مطالب میجیک

هویت‏ بخشی هدیه‌ اسلام به دختران – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، سید محمد جواد سایبان در یادداشت ویژه ای که در اختیار خبرگزاری آنلاین قرار گرفت، اسلام را دین افتخار و سربلندی برای دختران توصیف کرد و برخی از ویژگی های اعطا شده به دختر را در اسلام به نمایش گذاشت که در ادامه می خوانیم.

تا مدت ها یکی از نقش های مهمی که دستخوش تغییرات زیادی شد جایگاه دختران در جامعه بود. قبل از ظهور اسلام و در دوران جاهلیت، دختران از حقوق و مزایایی برخوردار بودند خیلی کوچک آنها خوشحال بودند، تا اینکه جامعه عرب، زن را در زندگی مستقل نمی دانست و حیثیت و شرافت او را به رسمیت نمی شناخت، تا اینکه در سختی ها و مصائب زندگی، اولین قربانیان زن و دختر بودند. یکی از دردناک ترین صحنه های دوران جاهلیت ماجرای زنده به گور کردن دختران بود که قرآن کریم نیز این حادثه ناگوار را بازگو می کند.[۱] با گذشت زمان، وضعیت دختران در دوران پیش از اسلام اندکی تغییر کرد، اما نگاه ابزاری به آنها باقی ماند. با ظهور اسلام ورق به طور کامل ورق خورد و این آیین آسمانی زمینه تبدیل نگاه زن از عنصر غیرارادی به عنصری ارزشمند و نقش آفرین شد.

آنچه اسلام به دختران می دهد:

1) کرامت اجتماعی:

تحقیر زن در دوران باستان و حتی در دوران معاصر یکی از مهم ترین مسائل بشر است. نگاه ابزاری غرب به این عنصر گرانبها، قداست و جایگاه رفیع آن را خدشه دار کرده است کالا انجام شد. ایده اسلامی برای مبارزه با این تصور غلط، طراحی نظام های فکری فردی است. این یک مراسم الهی با هدف است، در ابتدا با ابراز عشق يز حس معرفی استعدادها و نبوغ زنان و دختران در ابعاد و ابعاد مختلف به منظور انعکاس جایگاه و منزلت واقعی آنان. سپس او را تکریم می کند، تکریم می کند و مسئولیت های مهم و تعیین کننده ای را به او می سپارد و شأن و منزلت واقعی خود را که تا آن روز هنوز مشخص نیست به او می بخشد.

2) مربیان نسل بعدی:

یکی دیگر از برنامه های اسلامی دقیق و هوشمندانه تغییر نگاه مردم به وضعیت دختر در خانواده است. اسلام با معرفی جایگاه والای دختران در جامعه و نقش های کلیدی و مهم آنها در خانواده و جامعه، باروری و زاد و ولد توسط برخی که وظیفه اجباری را ارزش و فضیلت می دانند و با دادن نقش مربی به آن معرفی شده است ری او نه تنها به مادران جایگاه والایی می بخشد، بلکه مسئولیت مهمی برای تربیت نسل آینده به آنها می دهد. واگذاری این نقش خطیر و مهم نشان دهنده ارزش زنان و دختران در شکل دادن به آینده جامعه است.

3) امنیت و افتخار:

شناخت و ایجاد امنیت اجتماعی یکی دیگر از موهبت های اسلام برای زنان شده است. اسلام با معرفی حجاب که یکی از مصادیق مهم دستیابی به امنیت اجتماعی در جامعه است، ضمن حفظ ارزشهای والای زنان و دختران از خطرات خطرناک جامعه، هویتی خاص و منحصر به فرد به آنان می بخشد. زنان با استفاده از عناصر حجاب اسلامی نه تنها فرصت بیشتری برای تطهیر، تزکیه نفس و اداره امور نفسانی خود دارند، بلکه به تقرب به خداوند نیز راه می یابند.
خدایا به پیامبر اکرم بگو صلی خدا گفت و له می گوید: «یَأَیهَُّا النَّبیِ ُّ قُل لّأَزْوَاجِکَ و بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیهِْنَّ من جَلَبیبِهِنَّ ذَالِکَ أَدْنیَ أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ و کاَنَ خدا َفُورًا رَّحِیمًا; [۲] آه تو کانجنگ نبی! «به شوهران و فرزندانت و زنان مؤمنان بگو: حجاب بلند بپوشید. این برای او بهتر است تا شناخته شود و ستم نشود و خداوند آمرزنده و مهربان است.»
بنابراین اگر با رویکردی روانشناختی و جامعه شناختی به مسئله حجاب و پوشش اسلامی زن و مرد نگاه کنیم، متوجه می شویم که این امر تنها کارکرد فردی ندارد و صرفاً برای تنظیم اخلاق و رفتار است. مطابق انسانی نیست، بلکه کارکرد اجتماعی دارد و کنترل غرایز نفسانی و جلوگیری از معاشرت های بی بند و بار از جمله میزبان. ثمره یک هدیه مهم اسلامی برای دختران، جلوگیری از انحلال کانون قوی و پایدار ازدواج و تحکیم نظام خانواده و امنیت اجتماعی است. باشد که دختران ما با شناخت جایگاه مهم خود، مطمئناً رشد و توسعه جامعه و در مکان های مهم را با حضور و قدرتی قوی هدایت کنند. چشمگیر، آینده را به بهترین شکل ممکن بیابید.

PS:
[۱] سوره نحل، آیات 58 و 59
[۲] سوره احزاب یه ۵۹

دکمه بازگشت به بالا