برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

تفاوت vrf و داکت اسپلیت

مقایسه سیستم VRF با اسپلیت و داکت اسپلیت و ۷ تفاوت اصلی آنها

قبل از اینکه کار مقایسه سیستم VRF با اسپلیت (کولر گازی) و داکت اسپلیت را انجام دهیم و ۷ تفاوت اصلی آنها نسبت به هم را بدانیم، بهتر است که ابتدا این دستگاه ها را معرفی کنیم و ساختار آنها را بشناسیم. فرآیند یافتن سیستم سرمایشی و گرمایشی ایده آل فرآیندی پیچیده است. در واقع دستگاهی را نمی توان در بازار یافت که از هر نظر برای یک ساختمان ایده آل باشد. بلکه باید ویژگی ها، مزایا و معایب هر کدام را شناخت و متناسب با نیاز ساختمان، مناسب ترین دستگاه را انتخاب نمود. تفاوت های VRF با داکت اسپلیت و اسپلیت به گونه ای است که برای برخی از ساختمان ها سیستم VRF و برای برخی دیگر نیز سیستم های اسپلیت ، داکت اسپلیت ، چیلر ، مینی چیلر و یا سایر سیستم ها مناسب خواهد بود. برای مقایسه سیستم VRF با اسپلیت و داکت اسپلیت ، ابتدا مزایا و معایب هر دستگاه را بررسی می کنیم و سپس ۷ تفاوت اصلی داکت اسپلیت و VRF و همچنین کولر گازی (اسپلیت) را مرور خواهیم کرد.

معرفی سیستم VRF :

۱ . عملکرد بدون نیاز به مدار آب

۲ . اشغال فضای کم جهت نصب یونیت خارجی و یونیت های داخلی

۳ . قابلیت کار در شرایط آب و هوایی متنوع

۴ . کارکرد بسیار کم صدا یا بی صدا

چون هدف ما در این مقاله این است که عمل مقایسه سیستم VRF با اسپلیت (کولر گازی) و داکت اسپلیت را انجام دهیم و ۷ تفاوت اصلی آنها نسبت به هم را بشناسیم و تشریح ساختار سیستم VRF بسیار مفصل و از حوصله این متن خارج است، لذا ادامه توضیحات و مزایای این دستگاه ها در این متن ⇐ آورده شده است که می توانید آن را مطالعه بفرمایید. در ادامه برای شناخت تفاوت های VRF با داکت اسپلیت و اسپلیت به معرفی سیستم اسپلیت و داکت اسپلیت می پردازیم.

معرفی داکت اسپلیت و اسپلیت :

هم اسپلیت و هم داکت اسپلیت از یک یونیت خارجی که شامل کمپرسور و مبدل حرارتی کندانسور است و نیز یک یونیت داخلی شامل مبدل حرارتی اواپراتور تشکیل شده است. یونیت داخلی اسپلیت معمولا به شکل دیواری و یونیت داخلی داکت اسپلیت معمولا زیر سقف کاذب نصب می شود که داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت ابعاد بزرگتری دارد و در عملکرد کاملا شبیه یکدیگر عمل می کنند.

داکت اسپلیت همانطور که از نامش پیداست (داکت به معنی کانال است) سیستمی کانالی است که با کانال کشی، هوای سرد یا گرم شده در یونیت داخلی را به اتاق ها و سالن های مختلف ساختمان هدایت می کند و بزرگترین عیب آن این است که همه اتاق ها و سالن های متصل به آن با دمای یکسان سرد یا گرم شده و جریان هوای ورودی به همه آنها با هم قطع یا وصل می شود که در واقع دمای هوا در همه قسمت های متصل به یک داکت اسپلیت، یکسان خواهد بود. اسپلیت ها نیز فقط پاسخگوی نیازهای یک اتاق یا سالن کوچک هستند و نمی توان از آنها در سالن های بزرگ استفاده نمود و برای سالن های بزرگ چندین اسپلیت در نقاط مختلف نصب می شود که علاوه بر افزایش قیمت اولیه دستگاه ها، هزینه مصرفی انرژی توسط آنها نیز زیاد خواهد بود.

تشریح ساختار سیستم داکت اسپلیت نیز بسیار مفصل بوده و مزایا و معایب فراوانی دارد که مقاله کامل آن را در لینک زیر قرار داده ایم و پیشنهاد می کنیم که حتما آن را هم مطالعه بفرمایید تا بهتر بتوانید با این دستگاه آشنا شده و درک ۷ تفاوت اصلی داکت اسپلیت با VRF که در ادامه خواهیم گفت، برای شما راحت تر باشد.

مطالعه بیشتر ⇐

مقایسه و ۷ تفاوت اصلی سیستم VRF با اسپلیت (کولر گازی) و داکت اسپلیت

مهمترین موارد مقایسه سیستم VRF با اسپلیت و داکت اسپلیت و ۷ تفاوت اصلی آنها عبارتند از :

۱ . از نظر قیمت

به ۲ علت قیمت تمام شده یک سیستم VRF نسبت به اسپلیت و داکت اسپلیت بیشتر است. اول به این خاطر که از تکنولوژی های بسیار پیچیده تری در ساخت VRF ها استفاده می شود که مهمترین آنها همان سیستم تغییر جریان مبرد ورودی به هر فن کویل (به هر یونیت داخلی) است و بدیهی است که قیمت دستگاه را افزایش می دهد و دوم به این خاطر که تمام دستگاه های VRF موجود در کشور وارداتی هستند و ما تولیدکننده داخلی در این زمینه نداریم و تحریم های بین المللی هم سبب افزایش هزینه تمام شده واردات هم می شود. یکی دیگر از دستگاه های به صرفه مرکزی (از نظر قیمت) برای تهویه، دستگاه چیلر هوایی (هوا خنک) است که پیشنهاد می کنیم طرز کار و مزایای آن را در مقاله مطالعه کنید.

۲ . مقایسه سیستم VRF با اسپلیت و داکت اسپلیت از نظر بهینه سازی مصرف انرژی

همانطور که گفتیم در VRF ها از تکنولوژی های به روزی استفاده می شود که در جهت افزایش عمر مفید محصول و نیز بهینه سازی مصرف انرژی آنها است. در اسپلیت ها (کولرهای گازی) و داکت اسپلیت ها مقدار مبرد ورودی به یونیت های داخل ساختمان (یونیت دیواری اسپلیت و یونیت سقفی داکت اسپلیت) ثابت است ولی در سیستم تهویه مطبوع VRF یک مکانیزم کنترلی وجود دارد که با آنالیز نیاز مصرف کننده (به صورت هوشمند) و به صورت اتوماتیک میزان مبرد ورودی به هر یونیت داخلی (به هر فن کویل) را تغییر می دهد و همواره آن را در حدی نگه می دارد که کمترین میزان انرژی مصرف شود.

۳ . مقایسه و تفاوت داکت اسپلیت و VRF از نظر گرمایش

هم اسپلیت ها، هم داکت اسپلیت ها و هم VRF هم توان کار در حالت گرمایشی را دارند. احتمالا تا کنون یک اسپلیت یا همان کولر گازی را در حالت گرمایشی روشن کرده اید. در چنین حالتی هم کمپرسور دستگاه که در یونیت کندانسور (یونیت بیرون از ساختمان) جاسازی شده، شروع به کار می کند و دستگاه با مصرف برق در واقع گرمایش هوای ساختمان را انجام می دهد. دقیقا همین اتفاق در داکت اسپلیت ها و VRF ها هم می افتد. ولی تفاوت داکت اسپلیت و VRF نسبت به اسپلیت ها در گرمایش این است که در اجرا می توان یه کویل مسی مخصوص آبگرم در یونیت داخلی سقفی VRF ها و داکت اسپلیت ها جاسازی کرد (درون یونیت داخلی یا جلوی آن) و این کویل را به آبگرم موتورخانه یا پکیج متصل نمود تا در زمستان به جای اینکه مبرد وارد یونیت داخلی شود، آبگرم وارد آن شده و در واقع گرمایش ساختمان با مصرف گاز انجام شود (به علاوه اندکی مصرف برق که مربوط به فن یونیت داخلی VRF یا داکت اسپلیت می شود) که در چنین حالتی، کمپرسور دستگاه خاموش می شود و طول عمر آن هم افزایش می یابد.

۴ . از نظر کانال دار بودن یا نبودن

داکت اسپلیت سیستمی کانالی است ولی اسپلیت و سیستم تهویه VRF کانالی نیستند. عیب کانالی این است که کل فضا با یک دما تهویه می شود و نمی توان کنترل دمای هر زون (هر منطقه یا هر اتاق یا سالن) را مستقلا انجام داد ولی در سیستم تهویه مطبوع VRF می توان دمای هر یونیت داخلی (فن کویل) را با یک کنترلر و به میزان دلخواه مدیریت نمود.

۵ . مقایسه سیستم VRF با اسپلیت (کولر گازی) و داکت اسپلیت از نظر محل نصب

هر ۳ این سیستم ها از نظر محل نصب تقریبا مشابه هم هستند. یعنی یونیت بیرون از ساختمان آنها همگی باید در فضای باز نصب شوند. VRF ها معمولا بر روی بام و اسپلیت ها و داکت اسپلیت ها هم در تراس و هم روی بام قابل نصب هستند. یکی از دستگاه های سرمایشی که به جای فضای باز در موتورخانه نصب می شود، چیلر تراکمی آب خنک یا همان چیلر آبی است که برای شناخت ساختار و طرز کار این دستگاه پیشنهاد می کنیم که مقاله را مطالعه کنید.

۶ . مقایسه سیستم VRF با اسپلیت و داکت اسپلیت از نظر مرکزی یا واحدی بودن

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، سیستم تهویه مطبوع VRF یک سیستم تهویه مرکزی است. به این معنی که یونیت خارج از ساختمان آن به فن کویل های چند واحد یا چند قسمت متصل می شود ولی داکت اسپلیت و کولر گازی مرکزی نیستند و به ازای هر بخش یا هر واحد یک دستگاه از آن در نظر گرفته می شود. یکی دیگر از سیستم های تهویه مرکزی دستگاه چیلر است که برای آشنایی با انواع آن و ویژگی های هر یک می توانید این متن ⇐ را مطالعه بفرمایید.

خرید مینی وی آر اف | خریدار vrf

۷ . فیلتراسیون ، کنترل رطوبت و تامین هوا

یونیت داخلی هر ۳ این دستگاه ها دارای فیلتر برای زدودن گرد و غبار و ذرات آلاینده است. یونیت داخلی (سقفی) داکت اسپلیت را می توان به گونه ای نصب کرد که از یک طرف به هوای آزاد راه داشته باشد و بتوان هوای تازه وارد محیط کرد. همچنین در VRF هم می توان از یونیت هایی استفاده کرد که کانال وارد کننده هوای تازه دارند. هر ۳ این سیستم ها با تبدیل بخار آب موجود در هوا (بر اثر برخورد هوا با لوله های سرد مسی یونیت داخلی) می توانند رطوبت هوا را بگیرند و تا حد مطلوبی کاهش دهند. چنانچه در ساختمانی با فیلتراسیون بهتر، کنترل رطوبت دقیق و تامین هوای تازه به مقدار زیاد نیاز باشد، در VRF ها می توان یونیت های خارجی را به دستگاه هواساز متصل نمود.

نتیجه گیری در مورد استفاده از سیستم مناسب

اگر شما ساختمانی دارید که در قسمت های مختلف آن به تنظیم دمای هوا به صورت مستقل نیاز دارید (معمولا ساختمان های با متراژ متوسط تا بزرگ) یکی از بهترین سیستم ها، سیستم های VRF هستند که خود به دو دسته GHP (کارکرد با گاز شهری) و EHP (کارکرد با برق) تقسیم می شوند. اگر ساختمانی دارید که متراژ کمی دارد (مانند منازل مسکونی با متراژ کمتر از ۱۵۰ متر) می توانید از یک یا چند اسپلیت در نقاط مختلف استفاده کنید تا بتوانید دمای هر اسپلیت را به طور جداگانه تنظیم نمایید. اگر مسئله کنترل دمای هر اتاق یا سالن به صورت مستقل و جداگانه اهمیت ندارد و می خواهید دمای هوا در همه آنها به صورت برابر تنظیم شود و با هم سرد و گرم شوند، می توانید از داکت اسپلیت استفاده کنید.

در واقع مسئله کنترل مستقل هر قسمت از نظر دما و رطوبت و نیز متراژ ساختمان ها مهمترین فاکتورها در مقایسه سیستم VRF با اسپلیت و داکت اسپلیت است.

مطالعه بیشتر ⇐

مطالعه بیشتر درباره ویژگی های یک سیستم تهویه هوشمند در یک ساختمان در این مقاله ⇐

به این متن چند ستاره میدین؟ (ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز رو داره. بدون نیاز به ثبت نام در سایت می تونید امتیاز بدید)

جهت مشاهده انواع کولرگازی ال جی به همراه مشخصات و قیمت بر روی بزنید.

بهترین داکت اسپلیت با توجه به مدل و ظرفیت دستگاه متفاوت است. جهت خرید انواع داکت اسپلیت می‌توانید در وب سایت ما اقدام کنید

دکمه بازگشت به بالا