مطالب عمومی

لنز هوشمندی که می‌تواند آب‌سیاه را تشخیص دهد

آخرین یافته های محققان پزشکی؛

محققان آمریکایی فناوری چشمی جدیدی را برای نظارت آسانتر و دقیق تر فشار داخل چشم بیماران کشف کرده اند.

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، این فناوری یکی دیگر از گزینه های چشم پزشکان برای شناسایی آب سیاه است. به گفته بنیاد تحقیقات گلوکوم (GRF)، این بیماری می تواند بدون علائم اولیه یا درد به بینایی افراد آسیب برساند و بیش از 80 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار دهد.

تنها عامل خطر قابل تعدیل کاهش فشار داخل چشم است که نظارت طولانی مدت به خصوص در هنگام خواب دشوار است.

اگرچه آزمایشات را می توان در دفاتر تخصصی انجام داد و سیستم های مانیتورینگ خانه در دسترس هستند، اما همه این روش ها دارای محدودیت هایی هستند. به عنوان مثال، رویه هایی که می توان در مطب انجام داد زمان بر است و استفاده از فناوری امروزی در خانه دشوار و ناخوشایند است. همچنین، فناوری داخلی داده‌های کافی را در زمان مناسب یا مدت زمان کافی جمع‌آوری نمی‌کند تا متخصصان بتوانند از اطلاعات به درستی استفاده کنند و تصمیمات درمانی بهتری اتخاذ کنند.

این فناوری جدید می تواند فشار مهم داخل چشمی را در چرخه 24 ساعته و حتی در هنگام خواب اندازه گیری کند.

چی هوان لی، استاد مهندسی پزشکی در دانشکده مهندسی پزشکی ولدون دانشگاه پوردو، گفت که بیشترین افزایش فشار داخل چشم اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که افراد می‌خوابند. فشار داخل چشم در شب معمولا 10 تا 20 درصد بیشتر از روز است. از دست دادن بینایی می تواند در طول خواب بدون اینکه بیمار متوجه شود اتفاق بیفتد. اگرچه آزمایشات روزانه در مرکز پزشکی یا در خانه فشار طبیعی را نشان می دهد.

لی که شش سال است بر روی این فناوری کار می کند، در “sticktronics” تخصص دارد که شامل موارد برچسب مانند است که حاوی تجهیزات الکترونیکی یا فناوری هوشمند است. این آزمایشگاه در حال توسعه دستگاه‌های زیست پزشکی پوشیدنی است که می‌تواند بیماری‌های مزمن یا شرایط سلامتی را به طور مداوم و به روشی غیر سرزده کنترل کند.

برخی از دستگاه های پوشیدنی امروزی به نام «تونومتر» که فشار داخل چشم را اندازه گیری می کنند، مجهز به تراشه های مدار مجتمع هستند که ضخامت و استحکام لنزهای طبی نرم را افزایش می دهند. در بسیاری از موارد این فناوری باعث ناراحتی بیمار می شود اما تکنولوژی لی متفاوت است.

لی گفت برای رفع این نیاز برآورده نشده، ما گروهی از لنزهای نرم هوشمند را بر اساس برندهای تجاری مختلف لنزهای نرم پزشکی برای نظارت بر فشار داخل چشمی 24 ساعته حتی در هنگام خواب در خانه ایجاد کردیم. لنزهای نرم هوشمند ما خواص لنز مانند استحکام، زیست سازگاری، نرمی، شفافیت، قابلیت انتقال اکسیژن و قابلیت پوشیدن در طول شب را حفظ می کنند. داشتن همه این ویژگی‌ها در کنار هم برای استفاده موفق از لنزهای نرم هوشمند برای نظارت بر آب سیاه بسیار مهم است، اما تونومترهای پوشیدنی فعلی فاقد این ویژگی‌ها هستند.

تونومتر در این سنسور لنز جدید امکان ضبط داده ها را به صورت بی سیم می دهد که برای اندازه گیری فشار داخل چشم در طول روز به گیرنده متصل به یک عینک و برای اندازه گیری فشار داخل چشم در طول روز به ماسک خواب ارسال می شود.

داده های 24 ساعته کامل IOP را می توان از راه دور از طریق یک سرور رمزگذاری شده با پزشکان به اشتراک گذاشت. تونومتر می تواند یک هشدار صوتی برای تشخیص فشار داخل چشم ایجاد کند، که امکان اقدام مناسب را فراهم می کند و نیاز به مراجعه به مرکز پزشکی را کاهش می دهد.

Pete Kollbaum، مدیر مرکز تحقیقات چشمی Borish در دانشکده بینایی سنجی دانشگاه ایندیانا، می گوید: “این تونومتر راحت تر از انواع دیگر سنسورهای لنز است. سنسورهای موجود در بازار امروزه برای اندازه گیری فشار داخل چشم استفاده می شود.

وی افزود: این کارایی مربوط به فناوری است که لی برای اعمال سنسور بر روی لنز استفاده کرده و سنسور کلی را بسیار نازک نگه می دارد. اینها لنزهای آزمایش شده و در دسترس تجاری هستند که از نتایج مطالعات بالینی استفاده می کنند. علاوه بر این، این کارایی به دلیل هزینه ای است که تولید کنندگان لنزهای تجویزی برای اطمینان از لنزهای راحت انجام می دهند.

کولبام ادامه داد: “این لنزهای ویژه نه تنها دید واضحی را ارائه می دهند، بلکه مانند هر لنز دیگری، مزایایی را برای بیماران و متخصصان چشمی که سال هاست به دنبال راهی ارزان تر و راحت تر برای نظارت بر تغییرات چشم بوده اند، به ارمغان می آورند.”

لی گفت: «چشم یک عضو بسیار چالش برانگیز بدن است که نرم‌تر، حساس‌تر و منحنی‌تر از پوست است. امیدواریم روش ما بتواند به تشخیص بیماری های مزمن چشم و طراحی عملکردهای دیگر برای لنزهای هوشمند کمک کند.

لی و همکارانش توصیه هایی برای آزمایشات بالینی بیشتر برای بیماران گلوکومی دارند که از خشکی چشم رنج می برند یا تحت عمل جراحی مرتبط با آب مروارید قرار گرفته اند. آنها با Boomerang Ventures، یک شرکت شریک دانشگاه پوردو، همکاری کردند تا این فناوری را به آزمایشات بالینی برسانند.

این تحقیق در مجله «کمونیکسی علم» منتشر شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا