مطالب عمومی

راهیابی چین و روسیه به شورای حقوق بشر/آمریکا محکوم کرد

چین و روسیه روز سه شنبه به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیوستند ، در حالی که حمایت از پکن بیش از 20 درصد آرا 2016 کاهش یافته بود و عربستان سعودی موفق به کسب کرسی های بدنه مستقر در ژنو نشد.

به گزارش رویترز ، مجمع عمومی با 193 عضو همچنین C4 d’Ivoire ، گابن ، مالاوی ، کوبا ، بولیوی ، ازبکستان ، فرانسه و انگلیس را به شورای 47 عضوی خود انتخاب کرد. سنگال ، نپال ، پاکستان ، اوکراین و مکزیک نیز برای یک دوره سه ساله دوباره انتخاب شدند. اعضای هیئت مدیره ممکن است بیش از دو دوره متوالی نباشد.

برای اطمینان از نمایندگی برابر ، اعضا با رأی گیری مخفی در یک گروه جغرافیایی انتخاب می شوند. گروه آسیا و اقیانوسیه که عربستان سعودی را در بر می گیرد روز سه شنبه به عنوان تنها رقابت انتخاب شد و پنج نامزد برای چهار کرسی رقابت کردند. اعضای جدید دوره اول خود را از اول ژانویه 2021 آغاز می کنند.

مدیر دیده بان حقوق بشر گفت: “شکست عربستان در کسب کرسی شورای حقوق بشر یادآوری نیاز به رقابت بیشتر در انتخابات سازمان ملل است.” شاید اگر نامزدهای دیگری وجود داشته باشد ، چین ، کوبا و روسیه نیز شکست خواهند خورد.

عربستان سعودی که در سال 2016 انتخاب شد ، 152 رأی کسب کرد و از سال 2017 تا 2019 به عضویت شورا درآمد اما روز سه شنبه تنها 90 کشور با 40 درصد افت به ریاض رأی دادند. هنگامی که چین روز سه شنبه با 139 رأی انتخاب شد ، حمایت آن بیش از 20 درصد نسبت به سری قبلی که در سال 2016 کرسی ها را از آن خود کرد ، کاهش یافت.

پس از اعلام نتایج ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده مورگان اوتگاس در بیانیه ای اظهار داشت كه دولت آمریكا از انتخاب روسیه ، چین و كوبا به عنوان شورای حقوق بشر خوشحال نیست. ایالات متحده این شورا را در سال 2018 ترک کرد. مقامات آمریکایی افزودند که این شورا برخی از اعضای را که می گفتند سابقه خوبی در دفاع از حقوق بشر ندارند به عنوان “تمسخر” ماموریت شورا انتخاب کرد.

وزیر امور خارجه مایک پمپئو روز سه شنبه در بیانیه ای گفت ترامپ در سال 2018 به عنوان “تعصب” علیه رژیم صهیونیستی از این شورا كناره گرفت و از كشورهای عضو سازمان ملل خواست كه فوراً برای اصلاح شورای حقوق بشر اقدام كنند.

پمپئو گفت: “متأسفانه ، این مطالبات در همه جا وجود ندارد و در حال حاضر ، كشورهایی كه با حقوق بشر سازگار نیستند دوباره انتخاب می شوند.” ونزوئلا در سال 2019 انتخاب شد. این انتخابات تنها تصمیم آمریکا برای عقب نشینی را توجیه کرد.

آخرین پیام

دکمه بازگشت به بالا