برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

انواع ساز نی

انواع سازهای نی هنرجویان با توجه به سلیقه و علاقه خود می توانند یکی از سازهای نی را انتخاب کنند. ساز نی صدای دلنشینی دارد و یکی از سازهای سنتی ایرانی است که افراد زیادی تمایل به یادگیری آن دارند، اما برای اینکه به خوبی برای یادگیری آماده شوید، باید با انواع سازهای نی آشنا شوید. ابزار داشتن ابزارهای مناسب به یادگیرنده انگیزه می دهد و آنها را برای یادگیری بیشتر تشویق می کند.

در مطلب قبل با سازهای نی و ساخت کلی آنها آشنا شدید اما در این مطلب شما را با انواع سازهای نی آشنا می کنیم. برای آموزش نی در کرج با آموزشگاه موسیقی ویولا  همراه باشید.

نوعی ساز نی

سازهای نی مختلفی با برندهای مختلف، بی کیفیت و بی کیفیت در بازار وجود دارد که خرید آنها برای تبدیل شدن به یک نوازنده خوب روی ساز نی جز برای تمرین و تمرین توصیه نمی شود. شما باید ساز قابل نواختن و استانداردتری داشته باشید. از بهترین برندهای موجود در ایران می‌توان به نی سلطانیان، نی صنعتی، نی شفیعی، نی عارف، نی بیات و نی علوی اشاره کرد.

این یک نکته برای شماست، اگر مبتدی هستید و با چوب بامبو آشنایی ندارید، بهتر است چوب بامبو را پیدا کنید تا در مورد ساخت بامبو بیشتر بدانید. پس از یادگیری اصول اولیه و آشنایی با چوب بامبو، می توانید به دنبال چوب های حرفه ای یا سه اشاره بگردید.

وجود مهر و موم در نی

انواع دنده سر با آب بندی در بازار عرضه می شود. سازندگان ابزار، از جمله سازندگان نی، از مهر و موم برای کیفیت سازی ابزار خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر سازنده ای از مهر و موم (قرمز) برای دستگاه خود استفاده کند، به این معنی است که دستگاه از کیفیت بالایی برخوردار نیست. اگر از دو مهر برای دستگاهش استفاده کند یعنی دستگاه کیفیت معمولی دارد و قیمتش پایین است. وجود سه ضربه بر روی دستگاه به معنای کیفیت بالای این دستگاه و مناسب برای نوازندگان حرفه ای می باشد.

معرفی سازهای نی

ساز نی کوتاه

شفت کوتاه تر به دلیل دو تار صوتی صدای کمتری تولید می کند. این مدل قرمز از نظر طول کوتاهتر، اما قطر آن بزرگتر از حد معمول است. این مدل بیشتر برای پخش آهنگ های محلی استفاده می شود.

ساز بلند فلوت

ساز نی بلند یا به قلاب نی یکی از بلندترین سازهای نی است که ارتفاع آن به حدود 80 سانتی متر می رسد. دارای 5 سوراخ است و صدای دردناک و غم انگیزی تولید می کند. این مدل نی در موسیقی ترکمنی و جنوب ایران بیشتر از سایر نواحی استفاده می شود.

نی با هفت سیم

همانطور که از نام آن پیداست، نی هفت بند دارای 7 رشته و 6 گره است. این مدار همانند مدار طاق دارای 5 سوراخ می باشد که 4 سوراخ روی یونیت و یکی زیر واحد قرار دارد. برای نواختن فلوت، هفت سیم بین دندان ها قرار داده می شود و سپس هوا در آنها دمیده می شود. این نی از 4 ناحیه صدا تشکیل شده است: باس، تریبل، بالا و پایین.

کلارینت

یکی از انواع سازهای بادی که فقط یک نی دارد، نی است. اگرچه نام دیگر این ساز در کشورهای دیگر نوعی کلارینت است، اما نام آن در ایران کارانی است که از دو کلمه سیاه و نی تشکیل شده است. به همین دلیل به آن نی سیاه نیز می گویند. نی ها قادر به تولید یک فاصله موسیقی شرقی هستند، در حالی که مه یک چهارم میدان را تشکیل می دهد. برای نواختن این ساز مانند ساز نی، هفت دندانه سیمی بین سازها قرار داده و هوا دمیده می شود. نی معمولاً از چوب یا فلز ساخته می شود.

دوزل

ساز دوزل که در بین اقوام کوچ نشین ایران بسیار پرطرفدار و مورد استفاده است، در واقع نوعی نی است که دو لوله مجزا را که ممکن است چوبی یا فلزی باشد، ترکیب می کند. دهانه های هر یک از این لوله ها در کنار هم قرار گرفته و به طور مستقل عمل می کنند.

به طور کلی انتخاب ساز قرمز به سلیقه و میل هنرجو بستگی دارد. برخی از نی نوازان حرفه ای به این نتیجه رسیده اند که بهتر است با نی، نی سی، نی دپازون یا E reed شروع شود، برخی دیگر از نی نوازندگان معتقدند که نی های کوتاه تر برای صدای بم و برای نت های بالاتر استفاده بهتر است. نی فا یا فادیز برای صدای آهنگ از نی کوک (mi) استفاده می کرد و نی نوازنده دیگری توسط پروفسور محمد مظفری خرو معرفی شد.

علاوه بر این نی های معروف، نوازندگان مبتدی می توانند از مدل های سابیزا، سنیانی، اسماعیلی و نوروزی با یک یا دو مهر استفاده کنند که قیمت مناسبی دارند و برای شروع نوازندگی مناسب هستند.

کسانی که هنرمندان حرفه ای هستند می توانند از سه الگوی تمبر برای سازهای نی از هر نوعی استفاده کنند.

و در نهایت، این توضیح مختصری در مورد انواع آلات موسیقی نی است، اما قبل از خرید یک ساز بهتر است از راهنما یا مربی خود کمک بخواهید.

دکمه بازگشت به بالا