مطالب میجیک

زن گمگشته تاریخ ماست/معنای حضور زن درجامعه نیاز به بازنگری دارد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

دفتر خبر آنلاین – گروه استانی – شیما فتوچیان: اصغر طاهرزاده متولد 1340 و فارغ التحصیل رشته زمین شناسی از دانشگاه اصفهان است. به توصیه شهید بهشتی در وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار شد و در حوزه علمیه قم نیز تحصیل کرد. وی در طول مسئولیت های اجرایی خود به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش و مدیرکل بنیاد سیهید استان اصفهان همواره توجه به فرهنگ عمیق و ناب و شناخت و ارائه اسلام را مد نظر داشت و در مواقعی که احساس می کرد مسئولیت اجرایی خود باطل است. به او مکلف شد، تسلیم شد و کار دینی خود را انجام داد. در این راستا جلسات تفسیر قرآن و نهج البلاغه و مطالبی در مورد تواریخ معصوم(ع)ع) ایجاد یک طرح ریختن که هنوز وجود دارد و حاصل بیش از 30 کتاب در زمینه معرفت شناسی است.

طاهرزاده عمدتاً تحت تأثیر حکمت و عرفان متعالی ملاصدرا بوده است. محی لانه و امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی (ره) و آیت الله جوادی آملی را از مصادیق بارز اندیشه دینی و تحرک سیاسی اجتماعی بدانند.

با شرایط کنونی، لزوم توجه بیشتر به جایگاه زن در بستر معرفت دینی، به ویژه در دهه اخیر، این موضوع از حساسیت و اعتبار بیشتری برخوردار شده است. در تاریخ جهان امروز، زنان بیش از پیش نقش‌های فردی، اجتماعی و تاریخی را ایفا می‌کنند که می‌تواند بر تاریخ مقدس نیز تأثیر بگذارد، بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع و دیدگاه‌های متفاوت فلسفی و عرفانی اصغر طاهرزاده نسبت به زن، به سراغ آن رفتیم. در ادامه می توانید این مصاحبه را بخوانید.

آیا اکنون برای زنان ایرانی بحرانی وجود دارد و اگر وجود دارد، این بحران چه ابعادی دارد؟

بله، بعد از بحران هویتی که برای انسان‌های امروزی پیش آمده، این بحران برای زنان ما هم پیش آمده است و طبیعی است که این بحران برای زنان مهم‌تر است و من در کتاب «زنان» هستم، البته که باید باشد. منظورم این است که زنان در تاریخ ما گم شده‌اند، به این معنا که زنان می‌توانند نقش‌های بی‌شماری را ایفا کنند، اما خود زنان هنوز باور نکرده‌اند که چگونه می‌توانند با توجه به این تاریخ و بر اساس روحیه این دوران به آن بپردازند. و هیچ جامعه ای این را درک نمی کند. جامعه ما هنوز جایگاه زن را باور ندارد.

می دانیم که امروزه زنان دیگر مانند گذشته فکر نمی کنند و در مورد سبک زندگی و همچنین نوع نقش هایی که در خانواده بازی می کنند متفاوت عمل می کنند. اما آیا شریعت اسلام برای زنان امروز مناسب نیست؟

بله، تأمل مجدد بسیار ضروری است، به خصوص اگر معنای حضور زنان در جامعه با معنای حضور آنها در بیرون از خانه نسبت به گذشته تفاوت اساسی داشته باشد. بسیاری از جنبه های زندگی امروزه بیرون از خانه و قبیله است، در حالی که در گذشته در داخل خانه و قبیله بوده است. مشکل این است که برخی از مردم هنوز زندگی را به خصوص زنان در این مکان های تاریخی می بینند.

اگر قرار است متفاوت باشیم، تفاوت زن امروز با زن دیروز چیست؟ چه چیزی را می توان قدر دانست؟ آیا زنان دیروز را می توان به زن مسلمان ایده آل نزدیکتر دانست یا زنان امروز را در سیاست هویت اجتماعی زن مسلمان کامل گنجانده است؟

تاریخ اخیر زمینه ساز پیدایش انسان هایی است که می توانند در دو بعد وجود داشته باشند، بعد روح مؤمن و بعد روح. آمار رشد کنید و چون اگر زنان بخواهند در بعد متعالی رشد کنند، زمینه به خوبی فراهم است، می توان گفت که زنان امروز ما می توانند بیش از زنان دیروز به آرمان های متعالی نزدیک شوند و این قاعده ظرفیت آخرالزمانی است. تاریخ.

می تواند ببیند متافیزیک و گاهی عواطف اسلامی را نسبت به زنان به عنوان الگوی زنانه ایده آل برای جامعه امروزی نشان می دهد؟ استقبال جامعه از دیدگاه اسلام در مورد زنان چقدر است؟

اگر نگاه اسلام به زن را آن گونه که در متون دینی و شعائر اولیای الهی بیان شده است ارائه کنیم، معتقدم همه زنان دنیا مراقب شخصیت خود خواهند بود. متأسفانه بسیاری از زنان در کشور ما به دلیل نحوه «شدن» و «شدن» زنان غربی جذب آنها می شوند وجودی ما آنچه را که در این تاریخ می توانند برای خود داشته باشند با آنها در میان نگذاشته ایم، بنابراین فکر می کنند زندگی در اسلام با نوعی محدودیت در اهداف متعالی و عاطفی همراه است. توجه داشته باشید که امام خمینی (رحمت الله علیه) در وصیت نامه خود فرمودند: تعالی اسلام و هدف قرآن کریم فعال است; و کسانی که می توانند بجنگند در آموزش های نظامی شرکت کنند که برای دفاع از اسلام و نظام اسلامی و محرومیت هایی که با توطئه های دشمن و ناآشنایی دوستان با احکام اسلامی بر آنها تحمیل شده است و. قرآن، بلکه علیه اسلام و مسلمین. او خود را متعهد کرده و خود را از قید واهی که دشمن به نفع خود به دست جاهلان و برخی از ملاهای نادان به خاطر مسلمانان ایجاد کرده است، رها کرده است».

در ادامه ارتباط این واقعیت با دیدگاه دینی، آیا تربیت و اشتغال زنان که منجر به کسب ارزش ها و نگرش های جدید می شود، از منظر اسلام محکوم است؟ اگر پاسخ منفی است، چگونه می توان انگیزه های فردی و خانوادگی را با انگیزه های اجتماعی زنان ترکیب کرد؟

وظیفه فردی زن در خانه، جنبه و بُعدی از بعد انسانی است و با توجه به تعریفی که امروزه از مرد به عنوان «شهروند» می شود، زنان نیز در هویت اجتماعی شهروندی محسوب می شوند که امروزه نقش هر شهروندی را دارد. و شخصیت خود را در این زمینه تعریف کرده است.

اغلب از آن به عنوان ناهنجاری ها و عدم تعادل در دین و فرهنگ یاد می شود که باعث بحران هویت در زنان جامعه امروزی ما می شود. آیا همیشه می توان انگشت اتهام را نشانه گرفت؟ بسوی آیا غرب تهاجمات فرهنگی و مداخلات تبلیغاتی غرب را مانع تجلی زنان بومی مسلمان و ایرانی می داند؟

مشکل ابعاد مختلفی دارد. مشکل اصلی این است که برخی از زنان ما هنوز معنای تاریخی «جهان بین دو جهان» را درک نکرده‌اند. تاریخی که ما تجربه می کنیم، تاریخ مدرن است. به گفته نیچه؛ تاریخ مدرن تاریخ اراده قدرت محور است. تفکر برای بیشتر. مطابق با روحیه زنان زنان ممکن است به دلیل علاقه ای که دارند، حضوری نرم داشته باشند، اما رسالت تاریخ را در آن مسیر احساس نمی کنند، بلکه صرفاً خود را انسان های عاطفی و دلسوز می دانند. در این صورت زن نقش مؤثر مورد نظر را نخواهد داشت، زیرا با این رویکرد وارد صحنه نشده است. زنان ما همیشه به گونه‌ای عمل کرده‌اند که خانواده‌هایشان حفظ شود، تقریباً هر خانواده‌ای که در طول تاریخ حفظ شده برای حضور نرم زنان بوده است. به تجربه خودم، وقتی مادران نقش خود را در حفظ خانواده بدانند، با وجود مشکلات فراوانی که پیش می‌آید، خانواده همچنان پرورش می‌یابد، زیرا مادر خانواده نقش ملایم را می‌داند.

ما لطافت حضور زنان را تقدیم می کنیم، زیرا در چنین شرایطی برادران وظیفه ویژه ای دارند، یعنی حفظ بعد نرم اسلام محمدی (ص)ص) که باید در جای خود به اختصار و تفصیل مطرح شود و اکنون در سیطره تاریخی اراده قدرت، بعد نرم اسلام محمدی (ص) در تاریخ ما رخت بربسته است. من به راحتی اعتراف می کنم که درک حضور ملایم برای زنان هنوز روشن نیست، اما «شایان ذکر است پیراهن ورزشی موقعیت های خاصی وجود دارد که اگر به آنها توجه کنید، احساسی فراتر از هر اتفاقی خواهید داشت. دنیایی است که اکنون گم شده است، دنیایی که مال دیروز ما یا دنیای مدرن نیست. انقلاب اسلامی دنیایی است بین دو جهان، دنیای گذشته که عموماً بر امور فردی تأکید دارد، نه دنیای امروز ما، دنیای امروز ما دنیای تمدن است. زنان قبل از هر چیز باید بدانند که این دنیا در چه چیزی زندگی می کند؟ من آن را «دنیای بین دو جهان» می‌نامم، ثانیاً، جهان در صورتی تحقق می‌یابد که روح نیکویی که توسط زنان تجلی می‌یابد قابل درک و تداوم باشد.

بافت مذهبی چگونه می تواند بر دیدگاه مثبت یا منفی نسبت به زنان تأثیر بگذارد؟ جزمی شرق شناسی سلام که به حقوق زنان به دلیل فرهنگ ایرانی می نگرد یا از نوعی دینداری نشات می گیرد شرقی و بدون رفتار باطنی؟

به نظر من تعصب نسبت به حقوق زنان ناشی از تعصبات قومیتی و باورهای غلطی است که برخی افراد به بهانه دین علیه زنان مرتکب می شوند.

زنان در جامعه امروز ما به سه دسته تقسیم می شوند متن نوشته بررسی شده، زنان سنتی، زنان شبه مدرن و زنان مدرن. با توجه به اینکه امروز زنان جامعه ما به ویژه نسل جدید زنان نیمه مدرن شده اند، آیا می توان به این سه مقوله احترام گذاشت؟ آیا می توان به معنای عام به زنان سنتی بازگشت؟

انسان ها چه مرد و چه زن باید در دنیایی که اکنون در آن هستند زندگی کنند و این جهان با تاریخ مدرن آغاز می شود و نمی توان آن را نادیده گرفت. اما انقلاب اسلامی با نادیده گرفتن تفکر مدرن منطقه قدس، به عنوان جهانی که خارج از دنیای مدرن نبود، منطقه قدس و میراث فرهنگی بشری را نادیده گرفته بود، این جهان را با عنوان «جهان» خلق کرد. بین دو جهان».

آیا زنان امروزی در جامعه امروز ما می توانند به هر قیمتی مجبور شوند نقش مادری را به جای توانایی های فردی و اجتماعی انتخاب کنند؟ حتی اگر با خودش در دوراهی روانی باشد؟

هر دوی این ویژگی ها و شخصیت ها را می توان با هم ترکیب کرد و جایی برای اعمال آنها بر یکدیگر وجود ندارد مگر اینکه خود زن بخواهد در شخصیت مادرش باشد.

دکمه بازگشت به بالا