برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

توده خوش خيم سينه چيست

توده های پستانی یکی از علل اصلی نگرانی بانوان در طول زندگی است . این توده ها ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شوند . خوش بختانه اغلب این توده ها ماهیت سرطانی ندارند و قابل درمان هستند . تنها 20 درصد ازکل توده های پستانی ممکن است سرطانی باشند . تشخیص نوع توده پستان خوش خیم تنها توسط پزشک و با استفاده از انجام معاینات فیزیکی ، و ماموگرافی قابل انجام است . با این که بیماری های خوش خیم پستان ، سرطانی نیستند اما می توانند احتمال بروز سرطان پستان را در نهایت افزایش دهند . در این مقاله به بررسی توده های خوش خیم پستان می پردازیم .

ایا توده خوش خیم به بدخیم تبدیل می شود | توده خوش خيم سينه نی نی سایت

در کل ، بیماری های خوش خیم پستان از لحاظ احتمال بروز سرطان پستان در سه گروه زیر قرار می گیرند :

  1. بدون ریسک
  2. با ریسک جزئی
  3. با ریسک متوسط

در صورتی که احتمال بروز سرطان پستان متوسط باشد ، توصیه می شود به طور مرتب نسبت به انجام تست های غربالگری ماموگرافی و یا دیگر تست های تصویربرداری مانند اولتراسوند اقدام شود .

توده های خوش خیم دارای انواع مختلفی می باشند که عبارت است از :

فیبرو آدنوم ها :

یکی از شایع ترین توده های خوش خیم پستان هستند که اغلب در خانم های بین سنین 20 تا35 دیده می شود اما در نوجوانان نیز ممکن است دیده شود . به وجود آمدن ها قبل از سن 25 سالگی بسیار شایع تر است و همواره موجب ترس و نگرانی هایی زیادی در افراد مبتلا می شود . اگرفیبروآدنوم هابه صورت دقیق تشخیص داده شوند ، قابل پیشگیری هستند اما اگر توده رو به پیشرفت و رشد باشد ، اقدام درمانی جراحی مورد نیاز است .

توده های فیبروکیستیک :

بیماری که شایع ترین ضایعه پستان و شایع ترین یافته در سونوگرافی سینه می باشد به کیست های متعدد و تغییرات فیبروزی در بافت سینه اشاره دارد که در اثر تحلیل طبیعی بافت پستان بوجود می آید . این کیست ها معمولا میکروسکوپی و غیرقابل لمس بوده و در 40 درصد خانم ها ایجاد می شوند . تغییرات فیبروکیستیک به صورت دوطرفه و خوش خیم بوده ، در خانم های 55 – 35 ساله شایع تر است اما در سنین دیگر هم ممکن است دیده شود . اگر چه سینه های فیبروکیستیک خطرناک نیست ، این شرایط می تواند تشخیصسرطان پستانرا مشکل تر کند . اما درصورت رد شدن بدخیمی ، اهمیت چندانی ندارد و تنها به دلیل علائم آزاردهنده و نگرانی بیمار نیاز به درمان دارد .

کیست های ساده پستان :

از شایع ترین بیماری های خوش خیم پستان ، کیست های ساده می باشند که شیوع آن در جوانان بیشتر است . در صورتی که توده قابل لمس و دردناک باشد تنها با یک سوزن کوچک اقدام به تخلیه کیست های پستان می نماییم و اگر این توده های قابل لمس علی رغم تخلیه توسط سوزن ، مجدد ایجاد شوند با روشی به نام ماموتومی این کیست ها را خارج می کنیم . لازم به ذکر است این نوع توده ها هیچ مشکلی را ایجاد نخواهند کرد .

در این گونه موارد نیازی به جراحی نخواهد بود زیرا جراحی یک روش درمانی تهاجمی به شمار می آید و این روش ضرورتی ندارد . اما اگر کیست ساده نباشد و توده یا مایعی در جداره آن وجود داشته باشد ، که این مایع غیر شفاف باشد ، در چنین شرایطی روش های مختلفی برای درمان استفاده می شود . بدین شکل که از تحت نظر گرفتن بیمار آغاز می گردد و تا و جراحی های متفاوت برای درمان بیماری اقدامات لازم طی می شود ، لذا کیست های ساده به طور کلی از کیست های کمپلیکه و کمپلکس جدا می گردد .

تست ها و روش های تشخیصی دقیقا مشابه همان تست هایی هستند که برای تشخیص سرطان پستان به کار می روند . از جمله روش های تشخیصی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • معاینه سینه و بررسی سوابق پزشکی
  • تست های تصویربرداری از جمله ، اولتراسوند و MRI که تصاویری از داخل بافت سینه را در اختیار پزشک قرار می دهند
  • بررسی از نظر وجود خون و یا سایر سلول های غیر طبیعی
  • بیوپسی ، که شامل نمونه برداری از بافت و بررسی های بیشتر زیر میکروسکوپ می باشد .
  • تست ها با توجه به علائم و نشانه های موجود و نوع بیماری در نظر گرفته خواهند شد .

اگر با مشکل مواجه هستید؛ برای تشخیص قطعی و درمان این بیماری در اصفهان، می‌توانید به دکتر سید محمد رضا حکیمیان، بورد تخصصی، فلوشیپ جراحی پستان مراجعه نمایید. برای هماهنگی با مطب ایشان و در یافت نوبت می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن اقدام فرمایید.

توده‌های خوش خیم سینه و درمان آن‌ها

توده‌های خوش‌خیم سرطانی، شاید عارضه‌ی خوبی نباشند اما در دل بسیاری از بیماران مشکوک به  عبارتی امیدبخش است. طبق آمار بررسی شده سرطان سینه کشنده‌ترین سرطان در میان خانم‌ها است. اغلب ما می‌دانیم که سرطان از یک توده شروع می‌شود، در حالی که اکثر خانوم‌ها در ماموگرافی‌های خود با توده‌هایی مواجه می‌شوند که اکثرشان خوش‌خیم و یا موقت هستند، اما با این حال اضطراب و تشویش آنها را فرا می‌گیرد که در صورت اطلاع کافی در مورد این توده‌ها این اضطراب تا حد زیادی فروکش می‌کند. در ادامه اطلاعات بیشتری از این توده‌ها را در اختیارتان قرار میدهیم.

توده در پستان چیست؟

توده غده­‌ای است که در هر نقطه از بدن ظاهر می‌­شود و می‌­تواند از بافت­‌های مختلفی تشکیل شده باشد. توده سینه در زنان معمولاً در هنگام لمس دوره­‌ای مشاهده می‌­شود و باعث نگرانی در مورد سرطان سینه می‌­شود. با این حال، قبل از معاینه کامل و تشخیص توسط پزشک متخصص، نمی‌­توان تشخیص داد که توده تشکیل شده خوش خیم است یا بدخیم.

توده می­‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. از جمله این دلایل؛ علل فیبروکیستیک، غدد سباسه و تومورهای تشکیل شده توسط سلول­‌های بدخیم عمدتاً بافت‌­هایی هستند که با آن مواجه می­‌شوند.

علل توده در سینه چیست؟

بافت سینه؛ این یک ساختار پیچیده متشکل از غدد پستانی و بافت مجرای متعلق به این غدد است که در یک بافت همبند و چربی متصل به دیواره قفسه سینه قرار دارد. به این معنا، هر ضایعه توده‌­ای که در بافت پستان احساس شود می‌­تواند توسط غده، مجرای ترشحی، بافت چربی و عناصر بافت همبند تشکیل دهنده سینه ایجاد شود. به دلیل حساسیت بالای بافت سینه به هورمون­‌های جنسی زنانه، بافت سینه نیز بسته به تغییرات سطح هورمون در خون ممکن است تغییر کند و ضایعات توده­ای ایجاد کند.

انواع توده‌های درون پستان کدامند؟

توده‌هایی که در پستان یافت می‌شوند، بسیار گوناگون هستند اما شایع‌ترین آنها که بسیاری از خانم‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند عبارتند از: فیبروآدنوم‌ها، کیست‌ها، توده‌های ناشی از التهاب و عفونت، بیماری فیبروکیستیک ‌سینه، نکروز چربی و برخی توده‌های اختصاصی دیگر که به طور مختصر با علائم و روش درمان این توده‌ها آشنا می‌شویم.

تغییرات فیبروکیستیک پستان، دردی بدون ترس

تغییرات از حالت‌های شایع در بین خانم‌هاست که تا 99 درصد با درمان‌های غیر جراحی برطرف می‌شود. فیبروکیستیک سینه در حقیقت به عنوان جزو بیماری‌ها  به شمار نمی‌رود بلکه بروز تغییراتی در سینه خانم‌هاست که با درد و تورم سینه‌ها قبل از عادت ماهانه و بهبود نسبی آن بعد از اتمام عادت ماهانه خود را نشان می‌دهد. تقریبا 80 درصد از خانم‌ها در دوره‌ای از زندگی خود این حالت را تجربه می‌کنند اما شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است. در مواردی که درد خفیف است تجویز ویتامین‌ها و پرهیز از مواد محرکی چون قهوه، چای غلیظ، نسکافه و کاکائو در تسکین درد موثر است اما اگر درد شدید و آزار دهنده باشد داروهای دیگری تجویز خواهند شد.

کدام کیست‌ها را باید جراحی كرد؟

كیست‌ها توده‌هایی با دیواره ظریف هستند که قسمت درونی آن‌ها از مایع تشکیل شده است، درست مانند یك توپ پینگ پنگ كه از آب پر شده باشد. این كیست‌ها در هر جای بدن از جمله سینه می‌توانند ایجاد شوند و بسیار شایع هستند طوری که تعداد زیادی از خانم‌ها ممکن است یک یا چند کیست در سینه‎‌های خود داشته باشند. کیست‌ها علت خاصی ندارند اما به نظر می‌رسد که با وضعیت هورمونی فرد در ارتباط هستند، با این حال وجود کیست لزوما به معنای اختلال هورمونی در یک خانم نیست. خوشبختانه كیست‌ها در اغلب موارد خوش خیم هستند و برای بیمار مشکلسازی نمی‌کنند.

برای درمان آنها اگر با درد همراه باشد می‌توان از داروهای خوراکی استفاده كرد. اگر کیست بزرگ باشد یا پزشک تشخیص دقیق تر را لازم بداند، اقدام به تخلیه آن با سوزن ظریف خواهد کرد که کار بسیار راحت و بدون دردی است و به صورت سرپايی انجام می‌شود. اگر كیست‌های كوچك مشكوك باشند می‌توان آنها را با هدایت سونوگرافی تخلیه كرد و نمونه را براي بررسی سلولی به آزمایشگاه فرستاد. در اغلب موارد اقدامات گفته شده برای درمان کیست کافی است اما به ندرت عمل جراحی نیز لازم می‌شود؛ برای مثال درکیست‌هایی که مایع داخل آنها خونی باشد یا در کنار آنها توده‌ای دیگر نیز مشاهده شود یا اگر پس از چند بار تخلیه و به فاصله‏ كوتاه از زمان تخلیه کیست عود كند یا اگر قسمتی از آنها سفت یا توپر باشد، نیاز به عمل جراحی وجود دارد.

فیبرو آدنوم‌ها در زنان جوان شایع‌تر است

فیبرو آدنوم‌ها شایع‌ترین تومورهای خوش‌خیم پستانی هستند که بیشتر در زنان 20 تا 35 ساله دیده می‌شود اما در نوجوانان هم ممکن است دیده شوند. قبل از 25 سالگی فیبرو آدنوم‌های پستان از کیست‌ها هم شایع‌ترند و موجب اضطراب و هراس در این گروه از بانوان می‌شوند. این توده‌ها ممکن است در هر دو پستان بوجود بیاید و گاهی ممکن است تعداد آنها به چند عدد در هر سینه برسد. معمولا در صورتی که تشخیص فیبروآدنوم برای پزشک مسجل باشد نیازی به عمل جراحی وجود ندارد اما اگر توده رو به رشد باشد یا اندازه آن در حدی بزرگ باشد که خارج کردن آن ترجیح داده شود، اقدام جراحی لازم می‌شود. این عمل ساده و بی‌خطر است و از نظر زیبايی نیز مشکل خاصی در سینه ایجاد نمی‌کند زیرا با یک برش بسیار کوچک انجام می‌شود و با بخیه ظریف و قابل جذب ترمیم می‌شود.

ممکن است سینه عفونت کرده باشد!

ماستیت یا آبسه پستانی ورم و عفونت پستان است که به دنبال التهاب غدد پستانی در زنان در دوران شیردهی ایجاد می­‌شود، زمانی که التهاب در بافت پستان محبوس می‌­شود، آبسه بوجود می­‌آید و به صورت توده ای همراه با علائمی مانند حساسیت، درد و افزایش دما احساس می­‌شود.

توده‌های التهابی بر اثر عواملی نظیر عفونت ایجاد می‌شوند. التهاب ایجاد شده در بافت پستان باعث می‌شود توده‌ یا سفت شدگی در سینه بیمار حس شود. حتی گاهی با به داخل کشیدن پوست یا نوک سینه علائم سرطان سینه را تقلید می‌کند.

عفونت‌های بافت پستان اغلب در خانم‌های شیرده اتفاق می‌افتند. درمان اولیه این توده‌ها استفاده ازآنتی‌بیوتیک است و بیماران باید سریعا به پزشک مراجعه کنند و دارو دریافت كنند چراکه این التهاب ممکن است تبدیل به آبسه شود. در این صورت نیاز به تخلیه با عمل جراحی می‌شود. برخی اوقات التهاب درون سینه ناشی از عفونت‌های قارچی است که در این موارد نیاز به درمان با داروهای خاص وجود دارد. گاهی نیز علت التهاب ناشناخته است و میکروب خاصی را نمی‌توان در کشت‌های انجام شده یافت. در این مورد نیز درمان‌های خاصی وجود دارد که به خوبی بیماری را کنترل می‌کنند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا