اقتصادیبرترین های کسب و کار مجیک

آب بندی سقف ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها واحدهای ساختاری مستقل به صورت سازه‌ پیش ساخته ساختمانی هستند که در دو نوع و ساندویچ پانل سقفی جهت پوشش سقف و دیوار طراحی و تولید می‌شوند. نکته حائز اهمیت در زمینه کارایی، بازدهی و عملکرد مناسب ساندویچ پانل‌ها، عملیات آب بندی و درزبندی ساندویچ پنل پس از نصب آن می‌باشد.

در همین راستا تجهیزات و متعلقاتی جهت درزبندی و آب بندی ساندویچ پانل‌ها در نظر گرفته شده که با استفاده از آن‌ها نوعی پوشش، مقاومت و شرایط ایمن برای ساندویچ پانل‌ها در برابر شرایط جوی نامساعد، نوسانات دمایی، وزش بادهای شدید و بارندگی ایجاد می‌شود.

نحوه آب بندی ساندویچ پانل

عملیات درزبندی و آب بندی ساندویچ پنل‌‌ها در برخی از نقاط مانند قسمت‌های اورلپ یا همان نقاط همپوشانی ساندویچ پانل‌های سقفی جهت پر کردن درزها و شکاف‌ها با استفاده از چسب سیلیکون، نوار چسب‌های مخصوص و اسپری فوم پلی اورتان انجام می‌دهند. چسب پلی اورتان نیز یک چسب بسیار قوی و کارآمد بویژه در محیط‌های مرطوب می‌باشد.

یکی از نکات مهمی که هنگام استفاده از این چسب‌ها باید رعایت شود این است که سطح زیرین کار قبل از چسب زدن باید حتما تمیز و عاری از آلودگی و رطوبت باشد تا میزان سطح تماس و چسبندگی چسب افزایش پیدا کند.

علاوه بر این ورق‌هایی مانند ورق فلاشینگ نیز وجود دارد که علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا، جهت پوشاندن درزهای بین ساندویچ پانل‌های دیواری و نقطه تلاقی ساندویچ پانل‌ سقفی و دیواری طراحی و تولید شده است. این ورق‌ها از پیچیدن باد به زیر سازه، ایجاد سر و صدا و یا نفوذ آب باران به درون سازه جلوگیری می‌کنند.

انواع متفاوتی با کاربری‌های گوناگون دارد که از جمله آن می‌توان به فلاشینگ تاج، فلاشینگ زیرتاج، زاویه دار کج، فلاشینگ پنجره و…اشاره کرد که هم در نوع سقفی و هم در نوع دیواری وجود دارند.

ورق دیگری که نصابان جهت آب بندی و درزبندی از آن استفاده می‌کنند ورق گاتر یا آبرو نام دارد. کاربرد این نوع ورق‌ها نیز در هدایت و جمع آوری آب باران به سمت انتهای سقف‌های شیروانی و در نهایت به سمت زمین است و در حقیقت مانع از جمع شدن آب باران و تماس بیشتر آن با بدنه ساندویچ پانل‌ها می‌شود.

گاترهای سقفی که معمولا به عنوان ناودانی مورد استفاده قرار می‌گیرند از جنس پلاستیک فشرده شده پی وی سی هستند که در ابعاد، ضخامت و اشکال گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ که علاوه بر نوع سقفی، به صورت گاتر کف نیز وجود دارند که در کف پارکینگ‌ها، استخرها و…جهت جمع آوری و هدایت آب، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی دیگراز ابزارهای به ظاهر کوچک ولی کارآمد جهت درزبندی ساندویچ پانل‌ها فیتر می‌باشد فیتر وسیله‌ای بسیار کوچک بوده که بر روی گام ساندویچ پانل‌های سقفی و در حقیقت نقطه هم پوشانی ورق‌ها می‌نشیند و به همان شکل نیز طراحی شده که جهت نصب و پیچ شدن ساندویچ پانل‌ها به یکدیگر از آن استفاده می‌کنند.

نکات مهم

به همین منظور می‌توان گفت درزبندی و آب بندی درست و مناسب ساندویچ پنل‌ها حتی به اندازه ایمنی و استحکام سازه دارای اهمیت است زیرا اگر این مرحله به درستی صورت نگیرد از کیفیت و طول عمر سازه کاسته شده و در نهایت در مدت زمان اندکی مجبور به تعویض یا تعمیر پنل‌ها می‌شوید که نه تنها صرفه اقتصادی نخواهد داشت بلکه موجب خسارت مالی نیز می‌شود.

نکته مهم و قابل تامل در آب بندی و درزبندی ها این است که حتما این کار را به دست نصابان حرفه‌ای و متخصص در این زمینه بسپارید شاید نصب این سازه‌ها به ظاهر ساده باشد اما عدم رعایت نکات ریزی که در این زمینه وجود دارد سبب آسیب به پانل‌ها می‌شود.

برای مثال هیچ گاه از موادی مانند سیمان یا گچ جهت آب بندی ساندویچ پنل‌ها استفاده نکنید زیرا این مواد در صورت تماس با آب از ورق جدا شده و سبب نفوذ آب به درون سازه می‌شوند همچنین ترکیباتی مانند قیر و یا ایزوگام نیز به دلیل اینکه متشکل از مواد نفتی هستند ورق فلزی ساندویهمانطور که در مقالات قبل هم در مورد آن توضیح داده شد ها، سازه های پیش ساخته ای هستند که در دو نوع و قابلیت تولید دارند و امروزه به منظور پوشش دهی سقف و دیوارهای سازه می توان از آنها استفاده نمود. این نوع مصالح پیش ساخته در صورتی که به درستی و زیر نظر متخصصان با تجربه نصب شوند سازه هایی با دوام و استحکام بسیار بالا هستند.یکی از نکاتی که در زمینه نصب ساندویچ پانل ها اهمیت دارد فرایند درزبندی و آب بندی این مصالح پیش ساخته است که به منظور جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی صورت می گیرد و در صورتی که این فرایند به درستی انجام نگیرد سازه در مدت کوتاهی دچار آسیب دیدگی می شود.

به منظور آب بندی و درزبندی این مصالح از تجهیزات خاصی استفاده می شود که با استفاده از این تجهیزات می توان پوشش مقاوم و با استحکام بالا برای این نوع سازه های پیش ساخته ایجاد نمود و به این ترتیب می توان از ساندویچ پانل ها در برابر عوامل طبیعی مانند بارش برف، باران، وزش بادهای سنگین و شرایط آب و هوایی نامناسب محافظت نمود.

نحوه درزبندی ساندویچ پانل

درزبندی ساندویچ پانل با استفاده از روش های مختلفی صورت می گیرد.چسب پلی یورتان یکی از انواع چسب های سیلیکونی است که به منظور پوشاندن درزها و شکاف های بین ساندویچ پانل و یا قسمت های اوررلپ ساندویچ پانل سقفی مورد استفاده قرار می گیرد.این چسب نوعی چسب بسیار قوی است به نحوی که میتواند از سازه در برابر نفوذ رطوبت و آب محافظت نماید.البته از اسپری فوم پلی یورتان نیز برای درزبندی ساندویچ پانل استفاده می شود که مقاومت این اسپری همانند چسب پلی یورتان است.

از نکات مهمی که هنگام کار با این چسب بایستی به یاد داشته باشید این است که قبل از استفاده از این چسب بایستی سطح کار عاری از هر گونه آلودگی و کثیفی باشد. در این صورت میزان چسبندگی چسب افزایش پیدا کرده و درزبندی به درستی انجام می گیرد.

علاوه بر این چسب ها، مواد دیگری برای آب بندی این مصالح استفاده می شوند. ورق فلاشینگ یکی از این متریال می باشد.این نوع از ورق ها انواع مختلفی دارند و در دو نوع دیواری و سقفی تولید می شوند و همانند چسب پلی یورتان از نفوذ رطوبت، سرو صدا به داخل سازه جلوگیری می نماید.

ورق دیگری که برای آب بندی سازه های ساخته با ساندویچ پانل استفاده می شود، گاتر یا آبرو است. گاتر یا آبرو وظیفه ی جمع آوری آب بارن و هدایت آنها به سمت زمین را بر عهده دارد. وجود گاتر باعث می شود آب های ناشی از باران به بدنه سازه و ساختار ساندویچ پانل نفوذ نداشته باشد و این امر مانع از خوردگی یا پوسیدگی پانل ها به مرور زمان می شود.

فیتر یکی دیگر از متریالی است که برای درزبندی پانل ها مورد استفاده قرار می گیرند. این وسیله بسیار کوچک است و محل قرار گیری آنها بر روی گام های ساندویچ پانل سقفی است و به منظور پوشاندن نقطه هم پوشانی ورق ها از این متریال استفاده می شود.

https://berke.ir/آب-بندی-سقف-ساندویچ-پانل/منبع:

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا