اقتصادی

تامین آب ۸۸۸ واحد بزرگ صنعتی از طریق پساب بهداشتی و آب دریا

وزیر نیرو با بیان اینکه انتظار داریم طرح ارائه شده به مجلس در اجرای طرح آب، گفت: کل مصرف آب صنعت کشور سالانه سه میلیارد مترمکعب است اما با اجرای منبع. سد از طریق فاضلاب، 1.7 میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود و از طریق فاضلاب تامین می شود.

به گزارش میجیک، علی اکبر محرابیان صبح پنجشنبه در مراسم افتتاح پروژه آب و فاضلاب استان تهران که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: طرحی که از سوی وزارت نیرو برای اجرا در ابتدای سال جاری منتشر شد. دولت سیزدهم آمار و اهداف دقیقی دارد که برخی معتقدند این برنامه اجرایی نخواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این برنامه و در حوزه پروژه های آبرسانی با توجه به بسیاری از شهرها و روستاهایی که در کشورهای مختلف دارای فشار آب هستند، 700 میلیون مترمکعب تامین آب در چهار سال اما در آینده هدف گذاری شده است. ، رقم مورد نظر در این زمینه افزایش خواهد یافت.

وزیر نیرو تصریح کرد: طرحی که در حوزه آبرسانی به اتمام رسیده به 68 پروژه می رسد که حجم آب رسانی معادل 1.2 میلیارد مترمکعب است.

وی ادامه داد: در این بخش 85 درصد پیشرفت داشته ایم و پیش بینی می کنیم در آینده نزدیک 39 پروژه آبرسانی اجرا شود.

محرابیان تصریح کرد: در حوزه سدسازی، برداشت و بهره برداری از 30 سد با حجم مخزن 5.4 میلیارد مترمکعب هدف گذاری شده و تاکنون 25 سد با حجم مخزن 3.1 میلیارد مترمکعب به بهره برداری رسیده و پروژه هایی در این زمینه انجام شده است. این بخش 60 درصد پیشرفت کرده است.

وی افزود: با بهره برداری از 34 سد دیگر، تعداد سدهای جمع آوری شده در دولت سیزدهم به بیش از 60 سد می رسد که معادل ذخیره 8 میلیارد متر مکعب در سد است.

52 درصد از هدف ایجاد ظرفیت تولید فاضلاب محقق شده است

وزیر نیرو درباره پروژه های مربوط به تصفیه فاضلاب نیز گفت: 32 پروژه در حوزه جمع آوری و تصفیه فاضلاب هدف گذاری شد که شامل 1.2 میلیارد متر مکعب ظرفیت تولید فاضلاب است که تاکنون 52 درصد از این پروژه ها به بهره برداری رسیده است. و 39 پروژه دیگر تعریف شده یکی پس از دیگری به بهره برداری می رسد.

محرابیان در ادامه به موضوع تامین آب جهادی اشاره کرد و گفت: مشخص است که در حوزه تامین آب روستایی اگرچه شاخص های کشور ما از بسیاری از کشورهای دنیا بالاتر است، اما به هر حال بهبود آب ضروری است. شاخص تامین در این بخش، بنابراین در ابتدای دولت تامین آب به 10000 روستا در مناطق مختلف هدف قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آبرسانی به روستا نسبت به شهر دشوارتر است و یکی از دلایل آن گسترش روستا و منابع آب فراوان است، گفت: آبرسانی به این روستا بسیار مشکل است. ایستگاه ها و غیره تامین آب پایدار برای 5 هزار روستا و تامین آب 5 هزار روستا همچنان در دستور کار است.

وی در سخنانی دیگر به اقدامات انجام شده در زمینه شبکه های آبیاری و زهکشی اشاره کرد و افزود: در حوزه شبکه های آبیاری و زهکشی هدف وزارت نیرو و منابع معدنی در ابتدای دولت 125 هزار هکتار بوده است. اما با توجه به اعتبارات مناسب در نظر گرفته شده، در پایان مدیریت عملیات زهکشی 145 هزار هکتار در کشورهای مختلف به اتمام می رسد.

محرابیان در خصوص برنامه های وزیر نیرو برای انتقال آب دریا نیز خاطرنشان کرد: در حوزه آب دریا تا دولت سیزدهم تنها بخشی از پروژه خط 1 انتقال آب اجرا شده است اما اکنون 5 مورد انتقال است. خطوط آبرسانی به ارتفاعات مرکزی و شرق استان با ظرفیت 890 میلیون مترمکعب اجرا می شود.

ظرفیت تولید نیروگاه زیست توده از 8 مگاوات به 21 مگاوات افزایش یافت

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در زمینه نیروگاه های زیست توده اشاره کرد و افزود: در زمینه نیروگاه های بیوگاز، مجموع ظرفیت تولید این نوع نیروگاه در کشور در ابتدای دولت 8 مگاوات بوده و هم اکنون دارد. به 21 مگاوات برسد.

محرابیان همچنین درباره پروژه های انجام شده در حوزه آب و فاضلاب استان تهران با اعتباری حدود 17 هزار میلیارد تومان در روز پنجشنبه گفت: تمامی پروژه های قرارداد امروز در حال حاضر آماده اجرا هستند اما مدت زمان قرارداد متفاوت است

وزیر نیرو در این زمینه افزود: پروژه های متعددی در این بین وجود دارد که مدت زمان آنها از 6 ماه تا یک سال و نیم است.

وزیر نیرو هشدار داد: با ادامه و تقویت حمایت های دولت در سال جاری، پروژه های مهم و بزرگ صنعت آب و برق حتی در خارج از کشور توسط شرکت های مهندسی و پیمانکاران ایرانی به بهره برداری می رسد.

وی تاکید کرد: امید است با تکمیل و بهره برداری از پروژه، بخش مهمی از نیاز آب شرب، کشاورزی و صنعتی علاوه بر خدمت به محیط زیست تامین شود.

آب 888 واحد صنعتی بزرگ را از طریق پسماندهای بهداشتی و آب دریا تامین می کند

محرابیان در ادامه به اجرای بند الف تبصره 8 لایحه بودجه 1402 اشاره کرد و گفت: در این قانون تمام تخصیص آب مورد نیاز صنعت بازنگری شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: بر این اساس نیاز آبی 888 واحد صنعتی طبق قانون بررسی شد و فاضلاب تصفیه شده و آب دریا برای بهره برداری از صنعت در نظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: با این اقدام خدمت بزرگی به صنعت در کشور ارائه می شود چرا که آب پایدار صنعت تحت تاثیر خشکسالی قرار نمی گیرد.

به گفته محرابیان؛ در حال حاضر صنایعی هستند که با سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری به آب های سطحی و آب وابسته هستند اما با اجرای این قانون دچار کمبود آب نمی شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه اگر شهرها همچنان وجود داشته باشد این آب و فاضلاب نیز وجود خواهد داشت، تصریح کرد: بسیاری از طرح های توسعه صنعتی به دلیل کمبود آب متوقف شده است اما با این ایده طرح توسعه دوباره ادامه خواهد داشت.

وزیر نیرو تصریح کرد: کل مصرف آب در صنعت کشور 3 میلیارد مترمکعب در سال است اما با اجرای بند یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب آب دوباره به صنعت اختصاص می یابد.

محرابیان گفت: بیش از 80 درصد آب مورد نیاز صنعت از سایت های بازیافتی و پسماند بهداشتی و حدود 20 درصد از آب دریا تامین می شود. البته از جمله صنایعی که باید آب شرب و بهداشتی را برای پیشرفت طرح در نظر بگیرند، از بین ما می توان به صنایع غذایی اشاره کرد.

وضعیت ذخیره آب دریاچه ارومیه و بهره برداری از طرح احیای جدید

وی در ادامه با تاکید بر رعایت حقوق زیست محیطی گفت: با اجرای پروژه های فراوان و مدیریت منابع آبی خود را متعهد به احیای این دریاچه کرده ایم.

وزیر نیرو با بیان اینکه خوشبختانه امروز دریاچه ارومیه وضعیت خوبی دارد، افزود: این امر با بارندگی های خوب و همچنین مدیریت مخزن سد در رهاسازی آب محقق شد.

محرابیان با بیان اینکه پروژه های متعددی برای آبرسانی به دریاچه ارومیه اجرا شده است، خاطرنشان کرد: امروز دریاچه ارومیه به دلیل بارندگی از فضل الهی و همچنین مدیریت صحیح مخزن و پرداخت عوارض دریاچه در وضعیت مناسبی قرار دارد. و پروژه های دیگر در راستای احیای دریاچه به یک ماه آینده به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا