برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

مقایسه پژو 405 و پژو پارس

مقایسه پژو پارس با پژو 405 SLX

پژو پارس یا پرشیا، یک خودرو ایرانی-فرانسوی است که طراحی بخشی از آن به وسیله مهندسین ایرانی صورت گرفته هرچند که شباهت آن با پژو 406 غیر قابل انکار است. پژو 406 همان خودرویی است که در سری فیلم‌های تاکسی مورد استفاده قرار گرفت و آنقدر عملکرد خوبی داشت که به یکی از پرفروش‌ترین محصولات تاریخ پژو تبدیل شد.

این طراحی در ایران هم جواب داد و مشتریان ایرانی استقبال بسیار خوبی از پژو پارس داشتند. طراحی پارس در سال‌های ابتدایی طوری بود که بیشتر خریداران خودرو از جمله جوانان و حتی افراد مسن و نیز خانواده‌ها آن را می‌پسندیدند و به همین دلیل فروش بسیار خوبی را تجربه کرد. البته همچنان هم پرشیا در میان خودروهای ایرانی موجود، وضعیت نسبتا خوبی دارد اما دیگر فروش اقساطی شاهین و محبوبیت سابق را به دست نخواهد آورد.

پژو پارس طراحی خوب و قابل قبولی دارد و هنوز هم بسیاری از مشتریان، آن را از بهترین گزینه‌ها می‌دانند ولی بهتر بود که ایران خودرو پس از گذشت چندین سال از تولید آن، فکری برای به روز رسانی آن می‌کرد. پارس در طول سالیان گذشته با همین طراحی به تولید رسیده تغییری در آن به وجود نیامده است. تنها تغییر اعمال شده، استفاده از رینگ به جای قالپاق آن هم تنها در برخی مدل‌ها بوده.

اما طراحی کابین پژو پارس تغییرات بزرگتری را به خود دیده و از آن طراحی ابتدایی خبری نیست. البته نه اینکه بهتر شده باشد؛ بلکه تنها تغییر کرده است. به نوعی ایران خودرو سعی کرده تا کابین را به روز کند و آن را شبیه به سایر محصولات خود کرده است. در مجموع در کابین پژو پارس و پژو 405 تفاوت زیادی دیده نمی‌شود و از نظر طراحی و راحتی هر دو وضعیت مشابهی دارند.

پژو پارس یا ۴۰۵ نی نی سایت | تفاوت گیربکس 405 با پارس

طراحی:

فکر نمی‌کنم طراحی این سه خودرو برای کسی جدید و ناشناخته باشد. ازاین‌رو بخش طراحی این مقاله را در چند جمله خلاصه و زود‌تر به سراغ تجربه رانندگی می‌رویم.

طراحی هر سه خودرو به حدود ۲ دهه قبل برمی‌گردد. البته در طول این سال‌ها ایران خودرو تغییراتی همچون تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها و فرم سپر‌ها انجام داده اما طرح کلی مربوط به همان دو دهه قبل است.

به نظر می‌رسد بین این سه خودرو، قدیمی‌ترین طراحی را سمند دارد. سمند از روبه‌رو شبیه به پیرمردی کسل و بی‌حوصله می‌ماند که نه خوشحال است نه خشمگین و تنها حالت چهره‌اش خنثی است!

اما اوضاع در ۴۰۵SLX کمی بهتر است. بااینکه ۴۰۵SLX از همان طرح ۴۰۵ معمولی استفاده می‌کند؛ اضافه شدن چند فلاپ پلاستیکی و تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها موجب شده تا طراحی ۴۰۵SLX کمی جذاب‌تر و پویا‌تر از سمند و یا ۴۰۵ معمولی باشد. یکی از نکاتی که طراحی ۴۰۵SLX را نسبت به دو خودروی دیگر متمایز می‌کند، ارتفاع نسبتاً زیاد شاسی (به‌خصوص در قسمت عقب) از سطح زمین است. حتی ارتفاع ۴۰۵SLX از بسیاری خودروهای کراس‌اوور چینی امروزی هم بلند‌تر است.

در بین این سه خودرو، پژو پارس بهترین طراحی را دارد. طراحی پژو پارس از سمند و ۴۰۵ کمی خشن‌تر، جذاب و جوان پسند‌تر است.

کابین:

در بین این سه خودرو، باز هم طراحی کابین سمند از همه قدیمی‌تر است. درواقع طراحی کابین سمند برخلاف ۴۰۵ و پارس، از روز اول تا به امروز تغییر بسیار کمی را داشته. رتبه دوم طراحی کابین به ۴۰۵SLX می‌رسد. این طراحی که در سال ۹۳ بر روی پارس و ۴۰۵ ‌ قرار گرفت، طرحی نسبتاً زیبا و به‌روز است که تلفیقی از چرم،‌پلاستیک خشک و طرح چوب است (البته در ۴۰۵ این طرح چوب وجود ندارد) و برخلاف خودرو‌های داخلی دیگر، داشبورد و رودری‌های چند رنگ دارد و فقط از یک رنگ استفاده نشده.

دکمه بازگشت به بالا