مطالب میجیک

قانون تسهیل ازدواج نیازمند بازنگری است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین؛ انجمن جامعه_ ساناز باقری راد: تقریباً چهار ماه از آغاز فعالیت مجلس یازدهم می گذرد و در عمل می توان سابقه عملکرد 100 روزه مجلس یا فراکسیون را بررسی کرد.

مجلس یازدهم با نمایندگانی که مسائل مربوط به رشد خانواده ، جوانان و جمعیت را در اولویت اصلی خود قرار می دهند آغاز می شود. اکنون ، ماه ها پس از چندین طرح و لایحه در مجلس ، به سراغ فاطمه قاسم پور ، رئیس فراکسیون زنان و نماینده جامعه تهران می رویم تا از جزئیات مراحل انجام شده در حوزه زنان و خانواده ها مطلع شویم.

قاسم پور در گفتگو با آنلاین ، هنگام تشریح اقدامات فراکسیون زنان مجلس طی سه ماه گذشته ، به تشریح برنامه ها و لوایحی که آنها اجرا کرده اند ، از جمله لایحه رفاه جمعیت و خانواده ، لایحه تسهیلات ازدواج ، لایحه امنیت زنان ، رئیس بیمه خانه های زنان و … . جزئیات این گفتگو را می توانید در زیر بخوانید.

مهمترین اولویت فراکسیون زنان که امروز باید در حوزه زنان و خانواده ها مورد توجه قرار گیرد چیست؟

در ابتدا لازم است کل میدانم بگذارید توضیح دهم که مسائل خانوادگی در اولویت مجلس یازدهم است و در 100 روز اول کار مجلس ، ما در این زمینه با فعالیت هایی روبرو بوده ایم. ردیابی تصویر جیری سپس کمیسیون ویژه خانواده ها و ساکنان ، برنامه تعالی خانواده و ساکنان دارای خواص مشابه است. این موضوع همچنین مورد توجه جناح ها است و اعضای فراکسیون هم اکنون در این زمینه فعال هستند.

یکی از مهمترین اولویت ها در مجلس احقاق حقوق زنان در خانواده است. از این رو ، بررسی شکاف قانونی زنان در حوزه خانواده مورد توجه قرار گرفته است. قانون محافظت از خانواده در سال 1991 اجرا شد و از آن زمان تقریباً هشت سال اجرا داشته است ، اما از نظر قانونی یک روزنه قانونی دارد. این قانون در قوه قضائیه ، مجلس مورد بازنگری قرار گرفت و ما باید بررسی قانون را در نظر بگیریم و جلسات مختلفی را میزبانی کرده است.

اگر دولت از سال 1992 عجله کند و قانون امنیت زنان را لغو می کند ، و هیچ تأخیری در این امر مشاهده نمی کنیم ، این لایحه مراحل قانونی شدن را طی می کند و دولت باید مسئولیت این امر را به عهده بگیرد. مسئله بعدی لایحه های امنیتی زنان است که بسیار مهم است. در ابتدای مجلس یازدهم ما از معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خواستیم که بلافاصله این لایحه را به مجلس ارائه دهد. نظر ما این است که حتی اگر اصلاحیه قضایی این قانون وجود داشته باشد و در شهریور سال گذشته به دولت ارسال شده باشد ، نیازی به تأخیر در آن نیست و این لایحه باید بلافاصله به مجلس ارسال شود. این وقتی یک سوال و ابهام است که از سال گذشته به مجلس ارسال نشده است. ما همچنین در جلسه ای با خانم ابتکار این موضوع را مطرح کردیم اما تاکنون واکنشی از طرف نماینده مشاهده نکرده ایم. برخی از همکاران اصرار داشتند که مجلس به دلیل تأخیر در تصویب نمایندگان زن و دولت در تصویب این لایحه ، این قانون را به عنوان لایحه ای در نظر گرفت. حتی این طرح اعلام شده است و اگر دولت برای ارسال این لایحه های امنیتی زنان یا حمایت از لوایح مربوط به زنان ، این امر را به تأخیر بیندازد ، مجلس آنها را به عنوان طرح در نظر می گیرد.

موضوع صدور خانواده برای همه قوانین گام مهم دیگری است که در مجلس فعلی برداشته شده است. طبق ماده 2 سیاست کلی خانواده ، همه قوانین باید خانواده محور باشند. در این راستا ، برنامه ها و لوایحی که مغایر با سیاست های کلی خانواده و جمعیت است ، باید تغییر کنند. در همین راستا کارگروهی برای ایجاد شاخص های مورد نیاز تشکیل شده است.

به گفته نماینده زنان ، تغییری در این لایحه ایجاد می شود و به همین دلیل است که باید به تأخیر بیفتد. اگر موضوع لایحه قبلی در لایحه فعلی ذکر می شد ، موقعیت مجلس چگونه بود؟

خوب در نهایت ، مجلس مسئول روند اصلی این قانون است و از نظر ما ، تعادل بین امنیت زنان و توجه به وضعیت خانواده به یک نگرانی تبدیل می شود. اگر دولت از سال 1992 سرعت بخشیدن به قانونی شدن لایحه های امنیتی زنان را دارد و ما در این زمینه تاخیری نداریم ، این لایحه ها مراحل قانونی شدن را طی می کنند و دولت باید مسئولیت آن را بپذیرد.

درمورد مرخصی زایمان چه تصمیماتی باید در این مجلس اتخاذ شود؟

مسائل مربوط به کار در طرح تعالی خانواده و ساکن گنجانده شده است. علاوه بر این ، ما اخیراً جلسه ای با رئیس سازمان تأمین اجتماعی در کمیسیون اجتماعی داشتیم و من در پیگیری اعتراضات زنان با مرخصی زایمان شرکت کردم. رئیس سازمان پاسخ داد که برخی اختلافات بین سازمان تأمین اجتماعی و سایر دستگاه ها ، متولیان پرداخت حقوق سه ماهه (از 6 ماه تا 9 ماه) وجود دارد و حجم اعتراضات در مورد دادگاه اداری توافق شده است. wujude جیری اگر آژانس 9 ماه مرخصی برای زنان شاغل فراهم کند ، سازمان تأمین اجتماعی سه ماه حقوق از 6 تا 9 ماه و همچنین 6 ماه مرخصی زایمان پرداخت می کند.

به دلیل ازدواج به یکی از دغدغه های اصلی جامعه و جوانان تبدیل شده است و اگر تأثیر مثبتی در اجرای قانون وجود داشته باشد که آن را به ازدواج تبدیل کند ، چه برنامه ای برای اجرا و پیگیری آن دارید؟

یکی از اصلی ترین مشکلات زنان و خانواده ها مسئله ازدواج است. ما قانون تسهیلات ازدواج را از مرکز تحقیقات مجلس و معاون نظارت دنبال کرده ایم. این قانون در بحث ضمانت های اجرایی دارای خلا serious جدی است و این امر منجر به عدم اجرای آن تا به امروز می شود و باید براساس داده های 15 سال گذشته در مورد ازدواج نوشته و تصویب شود و نیاز به اصلاح دارد.

از اقدامات دیگری که طی چهار ماه گذشته در فراکسیون زنان رخ داده برای ما بگویید

در چندین جلسات نظارتی که برای فراکسیون زنان در نظر گرفته شده بود ، ما با نمایندگان زن ملاقات کردیم و در این جلسات ، نمایندگان زنان به تعهد خود نسبت به سیاست کلی خانواده و جمعیت و همچنین برنامه ششم مورد بحث عمل کردند. ارزیابی من و دوستانم از این جلسه این بود که معاون زنان و خانواده رئیس جمهور هیچ اقدام منطقی برای اجرای سیاست انجام نداده اند. علاوه بر این ، حتی مواردی که زنان مسئول برنامه ششم توسعه هستند ، از جمله یک برنامه جامع برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ، اشتباه بوده است. زیرا قبل از ارائه طرح ، این نماینده لایحه ای را در رابطه با لغو نقش مجلس در تصویب طرح به مجلس ارائه داده بود و وی هنوز طبق قانون طرح شماره شش وظیفه خود را انجام نداده بود. به طور کلی ، دوستان من از توضیحات خانم ابتکار در مورد اقدامات معاون زن راضی نبودند.

جلسه پیگیری در مورد مسائل زناشویی از وزیر ورزش ادامه خواهد یافت و در این باره با سایر دستگاه ها دیدار خواهیم کرد. هرچه بیشتر مورد نظارت شما قرار گیرد ، انجام عملکرد متمرکز با وزیر ورزش و جوانان است. در آنجا وزیر ورزش اقدامات انجام شده درمورد ازدواج و ورزش بانوان را تشریح کرد اما سخنان وی قانع کننده نبود و در واقع هیچ اقدام موثری برای ازدواج جوانان توسط این وزیر و نمایندگان جوانان انجام نشد و این وزارت در مأموریت خود موفق بود. . ناتمام جلسه پیگیری در مورد مسائل زناشویی توسط وزیر ورزش پیگیری می شود و ما در این زمینه با سایر دستگاه ها جلسه خواهیم داشت.

مشکل زنان سر در خانه در حال حاضر مشکلات زیادی را تجربه می کند و به درستی رفع نشده است. برنامه فراکسیون زنان برای حل این مشکل چیست؟

در گام اول ، بازنگری های قانونی مربوطه و همچنین بررسی مراحل انجام شده در بخشهای مختلف را در نظر گرفته ایم. اجرای بند ت ماده 80 برنامه ششم بسیار مهم است و مهمترین شکاف در این مسئله این است که متولی واحدی وجود ندارد که مجبور باشد یک استراتژی را دنبال کند.

در حال حاضر ، بسیاری از خدمات درمانی اضافی در کشور تحت پوشش بیمه هستند ، اما خدمات درمانی برای زوجین بارور تحت پوشش بیمه نیستند و مشکلات زیادی را برای زوجین ایجاد می کند. آیا فراکسیون این موضوع را بررسی می کند؟

در مورد مشکل حاصلخیزی بیمه ، ما جلسه ای را با وزیر بهداشت و پیگیری این موارد برگزار کردیم و از نزدیک رصد کردیم ، توجه داشتیم که بخش زیادی از بودجه در مورد این موارد برای بیمه ناباروری هزینه نشده است. و در بهترین حالت برای پر کردن مرکز دور ریخته شده است. بحث ما این است که بیمه باروری باید تحت پوشش بیمه اولیه باشد. از آنجا که هزینه کافی برای بیمه باروری وجود ندارد ، ما از دیوان محاسبات می خواهیم تحقیقات لازم را در مورد هزینه بودجه ناباروری طی 5 سال گذشته انجام دهد و در صورت وجود هرگونه تخلف در این زمینه ، بازپرداخت بودجه را برای بحث در مورد درمان ناباروری ارائه دهد. ما در مجلس توجه ویژه ای به نظارت بر هزینه 200 میلیارد ساله این بودجه و همچنین بیمه پایه این گروه داریم.

دکمه بازگشت به بالا