اقتصادی

تلاش برای افزایشِ مالیاتِ مزدبگیران؛ ثروت‌های افسانه‌ای معاف از مالیات!

آفتاب نیوز:

ایلانا نوشت: ۲۴ خرداد گزارشی از خانه های لوکس تهران به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از خانه ۷۰۰ متری دوبلکس در شهرک غرب تا ۸۰۰ متر تریبلکس در نیاوران منتشر شد!

متقاضیان از کجا و چگونه می توانند این خانه فوق لوکس را بخرند، 500 میلیارد غیرممکن به دست آورند! صرف هزینه برای خرید واحدهای مسکونی در حالی است که حداقل حقوق کارگران 9 میلیون تومان و میانگین حقوق معلمان بین 11 تا 14 میلیون تومان است. در نیاوران و شهرک غرب، مشکل دیگری است که فعلاً آن را کنار می گذاریم و می گذریم.

اما سوال اینجاست که صاحبان و تاجران این خانه‌های مجلل به دلیل مالکیت یا فروش خانه‌هایشان چقدر برای دولت هزینه می‌کنند؟ هیچ، مطلقاً هیچ چیز؛ و در برنامه هفتم توسعه نظر شما در مورد مالیات گروه چیست؟ بازم اشکالی نداره نتیجه اینها چیزی نیست، در حالی که در برنامه هفتم توسعه همچنان ابرمیلیاردرها و ثروتمندان افسانه ای طبق معمول در کاخ هستند، اما مردم عادی – کارگران و مستمری بگیران، معلمان و پرستاران – باید 4 درصد ارزش افزوده بیشتری بپردازند. مالیات در یک دوره چهار ساله!

4 درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده

در پیش نویس برنامه هفتم توسعه، نرخ مالیات بر ارزش افزوده که تقریباً از آب معدنی و شیرخشک گرفته تا اثاثیه اساسی اخذ می شود، به صورت پلکانی از 9 درصد به 13 درصد افزایش یافته است. در این پیش نویس نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال اجرای برنامه هفتم با رشد یک درصدی در سال به 13 درصد افزایش می یابد. بر اساس ماده 49 این سند، نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال دوم اجرای برنامه از 9 درصد به 10 درصد افزایش می یابد و هر سال یک واحد درصد به مالیات سهام دولت تا سقف 10 درصد اضافه می شود. بیشترین. از 13 درصد

به گفته نادر مرادی (فعال کارگری) «در شرایطی که نمی‌توانند و نمی‌خواهند به ثروتمندان، تجار، صاحب خانه‌های مجلل و صاحبان خودروهای افسانه‌ای مالیات بدهند، به مردم عادی و کارگران و مستمری بگیران بازگشته‌اند. و می خواهند از جیب این اقشار کم درآمد تولید درآمد کنند.” ورزش”.

وی معتقد است دولت برای درآمدزایی فقط دست به دامان دهک های پایین می شود و این طبقه کارگر و متوسط ​​است که هزینه های جاری کشور را تامین می کند. وی افزود: آنها همچنان مدعی هستند که دولت پول ندارد و باید مالیات را افزایش دهند؛ سوال اینجاست که چرا فقط برای مالیات به سراغ مزدبگیران می آیند؟ محاسبه نشده، مالیات به صورت خودکار کسر می شود؛ علاوه بر مالیات بر درآمد که سقف آن بسیار ناعادلانه پایین است و نصف خط فقر است، برای همه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده می پردازند؛ 9 درصد واقعا برای کارگران و مستمری بگیران بالاست و کمر خم کرده‌اند؛ چرا می‌خواهند دوباره این مالیات‌ها را افزایش دهند؟ آیا نمی‌دانند که اکثریت مردم مزدبگیر و زیر خط فقر هستند؟ برویم و از اقلیت نزدیک به بلوک قدرت مالیات بگیریم!»

از معاملات خرید کارمزد دریافت کنید

افزایش 4 درصدی مالیات بر ارزش افزوده که به مالیات ناعادلانه استحقاق اضافه می شود، تمام ماجرا نیست. خبر جدید دریافت کارمزد از تراکنش خرید است که قرار است از 13 تیرماه انجام شود. در این طرح درآمد زایی جدید! براساس مفاد دستورالعمل، حداقل کارمزد در معاملات 600 هزار تومانی 120 تومان و برای معاملات بالاتر پلکانی افزایش می یابد.

بر اساس این طرح، اقشار کم درآمدی که از طریق فروش کالا با دستگاه های کارتخوان رزق حلال کسب می کنند اعم از تجار، زنان سرپرست خانوار، فروشندگان اینترنتی و برخی از رانندگان تاکسی متضرر می شوند و بر اساس تصمیم جدید باید هزینه های پرداختی را بپردازند. هزینه ها پول به دست آمده از فروش کالاهای ساده، پرداخت مالیات یا هزینه؛ و البته در این بین یک نکته کوچک دیگر هم وجود دارد و آن اینکه هزینه این کارمزد قطعا با افزایش قیمت کالا و خدمات، همان خریداران بر دوش خریداران خواهد بود. جامعه مزدبگیر در کشور؛ بیش از 70 درصد جمعیت کشور مزدبگیر هستند و حداقل 80 درصد این گروه زیر خط فقر و 20 درصد باقی مانده زیر خط فقر هستند و گفته می شود دست به دهان هستند. سقوط!

مالیات خانه های خالی اجرا نشد!

اکنون در چنین فضایی، انباشت مالیات و جمع آوری شده از جیب خالی مزدبگیران، سوداندوزی عاری از ابرسرمایه داران و فرارهای مالیاتی عظیم، بیشتر ایرادات ساختاری را نشان می دهد. نادر مرادی گفت: اگر طبق الگوی موفق جهانی از ثروتمندان مالیات گرفته می شد، نیازی به برداشتن زیاد از جیب مردم نبود؛ چند سال پیش هنوز نمی توانستند برای خانه های خالی مالیات وضع کنند، پولدارها و فروشندگان می کنند. ریال مالیات نپردازید، پس ایران واقعاً بهشت ​​ثروتمندان است.»

سال هاست بحث اخذ مالیات از خانه های خالی و اجبار صاحبان این آپارتمان ها به اجاره بسیار داغ است اما دولت تاکنون هیچ درآمدی از این محل نداشته است. آخرین اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در اردیبهشت ماه سال جاری حاکی از آن است که قانون مالیات بر خانه خالی از 24 شهریور اجرا می شود. اما سوال اینجاست که آیا واقعاً می توانند خانه های خالی را شناسایی کنند و از صاحبان آنها مالیات بگیرند؟! سامانه املاک و مسکن از مرداد ماه 1398 شروع به کار کرد و ظاهراً مردم باید اطلاعات مکان دقیق خود را ثبت کنند، تقریباً سه سال از راه اندازی سامانه می گذرد و درآمد دولت از مالیات خانه خالی هنوز نزدیک به صفر است!

و نتیجه ماجرا به ضرر مزدبگیر است، به ضرر پولدارها!

نتیجه این وضعیت از دست دادن طبیعت از دستمزد بگیران کشور است. در ماده 49 لایحه هفتم توسعه، سهم مالیات عمومی مردم طی 4 سال تقریباً 50 درصد افزایش یافت. قرار است معاملات اقتصادی مردم از ماه جولای مشمول مالیات و کارمزد شود. در این میان خانه های 500 میلیارد تومانی نیاوران، زعفرانیه و شهرک غرب با این تورم شتابان 600 میلیارد و 700 میلیارد گران می شوند تا زمانی که ارزش صفر از ماشین حساب بیرون بپرد و مالک همچنان یکی را پرداخت نکند. ریال مالیات.

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا