اقتصادیبرترین های کسب و کار مجیک

چرا لباس های خیس تنگ می شوند؟

آب رفتن لباس یا کوچک شدن لباس چه زمانی رخ می‌دهد؟

قطعاً می توان گفت که در زمان شستن، لباس آب می رود و یا کوچک می شود. اما اگر بخواهیم دقیق تر و موشکافانه تر به آن نگاه کنیم باید بافت پارچه را بررسی کنیم. تغییر سایز لباس بعد از شستن برای بسیاری از لباس ها با جنس های مختلف اتفاق می افتد ولی این موضوع برای پارچه های نخی بیشتر و عیان تر پیش می آید. در هنگام تولید پارچه های نخی، تولید‌کنندگان با فشر‌ده سازی تار و پود پارچه، یک قوام نسبی را در آن ها ایجاد می کنند که باعث می شود تا شکل پارچه به صورت یک دست و صاف و منظم باشد. زمانی که پارچه ها، با آب گرم شسته می شوند، بافت منسجم آن ها کمی آزاد می شود و تار و پود از حالت اولیه خود خارج می شوند. پس از آب کشی، و در زمان خشک شدن، بافت پارچه به حالت قبل باز می گردد، اما چون فرم اولیه بافت از بین رفته، کمی کوچک می شود و آب رفتن لباس‌ و یا به عبارتی تغییر سایز و کوچک شدن لباس، درست در همین زمان اتفاق می افتد.

آب رفتن لباس | چرا لباس پشمی اب میره

چگونه از آب رفتن لباس جلوگیری کنیم؟

جمع شدن لباس از معضلاتی است که در بسیاری از موارد به دلیل نداشتن آگاهی و اطلاعات کافی اتفاق می افتد. اما شما می توانید با استفاده از تکنیک های صحیح شست و شو و کسب اطلاعات لازم در این زمینه از آب رفتن و یا گشاد شدن لباس های خود جلوگیری کنید. نکاتی را که در قسمت قبل گفتیم اگر پیش از شستشوی لباس به آن توجه کنید و همان دستورالعمل را انجام دهید دیگر لباس شما آب نمی رود و یا تنگ نمی شود و شما مجبور به انجام کار اضافه نمی شوید. اما در این بخش نکات مهمی را ارائه خواهیم کرد که قبل از شستشوی لباس باید به آن توجه کنید:

1- در مورد الیاف طبیعی حتماً به برچسب «از قبل آب رفته» توجه کنید. چرا که اگر لباسی این برچسب را نداشته باشد به این معناست که ممکن است لباس پس از اولین شستشو آب برود و یا تغییر فرم دهد. اگر الیاف قبل از اینکه بافته شوند یا پارچه قبل از دوخته شدن خیس خورده باشند و آب رفته باشند، در طول مدت استفاده کمتر آب خواهند رفت.
2-
برچسب لباس ها را حتما بخوانید تا از روش مراقبت و نگهداری و شستشوی لباس اطلاع پیدا کنید. بعضی لباس ها نیاز دارند تا با آب سرد شسته شوند و یا باید با دست شسته شوند. پس حتماً به برچسب ها دقت کنید.
3-
استفاده از آب سرد هنگام شست و شو می تواند آسیب کمتری به پارچه و یا لباس شما وارد سازد. به همین علت است که بسیاری از تولیدکنندگان لباس روی اجناس خود برچسب «با آب سرد شسته شود» می زنند تا کیفیت کار خود را تضمین کنند.
4-
به برنامه های ماشین لباس شویی دقت کنید. سعی کنید برای لباس های حساس تنظیمات دقیق تری انجام دهید و از برنامه های ملایم تری برای شست و شو استفاده کنید تا عمر لباس های شما بیشتر شود. چرا که شست و شوی طولانی با سرعت چرخش بالا می تواند آسیب بیشتری در دراز مدت به لباس شما وارد کند.
5-
لباس ها را پس از شست و شو در هوای آزاد خشک کنید تا کمتر دچار آب رفت و یا شل شدن بشوند. پارچه های پشمی و بافت ها و یا پارچه های کشی اگر روی سطح صاف و به دور از کش آمدن خشک شوند خیلی بهتر است.

چرا لباس های خیس تنگ می شوند؟

زمانی که شما لباس خشکی را می پوشید کاملاً آزاد و راحت است و به بدن نمی چسبد. اما اگر همین لباس خشک کمی خیس شود و یا شما عرق کنید و تن شما خیس شود بلافاصله لباس به تن شما می چسبد. دلیل اینکه لباس های خیس تنگ می شوند به خاطر این است که آب هم با پارچه و هم با بدن خاصیت دگرچسبی دارد. یعنی بین دو جنس متفاوت خاصیت چسبندگی به وجود می آید و آب با بدن و با پارچه چنین خاصیتی را دارند. به همین علت است که زمان عرق کردن بدن و یا خیس شدن، لباس به تن شما چسبیده و آزاردهنده می شود.

چرا آب سرد لباس را تنگ می کند؟

زمانی که لباس ها را با آب گرم یا داغ می شویید به دلیل حالت انبساطی آب گرم، بافت پارچه در بسیاری از مواقع شل شده و در نتیجه لباس گشاد می شود. اما اگر همان لباس را با آب سرد بشویید به دلیل حالت انقباضی آب سرد، بافت پارچه از هم گسسته نخواهد شد و حالت خود را حفظ خواهد کرد و در بعضی مواقع باعث تنگ شدن لباس می گردد.

از کوچک و بزرگ شدن لباس‌ها جلوگیری کنید

  1. قبل از خرید پوشاک برچسب آن را بخوانید. برای الیاف طبیعی حواستان به «از قبل آب رفته» باشد. بعضی از تولیدکنندگان لباس، به‌خصوص برندهای ارزان قیمت، با کشیدن الیاف پوشاک سعی می‌کنند طول آن را زیاد کنند تا در حد امکان بتوانند در مصرف الیاف صرفه‌جویی ‌کنند. اگر الیاف قبل از اینکه بافته شوند یا پارچه قبل از اینکه لباس دوخته شود آب رفته باشند، در طول استفاده کمتر آب خواهد رفت.
  2. برچسب‌ها را بخوانید تا بدانید چطور باید از لباس‌ها مراقبت کنید.
  3. استفاده از آب سرد یا ولرم در هنگام شست‌وشو کمتر از آب داغ به پارچه آسیب می‌رساند.
  4. برنامه های ملایم ماشین لباسشویی مانند برنامه یا شست‌وشوی دستی هم آسیب کمتری نسبت به برنامه هایی که شست‌وشوی طولانی‌تر و سرعت چرخش بالاتری دارند می‌رسانند..
  5. اینکه به لباس‌ها فرصت دهید که در هوای آزاد خشک شوند آسان‌ترین راهکار برای جلوگیری از آب رفتن و گشاد شدن لباس‌هاست. برای پارچه‌هایی با بافت شل یا بافتنی‌ها، خشک کردن آنها روی سطحی صاف هم از کش ‌آمدنشان جلوگیری می‌کند.

کوچک کردن یا بزرگ کردن لباس برای اینکه به سایز مناسب برسد

گاهی اوقات یکی از مشتریان از ما می‌پرسد که چگونه می‌تواند لباسی را که خریده و برایش بزرگ یا کوچک است به سایز مناسب برساند. برای کوچک کردن لباس، برعکس کارهای بالا را انجام دهید، از آب داغ، حرکت زیاد و به جای هوای آزاد از گرمای خشک‌کن استفاده کنید.

جلوگیری از آب رفتن لباس‌های پنبه‌ای

پنبه شاید ساده‌ترین نوع آب رفتن لباس است که با توجه به ویژگی‌هایی که دارد به راحتی قابل حل است. همه چیزی که شما نیاز دارید یک شامپو بچه یا نرم کننده، آب ولرم، یک حوله و یک تشت (یا کاسه) است. لباس خود را در داخل تشت یا کاسه قرار دهید. آن را با آب پر کنید و دو قاشق شامپو بچه یا نرم کننده به آن اضافه کنید. سپس آن را ۳۰ دقیقه بگذارید تا خیس بخورد. بعضی معتقدند شامپو یا نرم کننده را بشورید اما بعضی دیگر چنین اصراری ندارند. صرفنظر از اینکه آیا شما شستشو دادن را انتخاب می‌کنید یا خیر، هدف نهایی شما این است که لباس خود را تا حد ممکن خشک کنید.

یک راه آسان برای انجام این کار این است که لباس را روی حوله قرار دهید و همراه با حوله رول کنید، به طوری که حوله آب اضافی را بگیرد و آب از آن چکه نکند. سپس لباس خود را با دقت باز کنید و آن را صاف پهن کنید تا خشک شود. حواستان باشد که لبه‌ها را بکشید یا از اجسام سنگین برای لبه‌ها استفاده کنید تا در طول فرایندخشک شدن، مواد پارچه جمع نشود. ای وای!  حالا دیگه تی‌شرت پنبه‌ای من قابل پوشیدنه

جلوگیری از آب رفتن لباس با الیاف کشمیر (موهر یا الیاف حیوانی دیگر)

فرایند جلوگیری از آب رفتن لباس کشمیر کاملا شبیه به فرایند باز کردن لباس پنبه‌ای است. ابتدا تشت را آب کنید. سپس ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری (به ازای هر یک لیتر آب) بوراکس یا سرکه سفید را به آب اضافه کنید. لباس خود را به مخلوط اضافه کنید و آن را ۳۰ دقیقه بخیسانید، وقتی که لباس زیر آب است به طور مداوم آن را بچرخانید. پس از خیس خوردن آن را بردارید و فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. ما برای جلوگیری از آب رفتن لباس با الیاف پنبه آن را  در یک حوله پیچاندیم، لباس‌های بر پایه الیاف حیوانی باید با حوله پر شوند تا به شکل اولیه باز گردند.

دوباره در طول این فرایند تا آنجا که ممکن است آن را به سمت بیرون بکشید. بعد آویزان کنید تا خشک شود. اگر شما هنوز آن سوئیشرت کشمیر جدید را نپوشیده اید، دیوید زیلا برنده جایزه امی و نویسنده کتاب رنگ سبک شما و چگونه در خرید برنده باشیم می‌گوید راه دیگر جوان سازی آن است. نیمه بالای ژاکت را با استفاده از یک اسپری آب، خیس کنید. آن را روی یک حوله قرار دهید. سپس عرض شانه‌ها را به سمت بیرون بکشید و کتابی پوشیده شده با پلاستیک یا حوله را روی آن قرار دهید تا عرض شانه‌ها را حتی الامکان به سمت بیرون نگه دارد. آن را یک شب تا صبح در یک مکان سرد قرار دهید و اجازه دهید خشک شود. سپس ژاکت را امتحان کنید.

همانگونه که اکثر لباس‌های کشباف به مروز زمان کش می‌آورند، ممکن است حتی بهتر از قبل اندازه شما شود. اگر هنوز هم کمی احساس ناراحتی می‌کنید، فرایند کشیدن با کتاب در هر دو طرف را تکرار کنید. حواستان باشد که هر دو طرف به طور یکسان کشیده شوند. اگر همه کارها را درست انجام دهید، ژاکت مورد علاقه شما روز بعد در کمدتان خواهد بود.

جلوگیری از آب رفتن لباس با پارچه جین

در مورد شلوارهای جین شلوار پاکتی داستان کاملا متفاوت است. جین معمولا کمتر آب می‌رود اما زمانی که با سایر مواد مخلوط شود، این موضوع امکان پذیر است. دو راه برای این مشکل وجود دارد. راه اول این این است که شما وان را پر از آب کنید و به مدت ۱۵ دقیقه در حالی که شلوار جین را پوشیده‌اید در وان بنشینید، سپس راه بروید و بنشینید به طور مرتب برای یک ساعت این کار را انجام دهید تا شکل خودش را بگیرد. اگر چنین روشی برای شما خوشایند نیست پس همان روش باز کردن پارچه‌های پنبه‌ای را انجام دهید و سپس آویزان کنید تا خشک شود.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا