مطالب میجیک

پیامبر (ص) حقوق فردی و اجتماعی زنان را برگرداند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه دین و اندیشه – روش زینب حسینی: انتخاب رسولان خدا از میان مردم درست سرمشق و سرمشق امت ها باشد، زیرا مهم ترین و مؤثرترین موعظه و دعوت پیامبران، دعوت عملی است. برای دستیابی به مصداق معاصر سیره پیامبر، ابتدا باید شخصیت این شخصیت بزرگ تاریخی را بررسی کرد و رفتار او را بررسی کرد، سپس با بازسازی سیره پیامبر، خود و دیگران را راهنمایی کرد.

لذا به بررسی الگوی رفتار و نحوه ارتباط پیامبر(ص) می پردازیم.پ) برای بررسی و پاسخگویی به شبهات حوزوی با حجت الاسلام علی حسنلو، استاد حوزه عالی و مدیر گروه تاریخ و تاریخ مرکز با مردم درباره بازسازی جامعه جاهلی گفت وگو می کنیم. بخش اول این گفتگو را در ادامه می خوانید:

پیامبر (ص) حقوق فردی و اجتماعی زن را احیا کرد

شرایط فرهنگی و اجتماعی شبه جزیره عربستان قبل از بعثت پیامبر اکرم (ص)پ)

حجت الاسلام علی حسنلو در ابتدا به تشریح وضعیت عربستان پرداخت و گفت: شبه جزیره عربستان از نظر فرهنگی، عقیدتی و اجتماعی در وضعیت پست و بحرانی قرار دارد و بعث به سوی یک انقلاب بزرگ منتهی می شود. این امر به شدت بر تمام جنبه های زندگی عرب در مرحله اول و سایر ملل در مرحله بعدی تأثیر می گذارد. امیرمومنان با مقایسه اوضاع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قبل و بعد از بعثت، تحلیل خوبی از این وضعیت ارائه می کند تا تأثیر گسترده بعثت پیامبر اکرم (ص) را در پیشرفت و رشد تمدن بشری تبیین کند. همچنین در خطبه فدکی ننه زهرا (س) به وضعیت غم انگیز فرهنگ عرب اشاره می شود که تمدن ندارد و آنها در بدترین وضعیت معیشتی به سر می برند. در آیات قرآن به این حالت جهل گفته می شود; برخی از نظرات زنان را به عنوان یادآوری ذکر می کنم، اکثر اعراب جاهل فکر می کنند که زنان برابر با حیوانات یا انسان های ضعیف هستند که در زندگی آزاد می شوند و از بردگی رهایی می یابند. نمی تواند از فساد و شر دوام بیاورد.

بعد: زنان خارج از جامعه محسوب می شوند، تنها حقوقی که برای آنها دارند این است که آنها را از موقعیتی که جامعه نیاز دارد در نظر می گیرند، مانند خانه ای که نیاز به سرپناه دارد یا زندانی که باید برای کار استفاده شود. و مراقب حیله گری او باشید. زن از حقوقی که می تواند استفاده کند محروم می شود، جز اینکه به نفع مردی که بر او قیم است مسترد می شود. اساس رفتار با زنان، تسلط قوی و انقیاد ضعیف است، زیرا مردان همیشه مسلط هستند. زن عرب سهمی از دارایی مرد محسوب می شود و وقتی پسرش جامه ای به سوی او پرتاب کند، آن را به ارث می برد. خوردن گوشت شکارچیان، سگ ها و گربه ها ممنوع نیست. جامعه ای با حس حماقت که آداب و اخلاقی که نشانه پیشرفت است ندارد. تصویری تاریک و هولناک از این وضعیت را می توان در سخنان حضرت امیرمومنان و سایر منابع مشاهده کرد. “ارسلاح علی هاین عادت زنانه من پیامبر و درگیری من الالسون فقفی برای پیامبر و با آن متوقف شوید افشا فجاد قیمت خدا معلم و و مردی عادل».

حسنلو افزود: وضعیت زمان بعثت و شرایط اجتماعی و فرهنگی در آغاز بعثت.پ) این یکی از موضوعاتی است که امیرالمؤمنین در خطبه های خود به مردم یادآوری کرده و به تحلیل و تبیین اوضاع و احوال بعثت پیامبر می پردازد و فاصله زیاد بعثت با سایر پیامبران را یکی از عوامل مهم می داند. در جهل جامعه بشری که از اینجا به چشم می خورد نقش و کارکرد نبوت و امام و دین را در زندگی انسان می داند که اگر دین از جامعه و زندگی انسان گرفته شود چه وضعیتی بر جامعه حاکم خواهد شد. همانطور که در قرن حاضر، دین در جامعه اروپایی هر چه که باشد، سیاهی و رنگ دین از بین می رود و جامعه سکولار می شود. جامعه غربی به بربریت و بدویتی نزدیک است و قتل و دزدی که از نشانه های بدویت و نادانی است جای انسانیت و عقلانیت و نجابت را در آن جامعه می گیرد. الدغغائین و عطفا برای الثوائر آ برای برادر و خواهر و تفاوت بین دوستان عزیز برای إِّلَّةَ و حقارت برای العزته کلمه بیانیه و بی صدا اثر اجتماعی و روانی رسالت او خاموش کردن آتش کینه و دشمنی و برقراری امنیت اجتماعی و تبدیل دشمنی به دوستی و مهربانی و برادری در جامعه، از بین بردن خویشاوندی مشرکانه و کسب عزت برای مستضعفان و ذلیلان است. ارزشهای غیر دینی در سایه بیان صریح و جایگاه صحیح پیامبر به دست می آید و دین خدا در جامعه گسترش می یابد. علت و مردم از دست رفته قیمت شگفت زده و هاتبون قیمت تحریک بالا آنها احمق هستند آب و هوا و شما آنها را تحقیر می کنید الکبریه و من آنها را تحقیر می کنم احمق الجهله حیاری قیمت زمين لرزه من الامر و تصادف من احمق بالغ pp قیمت پیشنهادات و آن زمان علی الطریقه و دعا برای خرد و خطبه الحسنه «خدای پیامبر اسلامپ) رسول خدا(ص) فرمود: در زمانی که مردم غرق در شگفتی بودند، سرگردانی، جهل و فتنه، خود را فراگرفته بود. هیو شهوت و خودپسندی بر او چیره شده و تکبر و غرور و گمراهی و جهل و جهل از پاکان شوکه شده و بسیار متواضعانه زندگی می کند. امّا او در این وضع زندگی می کرد که رسول خدا مبعوث شد و با حکمت و موعظه نیکو و اخلاق و رفتار و از هر چه نجات می یابد، در امر خیرخواهی، نصیحت، اصلاح و سامان بخشیدن به زندگی کوشید و آنان را به سوی خدا دعوت کرد. تصادف.” رسول الله دید.پ) رسالت خود را با ایمان آغاز و به پایان رساند و با صداقت و راستی این راه را طی کرد. پرچم های حق را در میان ما به یادگار گذاشت، هر که از آن فراتر رود دین را ترک می کند و هر که عقب بماند هلاک می شود و هر که به پرچم (که در دست علی است) چنگ بزند.آ) آن) ذخیره شود

رفتار فردی و اجتماعی مبتنی بر دین و…

این پژوهشگر تاریخ اسلام سپس گفت: آنچه در تغییر و اصلاح جامعه بسیار مؤثر است، رفتار و سیره فردی پیامبر است نه قدرت و قدرت. بررسی حضرت با منطق و رفتار این جامعه را چنان متمدن کرد که در اندک زمانی از میان آنان افرادی را ساخت که در معرفت خدا و توحید هستند و در یک کلام همه متمدنند و مانند سلمان و ابوذر می اندیشند. ، اویس قرنی و اعظم.صحابی حضرت علی بن آبی طالب و حسنین و مقداد و ….. همینطور.

حسنلو ادامه داد: پیامبر صلی الله علیه و آله نظر خود را نسبت به زنان تغییر داد و آنها را به عنوان انسان های شریف منصوب کرد و در خانواده با احترام شروع کرد، به همسرش احترام گذاشت، به دخترش احترام گذاشت، حقوق زن را اعاده کرد و مهریه و شخصیت را برگرداند. و حقوق اجتماعی؛ و در حكومت او قرار گرفت و نقش تعليم و تربيت مادرش را بيان كرد; او برای تحصیل جایگاه ویژه ای قائل بود، در نماز جماعت برای زنان جایگاهی قائل بود و آنان را از فعالیت هایی مانند پرستاری و مداوای مجروحان منع نمی کرد و سخت کوشی را در خانه به آنان یاد می داد و خانه ها را جهاد به حساب می آورد و برای آنان ارزش قائل است. دختری را تربیت کرد که مایه غم و اندوه همه زنان است. او دخترش را به گونه ای تربیت کرد که سزاوار مادری 11 امام و پیشوا بود که همگی در راه هدایت و توسعه فرهنگ و رفاه مردم جان خود را فدا کردند.

پاکیزگی

بهداشت و نظافت از اساسی ترین عناصر تمدن بشری است. ) در سطح شخصی، در عین حال که در بین افرادی که می توان به آنها اعتماد کرد مشهور است، به نظم و نظافت نیز معروف است. علاوه بر مراسم وضو، روزانه خود را شستشو می دهد و آن را نوعی عبادت می داند. مقدس همیشه خود را معطر می کند. به طوری که بعد از گذر از هر جایی، همه آنجا بو را حس می کنند. حتی در تاریکی شب، مردم بدون دیدن چهره آن حضرت، حضور او را از بوی مطبوعش می شناختند. خود پیامبر می فرماید: «عطر زدن و مسواک زدن از سنت های پیامبران است». مرحوم طبرسی در کتاب مکارم اخلاق روايت شده است كه عادت پيامبر صلى الله عليه و آله اين است كه به آب نگاه كند و موهاي خود را بشويد و موهاي خود را شانه كند و بگويد: «خداوند آرايش و آرايش را دوست دارد وقتى بنده اش به ديدار برادرانش مى رود».

در امتداد…

دکمه بازگشت به بالا