اقتصادی

چالش‌های بازنشستگی در اروپا؛ افزایش هزینه‌ها، کاهش پس‌اندازها و نیاز به اصلاحات

با ادامه بحران هزینه های زندگی در اکثر کشورهای اروپایی، بسیاری از کارگرانی که در سال های گذشته دستمزد خود را پس انداز کردند، اکنون شاهد کاهش این میزان هستند.

به گزارش میجیک، افزایش هزینه های زندگی در کشورهای اروپایی نیز باعث شده است که بسیاری از کارگران این قاره سن بازنشستگی خود را افزایش دهند تا بتوانند این فاصله را پر کنند و در نهایت بتوانند در سال های پس از بازنشستگی خود زنده بمانند.

مطالعه جدید موسسه “Age Calculation” با استفاده از داده های جمع آوری شده بین سال های 2000 تا 2020 در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، نشان می دهد که سن بازنشستگی در برخی از کشورهای اروپایی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

در بلغارستان، با افزایش 13.26 درصدی، سن بازنشستگی مردان و زنان در سال 2020 از 56 سال در سال 2000 به 63 سال رسیده است. استونی با افزایش 11.93 درصدی در رتبه دوم قرار دارد و از 58 سال در سال 2000 به 65 سال در سال 2020 رسیده است. لتونی، این تعداد از 59 به 65 سال رسیده است.

بیشتر بخوانید:

سایر کشورهای اروپای شرقی و مرکزی مانند مجارستان، رومانی و اسلوونی نیز در انتهای این فهرست قرار دارند. با این حال، کشورهای اروپای غربی نیز به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند، مانند پرتغال سن بازنشستگی را 7.92 درصد افزایش داده است و در هلند این سن بیش از 7.6 درصد افزایش یافته است.

اروپایی ها چقدر برای بازنشستگی دارند؟

سخنگوی AgeCalculator.com در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: روند افزایش سن بازنشستگی در بسیاری از کشورها نشان دهنده تعامل پیچیده عوامل مختلف است. برخی از این عوامل شامل افزایش امید به زندگی است که به دلیل پیشرفت های پزشکی و اقتصادی افزایش یافته است. طرف دیگر ماجرا فشار ناشی از افزایش هزینه زندگی و تغییرات جمعیتی و کاهش نرخ زاد و ولد ناشی از پیری جمعیت است.

با افزایش سن بازنشستگی، این سوال که اروپایی‌ها چه میزان پس‌انداز بازنشستگی دارند، اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند.

عوامل بسیاری بر میزان پس‌انداز کارگران اروپایی برای بازنشستگی تأثیر می‌گذارند، مانند نوع کار، هزینه‌ها، کشور محل سکونت، اینکه آیا محل کار آن‌ها طرح بازنشستگی شغلی ارائه می‌دهد یا خیر، و اینکه آیا آنها نیز یک طرح بازنشستگی خصوصی دارند یا خیر.

در سال 2017، یک شرکت تحقیقاتی سرمایه گذاری جهانی به نام Schroders از 22000 نفر در سراسر جهان نظرسنجی کرد و به این نتیجه رسید که سرمایه گذاران به اندازه کافی برای بازنشستگی پس انداز نمی کنند.

در این فهرست، اروپایی ها در انتهای لیست قرار دارند و تنها 9.9 درصد از آنها بخشی از حقوق خود را برای بازنشستگی پس انداز می کنند، در حالی که این رقم برای آسیایی ها 13 درصد و برای آمریکایی ها 12.5 درصد است.

اروپا کمتر پس انداز می کند

بر اساس نظرسنجی بیمه اروپا از 16000 نفر در 15 کشور اروپایی که در این مطالعه شرکت کردند، وضعیت برای بازنشستگان اروپایی کمی تیره به نظر می رسد، زیرا بیش از یک سوم اروپایی ها برای بازنشستگی پس انداز نمی کنند.

علاوه بر این، بر اساس نتایج این تحقیق که در سال 2023 انجام شده است، 40 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که عواملی مانند فضای اقتصادی کنونی مانند تورم بالاتر، هزینه های زندگی و عدم اطمینان اقتصادی در کاهش نرخ تورم موثر است. مقدار پول. آنها قبلاً در صندوق بازنشستگی قرار داده اند.

پاسخ ها بر اساس جنسیت، سن، وضعیت تاهل، شغل و سطح تحصیلات متفاوت است. حدود 35 درصد از کسانی که می گویند پس انداز نمی کنند، خوداشتغال هستند، در حالی که 31 درصد در بخش خصوصی و 32 درصد در بخش دولتی کار می کنند. علاوه بر این، 64 درصد همچنان بیکار هستند.

میزان پس انداز ربطی به سواد ندارد

51 درصد از پاسخ دهندگان غیر پس انداز گفتند که سطح تحصیلات پایینی دارند، در حالی که 43 درصد دارای تحصیلات متوسطه و 37 درصد دارای تحصیلات عالی هستند. حدود 45 درصد از افراد مجرد پس انداز نمی کنند، در حالی که 32 درصد از افراد متاهل به پس انداز اعتقادی ندارند. علاوه بر این، 41 درصد از بیوه ها همین را گفتند و 45 درصد از پاسخ دهندگانی که از همسرانشان جدا شده بودند پس انداز نکردند.

نیکلاس ژان‌مارت، رئیس بیمه خصوصی و دولتی بیمه اروپا، در وب‌سایت خود گفت: ما نیاز داریم که سیستم بازنشستگی ما برای هدف و آینده مناسب باشد تا همه ما در دوران بازنشستگی از کیفیت زندگی خوبی برخوردار باشیم.

حقیقت این است که به دلیل شرایط پیچیده امروز، مردم باید برای بازنشستگی بیشتر پس انداز کنند، اما همه پول کافی برای انجام این کار ندارند. صنعت بیمه متعهد به ایفای نقش موثرتر در حمایت از مردم و در عین حال ارائه توصیه های کلیدی به سیاست گذاران است.

اروپایی ها برای بازنشستگی به چه میزان پول نیاز دارند؟

طبق تحقیقات GoBankingRates، پس‌اندازهای بازنشستگی اروپای شمالی به طور متوسط ​​حدود 100000 یورو است، در حالی که مردم اروپای غربی، از جمله بریتانیا، تمایل دارند بین 50،000 تا 150،000 یورو پس‌انداز کنند. در اروپای غربی این مبلغ کمتر است و بین 20 تا 70 هزار یورو برای بازنشستگی پس انداز می شود.

میزان مستمری شما در اروپا از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، کشورهای اروپای غربی گرانتر از کشورهای اروپای شرقی هستند.

برخی از اروپایی ها ممکن است در حال برنامه ریزی برای ترک کامل قاره و زندگی در سایر نقاط جهان مانند آسیای جنوب شرقی و کارائیب باشند، جایی که درآمد و پس انداز بازنشستگی ممکن است از هزینه های جاری بیشتر باشد.

با این حال، برای کسانی که در طول سال های بازنشستگی خود در خانه می مانند، تخمین زده می شود که حداقل 467000 یورو تا 934000 یورو برای زندگی راحت در دوران بازنشستگی مورد نیاز باشد.

به گزارش یورونیوز، «یاهو فاینانس» نیز در گزارشی اعلام کرد که افراد در کشورهای گران‌تر مانند سوئیس یا کشورهای اسکاندیناوی برای بازنشستگی به مبلغی حدود یک میلیون دلار نیاز دارند، در حالی که در پرتغال، اسپانیا و اروپای مرکزی و شرقی این امکان وجود دارد. 500. تا 750 هزار تومان کافی است.

توصیه می کنیم به دلیل هزینه های غیرمنتظره پزشکی، نیازهای خانوادگی و غیره، یک صندوق اضطراری با مانده تقریباً شش تا 12 ماه هزینه زندگی ایجاد کنید. داشتن پس انداز برای موارد اضطراری و هزینه های غیر منتظره کلیدی است. بودجه های اضطراری برای سفر و تفریح ​​عالی است، اما به یاد داشته باشید که اعداد در رتبه دوم قرار دارند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا