برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

کنترل PH برج خنک کننده چگونه است؟

یکی از موارد بسیار مهم در طراحی و ساخت برج خنک کننده صنعتی، وضعیت پی اچ آب ، یا همان قلیایی و اسیدی بودن آب کولینگ تاور است. بابررسی موتورهای جستجو مانند گوگل، به نتایج مناسبی در مورد پی اچ – PH خواهید رسید.در بسیاری از صنایع و کارخانجات تولیدی، به دلیل شرایط خاص،PH  آب در برج خنک کننده در حالت خنثی قرار ندارد، به عنوان مثال در برج خنک کننده صنایع ذوب و احیاء فلز روی، آب(محلول حاوی یون روی) بسیار اسیدی بوده و در کارخانجات دارای خط تولید اسید سولفوریک و اسید فسفریک نیز آب کولینگ تاور به شدت اسیدی است. اما در برخی کاربری ها، آب برج خنک کننده می تواند قلیایی باشد.

صفر تا صد برج خنک کننده

باید توجه داشت که اسیدیته و قلیایی بودن و PH غیر معمول آب موجب خوردگی شدید در قطعات برج های خنک کننده معمولی می گردد و به همین دلیل در زمان طراحی کلیه قطعات باید با توجه به در آن پروژه طراحی شوند. امروزه شرکت های تولید کننده برج خنک کننده دارای بخش‌ های مختلفی هستند

به عنوان مثالی دیگر، در صورت استفاده از قطعات آهنی گالوانیزه شده و یا فولاد معمولی در PH پایین یا حالت اسیدی شدید و اسیدیته بالای آب، کلیه قطعات و تجهیزات به سرعت خورده شده و رسوب گرفته و در بسیاری از موارد حتی رزین استفاده شده در بدنه فایبر گلاس برج نیز آسیب می بیند. انتخاب نوع رزین مناسب برای ساخت بدنه فایبرگلاس برج خنک کننده نیازمند تجربه و دانش زیادی است.

اسیدی بودن آب کولینگ تاور

یکی از مشکلات دیگر هنگام اسیدی بودن آب کولینگ تاور، صدمه دیدن و خرد شدن پکینگ PVC-پی وی سی و قطره گیر های برج خنک کن است. بدین ترتیب در شرایط اسیدی و به منظور جلوگیری از آسیب دیدن و خرد شدن پکینگ و قطره گیر، باید از استفاده نمود.

به همین دلیل باید در هنگام انتخاب و یا تعویض پکینگ و فیلینگ کولینگ تاور، حتما شرایط مربوط به آنالیز آب سیستم کولینگ تاور را بررسی کرد. همانگونه که بیان شد در صورتیکه آب برج خنک کننده در وضعیت قلیایی بوده و یا اسیدی باشد،

استفاده از پکینگ فیلم پی وی سی – PVC سبب خواهد شد که فیلینگ کولینگ تاور در مدت زمان کوتاهی خورده شده و چسب بین ورق ها از هم باز گردد. در عین حال پکینگ خرد و شکسته شده و پس از مدتی باعث بسته شدن منافذ پکینگ و عدم عملکرد مناسب برج خنک کننده خواهد شد.

قلیایی بودن آب برج خنک کننده

در مواردی که آب کولینگ تاور خاصیت قلیایی داشته باشد، بهترین راه مشخص کردن یونی است که موجب الکالاین شدن آب برج خنک کن شده است. به عنوان مثال در صورتیکه در آب برج خنک کن میزان زیادی کلر-Chloride وجود داشته باشد، استفاده از قطعات گالوانیزه سرد و گرم توصیه نمی گردد. بالا بودن میزان کلراید آب موجب محدودیت در استفاده از قطعات استیل و همچنین رزین مورد استفاده در قطعات فایبرگلاس کولینگ تاور می شود.

با این توضیحات در زمان طراحی و انتخاب برج خنک کننده صنعتی باید به میزان قلیایی یا اسیدی بودن آب، سختی آب و میزان ذرات معلق موجود در آب کولینگ تاور بسیار دقت کرد تا پس از راه اندازی، برج خنک کننده صدمه ندیده و در عین حال هزینه تعمیرات و نگهداری کاهش یابد.

برخی از کارخانجات و صنایعی که شرایط آب برج خنک کننده در آنها خاص است عبارتند از :

برج خنک کننده و کولینگ تاور خط تولید رب گوجه فرنگی 

کولینگ تاور کارخانه تولید فلز روی – Zinc

برج خنک کن کارخانه و خط تولید اسید

برج خنک کننده کارخانه تولید لبنیات

برج خنک کن صنایع فولاد

کولینگ تاور کارخانه تولید کربنات کلسیم

برج خنک کننده کارخانه تولید کاغذ و مقوا

کولینگ تاور کارخانه تولید آلومینیوم

شرکت آراکو – محمد قربانعلی بیک

فروش پکینگ پی وی سی و پ پ برج خنک کننده

فروش پکینگ ضد رسوب اسپلش PP کولینگ تاور

مشاوره در زمینه شرایط آب و قطعات برج خنک کننده صنعتی

فروش برج های خنک کن صنعتی مدار باز، مدار بسته و هیبرید

مشاوره در خصوص بهینکنترل pH آب برج خنک کننده یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از خوردگی و تشکیل رسوب می باشد. میزان pH در آب برج خنک کننده در تشکیل رسوب و همچنین میزان خوردگی تأثیر گذار است. برای تأثیر اقدامات دیگر عملیات آبی مقدار pH در آب برج خنک کن باید بین مقدار 6.5 تا 7.5 ثابت نگه داشته شود.

کنترل pH در کولینگ تاور بوسیله قطعه ای به نام الکترود pH اندازه گیری می شود که در آب برج خنک کننده قرار می گیرد که بسیار مهم و حیاتی می باشد. در این مقاله از سری مقالات ، در مورد PH آب برج خنک کن و روش های کنترل آن صحبت خواهیم کرد. مجموعه ما همچنين افتخار خود مي داند كه در ارائه انواع فروش قطعات برج خنک کننده در خدمات شما بزرگواران باشد

کنترل pH آب برج خنک کننده

همانطور که اشاره شد برای کنترل pH آب برج خنک کن، قطعه ای به نام الکترود pH در آب برج خنک کننده قرار می گیرد. این قطعه میزان pH را اندازه گیری کرده و بوسیله سیگنال به کنترلر ارسال می کند.

کنترلر سیگنال را دریافت کرده آن را می خواند و مورد تحلیل قرار می دهد و سپس به شیرها یا پمپ ها فرمان می دهد که با افزودن مواد شیمیایی میزان pH درون سیستم را تصحیح کنند. الکترود pH از یک الکترود شیشه ای حساس به pH ساخته شده است که در اثر تغییر pH ولتاژ خروجی آن تغییر می کند.

الکترود اندازه گیری PH آب برج خنک کننده

کنترل pH آب برج خنک کننده یکی از مهمترین اقدامات عملیات آبی در کولینگ تاور برای جلوگیری از خوردگی و تشکیل رسوب می باشدبسیاری از نمک ها و ناخالصی ها با در pH های بالا قابلیت حل شدن کمتری دارند.

در واقع افزایش pH و ناخالصی های آب در برج خنک کننده منجر به تشکیل سریع رسوب خواهد شد. همینطور میزان pH در کنترل رسوبات میکروبیولوژیک هم اثر گذار است؛ به طور مثال بایوساید کلرین اکسادایزینگ در pH بین 6.5 تا 7.5 اثر گذار است.

بنابراین نتیجه گیری می شود که کنترل pH آب کولینگ تاور بروی تشکیل رسوب آلی و غیر آلی بسیار تأثیرگذار است. کربنات کلسیم متداول ترین رسوب در می باشد، زیرا کلسیم و سیلیکات منیزیم، سولفات کلسیم نیز تشکیل رسوب می دهند. تشکیل کربنات کلسیم را می تومواد شیمیایی آب برج خنک کننده

افزودنی هایی است که به آب در گردش در برج خنک‌کننده اضافه می‌شود تا در حد ممکن جلوی رسوب، خوردگی و زیست توده‌ها را بگیرد. آب در زمان گردش در سیستم برج خنک‌ کننده در مرحله خنک شدن، به میزان قابل ملاحظه‌ای تبخیر می‌شود که این تبخیر موجب افزایش غلظت املاح و رسوب در کولینگ تاور می‌گردد.

همانطور که گفتیم در حضور گرما، یون‌های کلسیم با یون‌های بیوکربنات ترکیب می‌شوند:

در میانه قرن قبل متداول‌ترین راه برای مقابله با رسوب و خوردگی تنها دو پروسه شیمیایی بود. در مرحله اول، استفاده از اسید سولفوریک برای کنترل pH آب بین 6.5 تا 7 است. در این مرحله اسید، بیوکربنات را به دی اکسید کربن تبدیل می‌کند که در ادامه به صورت گاز فرار می‌کند.

در دومین مرحله، سدیم دی کرومات نیز به آب اضافه می‌گردد که کرومیوم یک لایه بروی کربن استیل تشکیل می‌دهد و خواصی مانند استنلس استیل به آن می‌بخشد.

 کنترل شیمیایی آب برج خنک کننده

این روش، منطقی نبود. زیرا اسید، خوردگی بسیاری را در ایجاد می‌کرد. متاسفانه مواد شیمیایی با پایه کرومات می‌توانند هگزاولنت کرومیوم +Cr6 تولید کنند که سمی می‌باشد. بنابراین استفاده از این روش، هم در سیستم‌های مدار باز و هم سیستم‌های مدار بسته کاملا منسوخ شد.

در ادامه روش دیگری جایگزین روش قدیمی در کنترل شیمیایی آب کولینگ تاور شد که از مواد با پایه آلکالین استفاده می‌شد. در این مورد از فسفات ارگانیک و غیر ارگانیک (فسفونات‌ها) به همراه ترکیبات پلیمری برای جدا کردن و بهبود ذرات رسوب دهنده غیر کربنات و همچنین دوز کمی از نمک روی استفاده گردید.

 کنترل شیمیایی برج خنک کن

با استفاده از این روش در محدوده‌های متداول pH کم به زیاد تا 8، مقدار خوردگی کاهش می‌یافت، اما همچنین ترکیبات شیمیایی بازدارنده خوردگی نیز در قطب های آنودی و کاتدی فلز اتفاق می‌افتادند.

 فرایندها در کنترل شیمیایی

این مواد شیمیایی تشکیل کربنات کلسیم را به حداقل می‌رساند، اما اگر خوب نظارت نشود می تواند منجر به تشکیل کلسیم فسفات شود، برای همین دلیل است که ترکیبات پلیمری استفاده می‌شود. جنس و مواد اولیه مورد استفاده جهت تولید نازل برج خنک کننده موجب شده این قطعات دارای انواع مختلفی باشند.

کنترل شیمیایی رسوب پکینگ

کمپانی‌های فعال در زمینه نظارت بر کنترل شیمیایی آب برج خنک‌کننده، سیستم‌های نظارت پیچیده و برنامه‌های متفاوتی برای فسفات و فسفنات‌ها ارایه کرده‌اند، اما مشکل جدیدی بوجود آمده است. بسیاری از منابع آب با فسفر آلوده شده و موجب رشد نسلی از جلبک‌های سمی شده است، بنابراین هیچ وقت نباید آب آلوده شده به فسفر را به منابع آبی وارد کرد.

وقتی نوع را انتخاب می‌کنید، نرم افزار مدل‌سازی می‌تواند کمک بزرگی بکند. تعداد معدودی از شرکت‌های پیشتاز در تکنولوژی این نرم افزار‌ها را طراحی و ارائه داده‌اند که می‌تواند جهت مدل‌سازی عملیات آبی مورد استفاده قرار گیرد.

دکمه بازگشت به بالا