برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

چرا مردان به واریکوسل مبتلا میشوند؟

واریکوسل عارضه ای است که در آن وریدهای کیسه بیضه متورم می شوند. این عارضه فقط در کیسه بیضه رخ داده است و بسیار شبیه به شرایط واریس موجود در پاهای انسان است. عوارض واریکوسل اغلب منجر به کاهش تعداد و کیفیت اسپرم می شود و در نهایت می تواند منجر به ناباروری شود. در برخی موارد، با بدتر شدن وضعیت، می تواند منجر به کوچک شدن بیضه ها شود.

واریکوسل عارضه ای است که در اشکال جزئی آن معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند و نیازی به درمان ندارد. با این حال، اگر فرد مبتلا اضطراب و درد و همچنین مشکلات ناباروری را تجربه کند، باید برای علت واریکوسل تحت درمان فوق تخصص اورولوژی قرار گیرد. برای دانستن علت واریکوسل، علائم آن و نحوه درمان این عارضه، این مقاله را بخوانید.

اگر واریکوسل دارید و این عارضه باعث ایجاد مشکل در باروری شما می شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا ببیند آیا نیاز به درمان دارید یا خیر. درمان این عارضه می تواند ساده باشد. بسیاری از مردان مراجعه به پزشک و کشف علت واریکوسل را به تاخیر می اندازند. با این تاخیر و از دست دادن لحظه طلایی، این افراد ممکن است با مشکلات جدی باروری مواجه شوند.

علائم واریکوسل چیست؟

واریکوسل اغلب علائمی ندارد، اما در برخی موارد، فرد ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

درد مبهم در باسن که اغلب با دراز کشیدن تسکین می یابد.

علائمی که پس از فعالیت های خاصی مانند دوچرخه سواری یا ساعت ها ایستادن بدتر می شوند.

تورم بیضه ها در کیسه بیضه

تغییر اندازه یا تفاوت در بیضه ها

ناباروری مردان (ناتوانی در باردار شدن حتی پس از یک سال تلاش)

یک توده کوچک در بالای بیضه آسیب دیده

درجه بندی و تشخیص واریکوسل

عوارض واریکوسل بیشتر در بیضه چپ رخ می دهد تا در بیضه راست به دلیل بسیاری از عوامل فیزیکی، عمدتا به دلیل زاویه ای که بیضه چپ از ورید کلیوی خارج می شود (در مقایسه با سمت راست). واریکوسل می تواند از نظر اندازه متفاوت باشد و می تواند کوچک باشد، به سه گروه متوسط ​​و بزرگ تقسیم می شود.

درجه 1: فقط با سونوگرافی قابل تشخیص است

درجه دوم: با معاینه و لمس نیز قابل تشخیص است.

سطح سوم: به راحتی با چشم قابل تشخیص است.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که اندازه واریکوسل به دفعات گردش اسپرم ارتباطی ندارد. علاوه بر این، تا 40 درصد از مردان نابارور دو واریکوسل دارند. مهمتر از آن، واریکوسل یک طرفه اغلب می تواند طرف دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

به دلیل نقش بالقوه این عارضه در ایجاد آسیب قابل توجه بیضه، تشخیص واریکوسل از طریق معاینه فیزیکی بسیار مهم است. جراحی فقط در صورت درد شدید، اختلال در عملکرد جنین، کاهش اندازه تخمدان و ظاهر شدن واریکوسل به تنهایی به معنای جراحی نیست.

معمولاً واریکوسل عارضه ای بدون علامت است و بیمار مبتلا به واریکوسل مرحله 1 باید فقط برای بررسی احتمال ناباروری مردان در دوران ازدواج ویزیت شود. با این حال، گاهی اوقات ممکن است فرد به دلیل درد یا سنگینی زخم به دنبال مراقبت های پزشکی باشد. معاینه فیزیکی دقیق اولین راه برای تشخیص واریکوسل است. بسیار مهم است که بیمار در حالت ایستاده معاینه شود و پزشک از او بخواهد که مانور والسالوا (یعنی نفس عمیق بکشد و شکم را فشار دهد) برای بزرگ شدن واریکوسل انجام دهد. اگر تشخیص مرحله 1 و واریکوسل کوچک بسیار مشکل باشد، می توان از روش های کمکی مانند سونوگرافی داپلر بالا رنگ استفاده کرد.

عوارض واریکوسل

عوارض واریکوسل در افراد بسیار کمی می تواند عوارض ایجاد کند.

مشکلات باروری

ناباروری یکی از جدی ترین عوارض واریکوسل است. واریکوسل با ایجاد انسداد غدد منی می تواند منجر به ناباروری مردان شود. با مسدود کردن جریان خون به غدد، این وضعیت می تواند تولید اسپرم را کاهش دهد. همه مردانی که از واریکوسل رنج می برند لزوماً مشکلات ناباروری ندارند. اگر مردی فقط در یک بیضه واریکوسل داشته باشد، ممکن است مشکلی در باروری او وجود نداشته باشد. اگر مردی مبتلا به واریکوسل دو طرفه باشد که هر دو بیضه را درگیر کرده است، خطر ناباروری به طور چشمگیری افزایش می یابد.

بهترین راه برای تعیین اینکه آیا یک مرد به دلیل واریکوسل مشکل ناباروری دارد یا خیر، انجام آنالیز اسپرم است. در طول آزمایش، نمونه اسپرم گرفته می شود و کمیت، کیفیت و تعداد اسپرم بررسی می شود. این تست یک تست بسیار ساده است.

تست کند است.

علاوه بر این، عوارض واریکوسل می تواند باعث آتروفی یا کوچک شدن بیضه شود. لوله های مسئول تولید اسپرم بیشتر بیضه را تشکیل می دهند. اگر بیضه ها آسیب ببینند، این لوله ها می توانند منقبض شده و تغییر کنند.

عدم تعادل هورمونی

همانطور که سلول ها به تغییرات استرس واکنش نشان می دهند، این می تواند به عدم تعادل هورمونی نیز منجر شود. در این حالت ممکن است سطح هورمون لوتئینیزه کننده (LH) افزایش یابد. این هورمون هم در مردان و هم در زنان وجود دارد، اما در زنان بیشتر است. علاوه بر این، سطح تستوسترون نیز کاهش می یابد.

درمان واریکوسل

اکثر عوارض واریکوسل نیازی به درمان ندارند. اما اگر درد، آتروفی بیضه (کوچک شدن بیضه ها) دارید یا بارور نیستید، ممکن است به یکی از درمان های زیر نیاز داشته باشید:

آمبولیزاسیون واریکوسل

یکی دیگر از درمان های تهاجمی واریکوسل آمبولیزاسیون واریکوسل است. در طی این روش، بیمار بی حسی موضعی دریافت می کند و سپس یک کاتتر در کشاله ران قرار می گیرد. سپس پزشک کاتتر را وارد واریکوسل می کند. پزشک این کار را با کمک اشعه ایکس انجام می دهد. پس از قرار دادن کاتتر، سیمی به دور واریکوسل پیچیده می شود و سپس خون به وریدهای دیگر هدایت می شود.

دکتر نامداری متخصص اورولوژی این روش را توصیه نمی کند. و این روش عوارض زیادی دارد.

واریکوسلکتومی

بهترین راه برای درمان واریکوسل حذف واریکوسل است. برداشتن واریکوسل یک روش جراحی است که به طور کامل واریکوسل را می‌بندد. در طی این جراحی، بیمار از هوش می رود و پزشک محل جراحی را بریده و ورید را به طور کامل می بندد. جراحی واریکوسل موثرترین درمان است.

ممکن است به بیمار توصیه شود تا مدتی پس از جراحی از لیفت اسکروتوم با Shortex استفاده کند. با کمترین عوارض در بین روش های جراحی، بهترین و استانداردترین جراحی واریکوسل امروزه جراحی میکروسکوپی (جراحی میکروسکوپی) است.

دکمه بازگشت به بالا