد توسعه ابزارهای ترویج ایده ها، حلقه مفقوده ای داریم که تکنیک های استدلال است. بحث دیگر این است که آیا جایگاه فن استدلال قرآن و در نهایت روش شناسی فن استدلال قرآن اهمیت دارد؟

میرخانی با تاکید بر اینکه باید روش شناسی حضرت زینب کبری (س) در فن استدلال و فن استدلال قرآنی را درک کنیم، افزود: با این کار می توان به نظامی از نظر بینش، منش و روش دست یافت که دانش ما می تواند. انجام دادن. یک قدم اساسی در زمان حال بردارید

وی با بیان اینکه در حوزه های علمیه و دانشگاه ها خلأ علمی در روش شناسی داریم، گفت: با اصلاح و پرکردن این خلأ می توان به یک نیاز مبرم پاسخ داد. این کار یک مبتدی بدون دانش فنی نیست.

میرخانی در پایان به دیدگاه حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: این دیدگاه در کلام کاملاً قابل تحلیل است که نشان می دهد برآمده از مکتب اهل بیت(ع) است. بینش، منش و روش ها برای ما دانش می آورد و ما را از سطح به اعماق می برد.

ارائه مقاله «آگاهی در رسیدگی به مراسم زیارت اربعین و تأثیر آن بر ساختار فکری و اخلاقی جامعه» توسط اقبال، دیگر سخنران مهمان در این مراسم ارائه شد. با بیان این سوال که آیا باید زینب(س) را در اسارت بررسی کنیم و این مرحله از زندگی این بزرگوار را ببینیم، گفت: آیا عاشورا فقط عاطفه و اشک و آه است یا فراتر از آن نگاه کنیم؟ اگر اعتقاد بر این است که زینب و عاشورا یک مدرسه هستند، این مدرسه باید از نظر سیاسی، اخلاقی و تربیتی جامعه را برای ما بازتاب دهد تا بتوانیم بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

مدل زن

سخنران بعدی این نشست علمی شیدا نیکوروین استاد دانشگاه بود که در ابتدای سخنان خود بخشی از سخنان علامه طباطبایی را در بیان جایگاه والای زن نشان داد و گفت: ایشان زن را به زمین حاصلخیز تشبیه کردند. بدون زنان، زندگی، تولید مثل و تولید مثل وجود نخواهد داشت.

وی حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب کبری(س) را در رأس فهرست بانوان بزرگ جهان دانست و افزود: در نهضتی مانند عاشورا بحث نوسازی شخصیت های دینی است. خیلی مهم. روحانیون ما باید پل محکمی بین نسل جوان امروز و زندگی عملی کشیشان ایجاد کنند تا این مدرن سازی صورت گیرد. ما باید به جوانان اجازه سوال بپرسیم. در عصر تکنولوژی، ما شانس خوبی داریم که اگر برنامه ریزی نشود، زمان اضافی زندگی منجر به فساد و بیکاری می شود.

فرشته روح افزا دیگر سخنران این مراسم بود که به ارائه مقاله «سبک زندگی حضرت زینب(س) در حوزه تمدن نوین اسلامی» پرداخت. وی با تاکید بر اینکه تمدن بشری تصویری از شکست را نشان داده است، گفت: در این میان معتقدیم اسلام نوعی تمدن برای نجات بشریت در آینده است.

وی با اشاره به اینکه آیین اربعین تکرار نهضت زینب کبری(س) است، افزود: تمدن اربعین بر مصادیق قرآن مربوط به گذشته برتری دارد. زینب تمدن ساز آینده است زیرا عملکرد او از تمام زنانی که در قرآن ذکر شده است پیشی می گیرد.

پس از این نشست، مقاله تبیین نقش خانواده در تربیت ظاهر و زینب کبری (س) همراه با نهضت عاشورا به قلم معصومه ظهیری. وی یکی از ویژگی های حضرت زینب(س) را تربیت نسل منتظر در راه شهادت دانست و افزود: این بانوی بزرگوار در خانواده ای پرورش یافت که وجود 7 معصوم از پیامبر اکرم (ص) را می دانستند. اره). ) به امام سجاد (علیه السلام). او دختر، خواهر و مادر شهید است. او ضد ظلم است و دارای همدلی و همراهی است.

ظهیری با بیان اینکه حضرت زینب (س) زنی دانا (عقیله) بود، گفت: ایشان در تمام مراحل زندگی برتری عقل را بر عاطفه نشان داده اند. امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) همراه با نهضت عاشورا بود که پیام زینب علیهاالسلام به نسل های بعد رسید.

مدل زن

آخرین سخنران این مراسم نیره قوی، دبیر علمی این نشست بود. وی با بیان اینکه در منظر قرآن، نگاه مؤمن به آخرت است، گفت: ما معتقدیم زینب کبری(س) مومنی مانند امام حسین(ع) است. او به روش خود فرصتی برای خروج از بحران ایجاد کرد. در کربلا دشمن می خواست او را ذلیل کند، اما سربلند شد، زیرا وظیفه آفرینش زیبایی را انجام داد.

این مدرس دانشگاه در پایان افزود: حال این مهم است که آیا من و شما زنان مسلمان می توانیم تهدیدهای شرق و غرب که می گویند زنان در اسلام مظلوم هستند را به فرصت تبدیل کنیم؟ همین اجتماع اربعین یعنی فراتر از الگوی شرقی و غربی، زینب کبری به عنوان الگوی سوم زندگی می کند.

دکمه بازگشت به بالا