مطالب عمومی

مردم لبنان، چشم‌انتظار کشتی‌های سوخت‌رسان مقاومت

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین میجیک ، بحران سوخت در لبنان اکنون به دغدغه اصلی مقامات و مردم لبنان تبدیل شده است. بحران سیاسی که عدم تشکیل دولت و تفاوت جریانات مختلف ، وابستگی خارجی ، افزایش قیمت دلار ، اقتصاد مصرف کننده و انفجار بیروت را نشان داد ، در نهایت منجر به بحران شدید کمبود سوخت شد. مقداری از سوخت مشابه به صورت قاچاق وارد سوریه شد و کمبود سوخت صحنه عجیبی در جامعه لبنان ایجاد کرد.

لبنان روزانه 12 میلیون لیتر سوخت مصرف می کند و این یک شرکت خصوصی است که وارد کننده سوخت است. در همین حال ، افزایش قیمت دلار نظم بنزین و گازوئیل توسط این شرکت را مختل کرد. در حال حاضر ، هر دلار در بازار سیاه 20 هزار لیر ارزش دارد و قیمت سوخت من به ازای هر گالن از سال گذشته بیش از 200 درصد افزایش یافته است ، که بر فضای روانی جامعه لبنان تأثیر زیادی گذاشته است.

در عین حال ، لبنان با وجود استفاده از معادن گران قیمت در کوههای شرقی و منابع نفت و گاز در سواحل مدیترانه ، کشوری مولد نیست ، اما ایالات متحده هرگز اجازه استخراج این منابع را نداده است ، و منسجم و قوی نیست. دولت بدتر کرده است بنابراین ، برای کشوری که تمام مایحتاج مورد نیاز خود را وارد می کند ، انفجار بندر بیروت ، به عنوان دروازه واردات این کشور ، تأثیر شدیدی بر اقتصاد لبنان دارد و اوضاع را بدتر می کند.

بحران سوخت در لبنان تا زمان تلاش بیمارستان ها برای تولید ژنراتور بالا گرفت و صف های طولانی در پمپ بنزین ها باعث اختلاف نظر شد. در 15 اوت ، اختلاف در مورد گاز باعث کشته شدن سه نفر شد. دست کم 28 نفر کشته و 79 نفر دیگر زخمی شدند. ارتش لبنان هفته گذشته اعلام کرد که سوخت سوخت موتور متوقف شده است. نیروهای ارتش لبنان پس از درگیری روز شنبه گذشته بین ساکنان شهرهای مقداشه و آنقون (اکثریت شیعه) در جنوب لبنان مجبور به مداخله شدند. شش نفر در درگیری زخمی می شوند و برخی از افرادی که برای این بچه ها اتفاق می افتد

همه اینها باعث شد که محمد فهمی ، وزیر کشور لبنان نسبت به فروپاشی اجتماعی در این کشور هشدار دهد.


پمپ بنزین ها تعطیل شده اند زیرا نمی توانند ارز خرید سوخت را تامین کنند.

حزب الله را بگیرید و از عزت مردم لبنان دفاع کنید

بنابراین ، در شرایطی که گروه های سیاسی در حال فرسایش تشکیل دولت و کمبود سوخت هستند و در نتیجه شرکت های دولتی و خصوصی ناراضی که عموماً با جریان های سیاسی خاصی در ارتباط هستند ، قادر به واردات سوخت نیستند و علی رغم درخواست های مکرر حزب الله ، سید حسن نصرالله در سخنرانی خود در 10 ژوئن با اشاره به بحران سوخت در لبنان از دولت خواست برای اولین بار بحران را حل کند. برای پایان دادن به بحران سوخت در کشورش.

دبیرکل حزب الله به لبنانی ها قول داد که حزب الله امروز رها نمی شود و اگر دولت با ثبات بماند مردم از ایران سوخت وارد می کنند.

پس از آن ، دبیرکل حزب الله لبنان بارها ابراز نگرانی کرد که با خرابکاری داخلی و خارجی ، عزت مردم کشورش زیر پا گذاشته شود. حمله به وی به شدت ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را به یاد می آورد. نصرالله در سخنرانی خود در 26 سپتامبر ، خبر حمل کشتی سوم به لبنان را نیز اعلام کرد.

مقامات حزب الله بارها گفته اند که این جنبش مردم لبنان را در هیچ منطقه ای رها نخواهد کرد. خواه در زمینه مقاومت در برابر مهاجمان خارجی یا بحران سوخت و مواد مخدر.

البته پرونده سوخت تنها موردی نیست که سید حسن نصرالله قول حل آن را داده است ، اما وی گفت که حل بحران مواد مخدر نیز از اولویت های حزب الله است و حزب الله داروهای ایرانی را به بازار لبنان وارد خواهد کرد.

مقامات حزب الله بارها گفته اند که این جنبش مردم لبنان را در هیچ منطقه ای رها نخواهد کرد. کاهش مهاجمان خارجی یا بحران سوخت و مواد مخدر چیست و این مشکلات جنبه سیاسی بازی ندارند ، اما از بعد اجتماعی داستان و دفاع از شأن افرادی که منابع دارند ، اما مانع از استخراج خارجی می شوند.

عبدالباری عطوان ، نویسنده شناخته شده در جهان عرب ، روز چهارشنبه در یادداشتی نوشت که اگر نفتکش به سواحل لبنان برسد و آن را تخلیه یا هدف قرار دهد ، جنبش حزب الله و رهبر آن سید حسن نصرالله برنده داستان خواهند شد و محبوبیت آن را افزایش خواهند داد. به وی تاکید کرد که در هر صورت ، حزب الله و سید حسن نصرالله به عنوان حامیان مردم لبنان و مدافع حاکمیت و عزت این کشور ظاهر شدند.

ظهور متحدان داخلی و قدرتهای خارق العاده خارجی

پس از سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان و اعلام خرید سوخت از ایران ، جریانهای سعودی و آمریکایی در داخل و مقامات آمریکایی و صهیونیستی با هم به رسانه های عربی-غربی پیوستند و حمله را آغاز کردند.

در ابتدا ، سعد الحریری ، نخست وزیر سابق که نتوانست کابینه تشکیل دهد ، حرکت حزب الله را برای لبنان خطرناک توصیف کرد و در مورد استقلال و حاکمیت لبنان پرسید! او فراموش کرد که در نوامبر 2017 به دستور مقامات سعودی به ریاض رفت و مجبور به استعفا از نخست وزیری شد و دو هفته در بازداشت به سر برد تا اینکه مقامات لبنانی از وی خواستند برای آزادی به فرانسه برود. سعد حریری مطمئناً فراموش نخواهد کرد که حزب الله لبنان در آن زمان همه اختلافات را برطرف کرد و برای اطمینان از سلامت خود همه تلاش خود را انجام داد و از سعد حریری در بازگشت از اسارت عربستان به بیروت تشکر کرد. ظاهراً بازداشت قانونی نخست وزیر در این کشور و استعفای اجباری وی هیچ ضرری برای دولت لبنان نداشت.

پس از او ، دیگر شخصیت های وابسته به ریاض در لبنان نیز صحبت کردند و خاطرنشان کردند که آنها عزت و حاکمیت لبنان را حفظ می کنند !!

اما در خارج از کشور ، ساعاتی پس از آنکه سید حسن نصرالله اعلام کرد که از ایران سوخت خریداری می کند ، دوروتی شیا ، سفیر آمریکا در لبنان ، که تاکنون تنها شاهد بحران سوخت در این کشور بوده است ، ناگهان تصمیم گرفت از مصر به لبنان سوختگیری کند. وی مسیر اردن-سوریه را پیشنهاد کرد که بر اساس آن خط لوله انتقال گاز از مصر به اردن ، از آنجا به سوریه و سپس به شمال لبنان می رود.

واسم بیزی ، کارشناس لبنانی به الجزیره گفت که پیشنهاد سفیر آمریکا برای سوخت گیری از لبنان پس از سخنرانی دبیرکل حزب الله ، پیروزی برای مقاومت لبنان بود که تا به امروز لبنان را محاصره کرده است. در حال حاضر ، با ابتکار سید نصرالله ، او سعی کرد محاصره را بشکند ، و واکنش نشان می دهد که آمریکایی ها نگران افزایش محبوبیت حزب الله در لبنان بین لبنان هستند ، اگر نه قطعاً قبلاً چنین طرحی وجود نداشت.

در همین حال ، نجیب میکاتی ، نخست وزیر مسئول تشکیل کابینه لبنان ، نیز آشکارا به منتقدان پاسخ داد و با کنایه گفت: “اگر شمعی بدهید ، [دیگر از ایران سوخت نمی‌خریم.] تا زمانی که شما جایگزینی به ما ندهید ، این بار سوخت را رد نمی کنیم. “

نجیب میکاتی به طور مستقیم به منتقدان لبنانی و منطقه ای نگفته است که چرا لبنان از ایران سوخت نمی گیرد ، در حالی که ایالات متحده و کشورهای عربی خلیج فارس طی شش ماه گذشته اقدامی نکرده اند و بحران سوخت در حال تشدید است.

وی در پاسخ به منتقدان که می گفتند خرید سوخت از ایران ، لبنان مشمول تحریم های بین المللی و منطقه ای خواهد بود ، گفت که ما اجازه موضوع کشتی های خطرناک ایرانی را نمی دهیم و لبنان را تحریم نمی کنیم.

مردم لبنان چه فکر می کنند؟

مرکز تحقیقات و آمار الدوله المالوم مستقر در بیروت جمعه گذشته پس از انجام نظرسنجی افکار عمومی در این کشور درباره اظهارات سید حسن نصرالله در مورد واردات سوخت از ایران ، نتایج نظرسنجی را منتشر کرد. این نظرسنجی زمانی انجام شد که سعد الحریری و همکارانش اصرار داشتند که مردم لبنان سوخت وارداتی از ایران را نمی پذیرند.

الدوله المیل ، هنگام انتشار نتایج نظرسنجی ها در وب سایت ، اظهار می دارد که این نظرسنجی بین 23 تا 25 ژانویه با ارسال پیام متنی به نمونه آماری 800 نفر از گروه های مختلف قومی و سنی در بخشهای مختلف -متفاوت از لبنان.

مرکز آمار اعلام کرده است که 60.1 درصد از لبنانی ها با سید حسن نصرالله برای واردات سوخت از ایران موافقت کرده اند ، 17.6 درصد از لبنانی ها ترجیح می دهند اظهار نظر نکنند و 22.3 درصد از آنها متوقف می شوند. او تصمیم گرفت.

این مرکز تحقیقاتی همچنین در بخشی دیگر اظهار داشت که 65.1 درصد از جامعه آماری به این س cال پاسخ داده اند: “اگر بنزین و نفت کوره از ایران می آمد چه موضعی می گرفتید؟” وی آمادگی خود را برای خرید سوخت ایرانی اعلام کرد.

***

با وجود همه این موارد ، سه کشتی سوختی ایرانی اکنون به لبنان می روند. دبیرکل حزب الله لبنان به شدت هشدار داد که عرشه کشتی قلمرو لبنان محسوب می شود و در صورت حمله ، مهاجمان با پاسخ سختی روبرو خواهند شد. تجربه ارسال بنزین از ایران به ونزوئلا و از طریق ناوگان آمریکایی و همچنین صادرات سوخت به سوریه ، به وضوح نشان می دهد که نه به گفته عبدالبری ، نه آمریکا و نه صهیونیست ها نمی توانند از رسیدن کشتی ها به لبنان جلوگیری کنند. BBM در حال آمدن است ، اکنون طرفداران آن را بشناسید.

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا