برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

چند وقت بعد از عمل ابدو میتوان ورزش کرد

بحث‌های بی‌پایانی درباره جراحی پلاستیک و ورزش و زمان شروع و نوع مناسب ورزش بعد از عمل‌های زیبایی وجود دارد. در این مقاله ابتدا نگاهی اجمالی به اطلاعات کلی خواهیم داشت و سپس چند عمل زیبایی متداول و ورزش‌های مناسب بعد از آنها را معرفی خواهیم کرد. آیا بعد از جراحی زیبایی می‌خواهید خودتان را در خانه زندانی کنید؟ مسلماً، خیر. تردیدی نیست که هزینه، زمان و انرژی خود را صرف انجام عمل زیبایی از جمله ابدومینوپلاستی، پیکر تراشی، تزریق چربی به باسن و…  نکرده‌اید که خودتان را بعد از رسیدن به نتیجه در خانه حبس کنید. قطعاً دلتان می‌خواهد که به زندگی برگردید و حتی مرزهای سلامتی و تناسب اندام را جابجا کنید. یکی از موضوعات جنجال‌برانگیز در زمینه عمل‌های زیبایی این است که بیماران چه مدت پس از جراحی پلاستیک می‌توانید به برنامه‌ی ورزشی معمول خود برگردند یا ورزش جدیدی را شروع کنند.

قاعده‌ی کلی این است که بیماران 48 ساعت نخست پس از جراحی را باید حتی‌الامکان بی‌حرکت بمانند، سپس تحرک را در یک تا دو هفته آینده با احتیاط و به تدریج شروع کنند. جراحان پلاستیک معمولاً به بیماران توصیه می‌کنند که هیچ فعالیت ورزشی را انجام ندهند یا صرفاً فعالیت‌های بسیار سبکی مانند پیاده‌روی در مسافت‌های کوتاه یا راه رفتن روی تردمیل را انجام دهند. متخصصین کلینیک پوست و موی رازی بعد از معاینه شما و برگزاری جلسات مشاوره، جراحی های زیبایی را در بهترین شرایط و با کمترین عوارض برای شما انجام می دهند و مشاور شما در جهت مراقبت های بعد از جراحی و رسیدن به نتایج دلخواه می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و دریافت نوبت ویزیت می‌توانید با شماره‌های – تماس بگیرید.

تعیین میزان ورزش بر اساس نوع عمل زیبایی

با توجه به روند بهبود و التیام می‌توانید کارهای سبک روزمره را انجام دهید، البته به شرطی که احتیاط کنید و از انجام دادن کارهای بدنی سنگینی مانند بلند کردن اشیاء سنگین یا تقلای شدید خودداری کنید. انرژی لازم برای شروع مجدد تمرین‌های ورزشی را، بسته به نوع عمل زیبایی انجام شده، یک تا دو هفته بعد از عمل به دست می‌آورید. در این مدت سعی کنید که بر مزایای روانی و نه بدنی ورزش کردن متمرکز شوید تا روحیه‌تان بهتر شود، به جای این که قلبتان را با ورزش به تپش بیاندازید، قلبتان را با فکر کردن به این موضوع گرم کنید که چقدر بعد از عمل حس و حالتان بهتر شده است. تمرین‌های سبک کاردیو مانند پیاده‌روی‌های کوتاه، راه رفتن آهسته روی تردمیل، دوچرخه‌سواری آهسته روی دوچرخه ثابت نمونه‌های مناسبی از شروع تدریجی تحرک بعد از عمل‌های زیبایی به شمار می‌آید. جراح زیبایی توصیه‌های دقیقی را درباره ورزش مناسب بعد از عمل پلاستیک ارائه می‌دهد، اما قاعده کلی این است که تا 48 ساعت بعد از عمل هیچ فعالیتی نداشته باشید و بعد از آن زمانی که حس کردید، انرژی خود را بازیافته‌اید، فعالیت‌های بسیار سبک انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که ما به طور کلی درباره ورزش کردن صحبت می‌کنیم و موضوع بحثمان ورزش‌های خاصی نیست که یک ناحیه معین از بدن را هدف می‌گیرد. بیماران غالباً فکر می‌کنند که من عمل لیفت سینه انجام داده‌ام، بنابراین مشکلی برای انجام دادن حرکات پا ندارم. یا این که فکر می‌کنند، انجام دادن حرکت پرس روی نیمکت بعد از عمل زیبایی بینی چه اشکالی می‌تواند داشته باشد؟

How-long-can-you-exercise-after-surgery

ورزش پس از جراحی زیبایی شکم

ازآنجایی که عضلات در جراحی زیبایی شکم یا عمل ترمیم می‌شود، دوران بهبود بعد از عمل ابدومینوپلاستی طولانی‌تر از عمل لیپوساکشن است. چون اکثر ورزش‌ها و حرکات متکی بر ساختار عضلانی مرکزی، یعنی عضلات راست شکمی، هستند، شروع کردن تمرین‌های سبک کاردیو نیز تا 4 هفته بعد از جراحی زیبایی شکم ممنوع است. ورزش را باید آهسته شروع کنید و شدت تمرین‌ها را به آهستگی افزایش دهید. بعد از جراحی زیبایی شکم تا چند هفته نباید به خودتان فشار بیاورید. جراح زمانبندی دقیق تمرینات ورزشی را اعلام می‌کند، اما اگر هنوز در مرحله آماده‌سازی هستید و فقط در حال تحقیق هستید، بهتر است بدانید که مرحله‌ی بی‌تحرکی/ فعالیت سبک چند هفته و در بعضی موارد حتی چند ماه طول می‌کشد. به خاطر داشته باشید که عمل ابدومینوپلاستی یک جراحی تهاجمی است. جراح پوست و عضلات را می‌برد، التیام یافتن این زخم‌ها مدت‌ها طول می‌کشد. با توجه به این نکته مسلماً نمی‌خواهید که فعالیت‌های سنگین را زودتر از زمان مناسب و قبل از آمادگی کامل شروع کنید. اگر عجله کنید، با عوارض ناخوشایندی روبرو می‌شوید و روند التیام زخم‌ها مختل می‌شود. نتیجه عمل در موارد وخیم از بین می‌رود، بنابراین داشتن تغذیه مناسب و ازسرگیری تمرینات ورزشی در زمان مناسب پس از عمل جراحی زیبایی شکم بسیار مهم است.

ورزش های مناسب بعد از ابدومینوپلاستی 

در این بخش با ورزش‌های مناسب بعد از جراحی زیبایی شکم آشنا می‌شوید. البته باز هم تاکید می‌کنیم که قبل از شروع این تمرین‌ها با جراح مشورت کنید.

    • بشین/ پاشو: این حرکت ساده به نظر می‌رسد و ساده نیز هست، اما علی‌رغم سادگی، عضلات ضعیف را به روشی به کار می‌گیرد که بدن به آن عادت دارد. به این ترتیب فرایند التیام تسریع و تسهیل می‌شود و از آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌شود. برای انجام دادن این حرکت روی سطح صافی بنشینید و بعد بایستید، سپس دوباره بنشینید. این حرکت را 12 ـ 8 بار یا تا زمان خسته شدن انجام دهید. مراقب باشید که به خودتان فشار نیاورید. اگر بدنتان شروع به لرزیدن کرد، حرکت را متوقف یا آهسته کنید. بهتر است هنگام انجام دادن این تمرین یکی از نزدیکان مراقبتان باشد.
    • پیاده‌روی کوتاه انتخابی ایده‌آل برای بعد از ابدومینوپلاستی است که به بهتر شدن حالتان و افزایش جریان خون کمک می‌کند، روند التیام را شتاب می‌دهد و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. در بیمارستان می‌توانید اندکی در بخش راه بروید، و زمانی که به خانه رسیدید، وقت مناسبی است تا با یک پیاده‌روی کوتاه و آهسته بیشتر با محل زندگی‌تان آشنا شوید.
    • ورزش‌های قلبی ـ عروقی: چهار هفته بعد از جراحی زیبایی شکم می‌توانید تمرین‌های بسیار سبک قلبی ـ عروقی را شروع کنید. حرکات کم‌برخورد یا بدون برخوردی مانند کار با دوچرخه ثابت، اسکی فضایی، تردمیل و پیاده‌روی سریع در این مرحله توصیه می‌شود.
    • تمرین‌های تقویتی: تمرین‌های بالاتنه و تقویت کننده پا را یک ماه بعد از جراحی شروع کنید. تا زمانی که قدرت عضلات ناحیه‌های دیگر بدن را بازنیافته‌اید، از انجام دادن حرکات درگیر کننده‌ی عضلات شکمی خودداری کنید تا کشش و فشار شدیدی به عضلات شکم وارد نشود.

پس از عمل ابدومینوپلاستی باید به بدن فرصت بدهید تا خود را التیام دهد. اگر عجله کنید، با عوارض شدیدی، مانند خونریزی یا لخته شدن خون، عفونت یا بافت همبند جای زخم روبرو می‌شوید.

دوران نقاهت بعد از ابدومینوپلاستی

قبل از شروع ورزش بعد از عمل ابدومینوپلاستی باید شرایطی که برای دوران نقاهت ابدومینوپلاستی در نظر گرفته شده رو بررسی کرده. در این قسمت، از لحظه شروع دوران نقاهت تا وقتی که امکان ورزش کردن روا دارید به طور کامل ارائه شده.

بیست و چهار ساعت اول بعد از عمل

بیست و چهار ساعت بعد از انجام ابدومینوپلاستی بسیار مهمه. چون در این زمان زخم هنوز جوش نخورده و باز هست. همچنین در این بازه زمانی متقاضی احساس درد بیشتری داره و انجام فعالیت‌های بدنی می‌تونه این درد رو شدیدتر کنه.

برای اینکه زخم جراحی شکم فرصت بازسازی داشته باشه، 24 ساعت بعد از عمل ابدومینوپلاستی باید استراحت مطلق داشته باشید. حتی در این بازه زمانی هم ممکنه متقاضی در بیمارستان بمونه و تحت نظر باشه، تا وضعیت بدنیش به حالت پایدار برسه.

تنها کاری که در این مدت می‌تونید انجام بدید ایستادن، نشستن به حالت نیم‌خیز و چند قدم برداشتن برای انجام کارهای ضروری هست. در واقع،  در بیشتر مواقع باید حالت خوابیده داشته باشید تا به شکم و محل جراحی فشار وارد نشه.

دو هفته اول پس از ابدومینوپلاستی

برای اینکه گردش خون رو بهبود بدهید و زخم‌هاتون سریع‌تر بهبود پیدا کنه، در دو هفته اول بعد از جراحی ابدومینوپلاستی می‌تونید پیاده‌روی آهسته رو شروع کنید. موقع پیاده‌روی باید حواستون به شکمتون باشه و کمی خمیده راه برید تا بافت این ناحیه کشیده نشه.

هفته سوم و چهارم بعد ابدو

در هفته سوم بعد از ابدومینوپلاستی زخم جوش خورده و احساس درد و ناراحتی کمتری در ناحیه شکمتون خواهید داشت. در این دوران می‌تونید فعالیت‌های سبک مانند دوچرخه‌سواری نرم یا پیاده‌روی رو انجام دهید.

اما انجام ورزش‌هایی مثل وزنه‌برداری یا تمرینات کششی همچنان براتون ممنوع هست. به طور کلی هر فعالیت بدنی که باعث کشیدگی و فشار وارد شدن به شکم می‌شه رو در این بازه زمانی نباید انجام بدهید.

هفته‌های چهار تا ششم بعد عمل

اگر شرایط بدنی متقاضی بعد عمل مناسب باشه، امکان انجام فعالیت‌های ورزشی به آرامی برای متقاضی وجود داره. البته همچنان فشار وارد کردن به ناحیه شکم می‌تونه خطرناک باشه؛ و نباید فشار شدید به این قسمت وارد کنید.

دو ماه بعد از جراحی زخم محل عمل بسته می‌شه و این ناحیه به طور کامل‌ترمیم می‌شه. در این بازه زمانی می‌تونید فعالیت ورزشی مانند کاردیو، ایروبیک، پلانک یا پیلاتس رو شروع کنید. همچنین، با رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تونید وزنی که در طول دوران بعد از عمل ابدومینوپلاستی اضافه کردید رو کم کنید.

شرایط ورزش بعد از عمل ابدومینوپلاستی

برای ورزش بعد از عمل ابدومینوپلاستی لازمه که ابتدا شرایط انجام فعالیت‌های ورزشی مختلف رو در بازه‌های زمانی متفاوت بررسی کنید. در این بخش نحوه انجام فعالیت‌های ورزشی بعد از ابدومینوپلاستی و زمان مناسب شروع این فعالیت‌ها رو بررسی کردیم.

 پیاده‌روی بعد از ابدو

دو هفته بعد از ابدومینوپلاستی می‌تونید پیاده‌روی آرام رو روی سطوح صاف شروع کنید. در طول پیاده‌روی مواد زائدی که در بدن تجمع کردند دفع می‌شه؛ و بالا رفتن سرعت گردش خون و فعالیت بدنی باعث بهبود سریع‌تر زخم محل جراحی می‌شه.

پیاده روی بعد از ابدو

ورزش با استفاده از وزنه

وزنه‌های کوچک هم می‌تونید برای ورزش بعد از عمل ابدومینوپلاستی استفاده کنید. البته برای شروع فعالیت با وزنه باید حداقل یک ماه از زمانی که جراحی کردید گذشته باشد. همچنین، نباید وزنه‌های سنگین رو برای ورزش انتخاب کنید.

دویدن بعد ابدو

بعد از 6 تا 8 هفته می‌توانید دویدن سبک رو شروع کنید. برای دویدن در هفته‌های اول بهتره شکمتون رو با گن ببندید تا به این ناحیه فشار وارد نشه. به مرور عضلات شکم کش میاد  و می‌تونید احساس بهتری بعد عمل داشته باشید و بدون گن هم دویدن رو انجام بدهید.

موقع دویدن تا حد امکان عضلات شکمتون رو سفت نگه دارید و از خم و راست شدن یا فشار وارد کردن به ناحیه شکم پرهیز کنید.

دوچرخه‌سواری بعد ابدو

بعد از دو ماه گذشتن از ابدومینوپلاستی می‌تونید دوچرخه‌سواری رو هم شروع کنید. برای دوچرخه‌سواری می‌تونید دوچرخه‌سواری ثابت یا فعال رو انتخاب کنید. هر دو این ورزش‌ها فشار کمی به بدن وارد می‌کنند و احساس خوبی رو برای ورزشکار به همراه دارند.

اگر اهل دوچرخه‌سواری هستید و همیشه ورزش می‌کنید، توصیه می‌شه که بعد از ابدومینوپلاستی دوچرخه‌سواری سبک یا آرام رو انجام بدهید. چون دوچرخه‌سواری شدید یا تند شدت ضربه‌های وارد شده به شکم رو افزایش می‌ده.

دوچرخه سواری بعد ابدو

نکات مهم ورزش بعد از عمل ابدومینوپلاستی

برای انجام تمرینات ورزشی بعد ابدومینوپلاستی نکات زیر رو در نظر داشته باشید.

  •  با مشورت پزشک می‌تونید از همون روز جراحی شکم راه رفتن یا پیاده‌روی سبک رو شروع کنید.
  •  در روزهای اول عمل بهتر هست که به صورت خمیده راه بروید تا به محل جراحی فشار وارد نشه.
  •  بعد از ابدومینوپلاستی گن مخصوص رو تهیه کرده و موقع پیاده‌روی و … استفاده کنید. با این کار به جمع شدن پوست و تخلیه مواد زائد محل عمل و اطرافش کمک می‌کنید.
  •  تا وقتی پیاده‌روی رو ادامه بدهید که ضربان قلبتان تند و شدید نشده.
  • بیست روز یا سه هفته بعد عمل می‌تونید هر روز پیاده‌روی کنید و سرعت راه رفتنتون رو بیشتر کنید.
  •  یک ماه بعد عمل می‌تونید نرمش‌های سبک رو شروع کنید.
  •  در طول دوران نقاهت و چند ماه بعد از عمل از پریدن یا حرکت‌های کششی و استقامتی که باعث فشار وارد شدن به بدن می‌شوند پرهیز کنید.
  • تا زمانی که پزشک اجازه نداده ورزش رو شروع نکنید.
  • از خم و راست شدن و زیاد نشستن بعد عمل اجتناب کنید.
دکمه بازگشت به بالا