اقتصادی

بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از تهران گذشت/ آمادگی راه‌آهن برای حمل محموله‌های بعدی

راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که محموله ریلی تجاری افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران عبور کرده و پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیربط اعم از مرزبانی و گمرک آماده حمل بار تجاری بعدی است.

به گزارش میجیک، روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:

10 واگن باری صادراتی افغانستان به ترکیه که لکوموتیوهای آنها توسط کنسرسیومی با فراخوان و در مرز شمتیغ جدا شده بود، روز پنجشنبه 23 اردیبهشت ماه، علیرغم عدم کسب مجوز لازم و عدم هماهنگی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان راه آهن جمهوری اسلامی ایران. راه آهن جمهوری ایران و با همراهی مرزبانان کشور به مرز رازی در غرب کشور منتقل شد.

همچنین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای حمل دومین قطار باری تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان کالا و شرکت‌های فورواردر اعلام کرد.

پس از اخبار قبلی تاکید شد که متاسفانه گروه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان بدون گذراندن مراحل قانونی از جمله کسب مجوز از مرزبانی و گمرک، از جمهوری اسلامی نیز مجوز دریافت نکرده است. راه‌آهن ایران به‌عنوان متولی حمل‌ونقل ریلی کشور، چند واگن را با محموله‌های تجاری به مرز شمتیغ فرستاد و سپس این 10 واگن را در شمتیغ رها کرد و سعی کرد با فشار رسانه‌ای و برخی ادعاهای کذب، از این موضوع عبور کند. بار از طریق راه آهن جمهوری اسلامی ایران.

در همین راستا، علیرغم عدم بلوغ و عدم صداقت کنسرسیوم، راه آهن جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن منافع ملی و با نیت خیر، از روز پنجشنبه 23 اردیبهشت ماه اقدام به حمل و نقل اولین قطعه محموله های تجاری و این محموله کرد. وجود دارد. اعزامی از تهران دیروز (شنبه 25 اردیبهشت نیز گذشت و هم اکنون در مسیر مرز رازی واقع در شمال غرب کشور). همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیربط اعم از مرزبانی و گمرک برای حمل محموله تجاری بعدی اعلام آمادگی کرد.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایجاد مسیر دائمی تجاری ریلی بین افغانستان و ایران مستلزم اصلاحات لازم در راه آهن افغانستان به منظور رسیدن به استانداردهای لازم و همچنین تشریفات اداری و قانونی لازم از جمله است. دریافت مجوزهای مربوطه از مرزبانی، گمرک و راه آهن.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه روابط با همسایگان، ضمن تاکید مجدد بر گسترش حمل و نقل ریلی تجاری افغانستان از طریق صادرات، واردات و یا ترانزیتی، آماده کمک به افزایش و بازسازی خطوط مناسب و تسریع از ایجاد مبادله ریلی تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان خبر داد.

بیشتر بخوانید

اولین قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه از ایران عبور کرد

اعلام آمادگی مجدد خط راه آهن برای حمل بار ترانزیتی از افغانستان به ترکیه

دومین قطار ترانزیتی افغانستان – ترکیه آماده حرکت است

به گزارش میجیک، در روزهای گذشته اخباری مبنی بر ورود و توقف اولین قطار ترانزیتی افغانستان – ترکیه در ایران منتشر شد. پس از آن راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که با توجه به رویکرد توسعه ای در حوزه کریدورهای ریلی بین المللی، اقدامات لازم برای ارسال اولین قطار ترانزیتی از افغانستان به ترکیه انجام شد.

هرچند هفته گذشته جواد طاهرافشار – نماینده کنسرسیوم توسعه راه آهن افغانستان – در پاسخ به اینکه چرا با رفع مشکل و انجام تشریفات گمرکی همچنان بار متوقف می شود، گفت: تا زمانی که اجازه دهند ما را وصل کنیم. لوکوموتیو به واگن، که مشکل حل نشده است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا