اقتصادی

رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و رفاه بر ظرفیت بالای 3000 شرکت دانش بنیان فعال در صنعت معدن و توانایی این شرکت ها در تامین نیازهای فناورانه در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش میجیک، دکتر محمدصادق خیاطیان با اشاره به رویدادهایی مانند رویدادهای جذب ایده و طرح های فناورانه و نوآورانه از مرکز نوآوری چادرملو (نوچاد) در حوزه صنایع معدنی که در آخرین روز هفته گذشته برگزار شد، یادآور شد: صندوق نوآوری حامی جدی هر اقدامی است که منجر به توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور شود.

وی گفت: شاید ده سال پیش به دنبال رشد و ایجاد شرکت های دانش بنیان در کشور بودیم؛ اما امروز صحبت از اکوسیستم بالغی است که نزدیک به 10 هزار شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف در آن فعال هستند. از این تعداد شرکت ها در سال گذشته به 530 پس انداز (530 هزار میلیارد تومان) و بیش از 300 هزار نفر در شرکت های دانش بنیان مشغول به کار شدند.

خیاطیان توضیح می دهد: این شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف ایفای نقش می کند. شاهد یکی از مصادیق بارز نقش سازمان های دانش بنیان در دوران شیوع کرونا در کشور بودیم. این شرکت می تواند نیازهای اساسی کشور را در زمینه هایی مانند تولید ماسک و هواکش تامین کند. امروز ما با این موجود بزرگی روبرو هستیم که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.

نقش مهم شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کشور

رئیس صندوق نوآوری و رفاه خاطرنشان کرد: این اکوسیستم به بلوغ خوبی رسیده است. در حال حاضر سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی حدود 2.7 درصد است و طبق برنامه باید این سهم تا پایان برنامه هفتم به 7 درصد برسد. برای رسیدن به این هدف باید گام های مهمی برداشته شود. به نظر ما مهم ترین رویکرد در این راستا توجه به نقش شرکت های بزرگ مانند پتروشیمی، شرکت های فولادی مانند فولاد مبارکه یا شرکت های صنعتی و معدنی مانند چادرملو در اقتصاد دانش بنیان است.

خیاطیان افزود: شاید پیش از این شرکت های پتروشیمی، فولاد، معدن و سیمان کمتر به حوزه نوآوری توجه می کردند، اما رویدادهایی مانند رویداد جذب ایده ها و طرح های فناورانه و نوآورانه از مرکز نوآوری چادرملو (نوچاد) نشان می دهد که شرکت های بزرگ همچنین در قالب توجه ویژه ای به حوزه نوآوری و فناوری دارند و این رویکرد به تحقق 7 درصدی اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی کمک می کند، اما چگونه می توان شرکت های بزرگ را به ورود بر اساس دانش تشویق کرد؟

شرکت های بزرگ نیازهای فناوری را از طریق پایگاه دانش خود تامین می کنند

به نقل از صندوق نوآوری، وی تاکید کرد: یک راه حل این است که شرکت های بزرگ به جای استفاده از محصولات خارجی، نیازهای فناورانه خود را از طریق دانش بنیان خود تامین کنند. شرکت های دانش بنیان محصولاتی با استاندارد بالا در سطح بین المللی تولید می کنند. راه حل دیگر قرار دادن شرکت های دانش بنیان در زنجیره ارزش شرکت های بزرگ است.

خیاطیان رویکرد سوم سرمایه گذاری شرکت های بزرگ را در شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر (CVC) و سایر نهادهای تخصصی یکی از استراتژی های سرمایه گذاری شرکت های بزرگ در این حوزه است. قوه مقننه همچنین با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان و اعطای اعتبار مالیاتی از سرمایه گذاری شرکت های بزرگ در شرکت های دانش بنیان حمایت کرد.

رئیس صندوق نوآوری و رفاه اضافه کرد: از نظر ما حوزه معدن یکی از بخش هایی است که تاثیر فناوری و نوآوری در آن زیاد اتفاق نیفتاده است. برگزاری برنامه ها و رویدادهایی مانند رویداد چادرو حرکت صنعت به سمت استفاده بیشتر از فناوری و نوآوری را نشان می دهد. 3000 شرکت دانش بنیان فعال در زنجیره صنعت معدن و ماشین آلات. آمادگی داریم در صندوق نوآوری و رفاه با همکاری دوجانبه نیازهای فناورانه را ارزیابی کرده و بر اساس دانش در اختیار شرکت هایی قرار دهیم که در این زمینه فعال هستند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا