اقتصادی

از عاقبت عجیب آیفون ۱۴ تا تعیین تکلیف درخواست‌های افزایش قیمت

یکی از مهم ترین اخبار هفته گذشته گرانی آیفون 13 نسبت به آیفون 14 و راهکار مردم برای خرید جدیدترین مدل آیفون و همچنین الزام تولیدکنندگانی است که بدون اجازه بازگشت قیمت را افزایش می دهند. قیمت.

به گزارش میجیک، هفته گذشته هفته ای پر از اخبار صنعت و بازار بود. یکی از این اخبار وضعیت عجیب آیفون 14 در بازار است. گزارش های میدانی نشان می دهد که ممنوعیت واردات آیفون 14 به دلیل ثبت نام و گارانتی، قیمت آیفون 13 را نسبت به آیفون 14 گرانتر کرده است و برخی ترجیح می دهند با هزینه کمتر و همینطور از آخرین فناوری های موجود استفاده کنند. زمان استفاده از تلفن همراه ارزان سیم کارت را فعال کنید و از یک تلفن همراه ارزان با آخرین مدل آیفون به اینترنت متصل شوید و کار را انجام دهید.

واردات آیفون 14 به کشور با مشکلاتی همراه بوده است و در چند ماه گذشته ثبت یا نبودن آن در هاله ای از بلاتکلیفی قرار داشت. در جدیدترین اقدام هفته گذشته سازمان توسعه تجارت طی اطلاعیه ای به گمرک اعلام کرد که ورود آیفون 14 به مدل های بعدی به عنوان کالای مسافری یا پستی از اول اسفندماه سال جاری ممنوع است. البته مشخص نیست این تصمیم دائمی است یا خیر.

وزیر ارتباطات و انفورماتیک نیز در تازه ترین اظهار نظر خود گفت که موبایل وسیله زندگی مردم است، هر ممنوعیتی می تواند برای مردم مشکل ایجاد کند. پس حداقل باید اطلاع رسانی شود. عدم شفافیت در این زمینه وجود دارد. وی همچنین از وزارت حریم خصوصی خواست تا در این مورد شفاف سازی کند. اما وزارت امنیت هنوز به این بیانیه واکنشی نشان نداده است.

تقاضا برای افزایش قیمت کجاست؟

خبر مهم دیگر مربوط به تعیین تکلیف درخواست افزایش قیمت به ویژه در حوزه شوینده ها و لوازم خانگی است که در رسانه ها بازتاب زیادی دارد. از اواخر دی ماه قیمت برخی از این محصولات صنعتی بین 10 تا 15 درصد از سوی شرکت های لوازم خانگی افزایش یافته است و پیگیری ها نشان می دهد مجوزی برای این افزایش قیمت ها صادر نشده است. تولیدکنندگان اعلام کردند با وجود ارائه لیست افزایش قیمت مواد اولیه، وزارت بهداشت با افزایش قیمت لوازم خانگی موافقت نکرده است. از سوی دیگر به گفته آنها قیمت مواد اولیه در بورس آزاد است و با دلار تغییر می کند. همچنین تولیدکنندگان به دلیل مشکلات مربوط به سرمایه در گردش تقاضای فروش اعتباری مواد اولیه را دارند. از سوی دیگر سخنگوی وزارت امنیت درباره افزایش قیمت اخیر شرکت های لوازم خانگی گفت: مواد اولیه این صنعت افزایش نیافته است و تا پنج ماه آینده اکثر صنایع تولید لوازم خانگی تجهیزات خط تولید را خریداری خواهند کرد. . با نرخ ارز قبلی و بنابراین نیازی به افزایش قیمت نیست. مشکلی که تهیه کننده آن را تکذیب می کند.

هفته گذشته بحث افزایش قیمت محصولات شوینده نیز مطرح شد. این تولیدکننده محصولات بهداشتی و شوینده نیز هفته جاری گفت: واحدهای تولیدی در ابتدای سال درخواست افزایش 40 درصدی قیمت داشتند که با 25 درصد آن موافقت شد. بنابراین از خرداد ماه تاکنون هیچ افزایش قیمتی در این صنعت اعمال نشده و گفته می شود این شرکت زیان ده است. این در حالی است که تولیدکنندگان پودر نسبت به سایر محصولات زیان بیشتری دارند و قادر به ادامه تولید برای برخی واحدهای تولید پودر نیستند.

بالاخره حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در مورد نتیجه درخواست پاسخ روشنی نداد و به توضیح روند اعمال قیمت جدید اکتفا کرد. به گفته وی، هر کالایی که درخواست افزایش قیمت داشته باشد، مدارک را به سازمان ارائه می کند. ابتدا دفاتر ویژه وزارت حراست و وزارت جهاد کشاورزی این درخواست را بررسی می کنند و در صورت صحت آن، سازمان حمایت صورت های مالی را بررسی می کند. اگر مجوز افزایش قیمت بگیرند می توانند قیمت جدید را اجرا کنند. اما اگر مجوز نگیرند افزایش قیمت پذیرفته نمی شود.

فرهیدزاده همچنین تایید کرد که معاون سرمایه سازمان حمایت واحدی را که بدون مجوز افزایش قیمت داده بود احضار و اخطار داده و واحد باید قیمت را پس دهد. حالا باید دید قیمت جدید تغییر می کند یا خیر؟

خودداری از واردات خودرو و لوازم خانگی از چین به جای بدهی این کشور به ایران

از دیگر اخبار مهم این هفته، می توانیم رد کردن واردات خودرو و لوازم خانگی از چین به جای بدهی این کشور به ایران است. این خبر اما در فضای مجازی منتشر شد نیازمعاون وزیر صمت گفت که چیزی نشنیدم.

همچنین در چند روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت خبرهای مهمی را در برنامه های تلویزیونی اعلام کرد. وی از مذاکره ایران و چین برای همکاری در بخش‌های مختلف معدنی، فولاد، مس، ماشین‌آلات، خودرو، ماشین‌آلات و لوکوموتیو خبر داد و گفت: مرحله سوم پروژه شناسه کالا یعنی سامانه شفاف‌سازی فروشگاهی طراحی شده است. بارکد محصول و کار به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. این کار از مهرماه آغاز شده و در چندین فروشگاه با آزمایش به پایان رسیده است. خبر نهایی این موضوع را نماینده اول روز یکشنبه اعلام کرد و اجرای آن حدود پنج ماه به طول خواهد انجامید. پس از اجرای کامل مرحله سوم، نیازی به بررسی نصب یا عدم نصب کد رهگیری از سوی بازرسان بازار نیست و تنها فروشگاه های دارای سامانه مجاز به فعالیت خواهند بود.

آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی خبر مهم دیگر این هفته این است که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت نام خودروهای وارداتی از چند روز آینده آغاز می شود و شرکت کنندگان در این قرعه کشی علاوه بر داشتن شرایط لازم قرعه کشی خودروهای داخلی مانند داشتن مجوز، نداشتن پلات فعال و … باید 500 میلیون تومان در حساب بانکی بلوکه کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا