اقتصادی

سناریوهای وزارت نفت برای عبور تولید از مرز ۶ میلیون‌ بشکه

وزارت نفت طرح افزایش تولید نفت را در دستور کار خود قرار داده است که برای این منظور سناریویی تعریف شده که نقش شرکت های دانش بنیان در آن مهم است.

به گزارش میجیک، تحقق افزایش تولید نفت و رسیدن به رقم 6 میلیون و 500 هزار بشکه در روز یکی از برنامه های وزارت نفت است که از ابتدای دولت سیزدهم اجرایی شده است و بیش از یک سال است که دولت سیزدهم اجرایی شده است. توسعه و بهره برداری حداکثری از میادین نفتی را با اولویت های میدانی ترکیبی در دستور کار قرار داده است.

در این زمینه وزارت نفت اقدامات لازم را برای توسعه میدان یاران در منطقه غرب کارون استان خوزستان انجام داد. در سال جاری قرارداد ساخت فاز دوم میدان مشترک اجرا و عملیات اجرایی آن رسما آغاز شد. میزان برداشت نفت از این میدان از 4 درصد به 7.7 درصد افزایش یافت که حداکثر تولید روزانه 36 هزار بشکه نفت را محقق می کند. این در حالی است که تولید این میدان در حال حاضر حدود 20 هزار بشکه در روز است.

توسعه میدان عمومی آزادگان نیز با تصمیم سرمایه گذاران یعنی بانک های داخلی صورت گرفت و با تشکیل کنسرسیومی متشکل از بانک های داخلی با تاسیس شرکت دشت آزادگان اروند، توسعه این میدان مهم به طور رسمی در آزادگان جنوبی آغاز شد. در فاز اول با قراردادی به ارزش 5.7 میلیارد دلار به رقم تولید روزانه 320 هزار بشکه در نظر گرفته شده است. شرکت ملی نفت ایران از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون توانسته 36 حلقه چاه در این میدان تولید کند و تولید را از 80 هزار بشکه به 115 هزار بشکه در روز برساند.

افزایش تولید میدان نرگسی گچساران، توسعه لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی و انعقاد قرارداد با یک شرکت خارجی برای توسعه آن با سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری، اجرای قرارداد احداث گاز بی بی حکیمه. . ایستگاه تزریق یکی از فعالیت هایی است که وزارت نفت در این مدت به منظور حداکثر سازی تولید انجام داده است. نفت و گاز گام های مهمی برمی دارند.

به گفته مسئولان در آینده با جهش تولید نفت مواجه خواهیم بود که در آن سه سناریو ایجاد شده است که نقش شرکت های علم و فناوری در آن مهم است. تولید 6.5 میلیون بشکه نفت در روز فرموله شده است تا با اجرای گسترده طرح‌هایی در زمینه افزایش بازیافت نفت (IOR) و افزایش ضریب بازیافت نفت (EOR) به این میزان تولید دست یابد. ) اقدام کرد و به همین دلیل آزمایشی این فناوری را آغاز کردیم.

وی اولین پایلوت فناوری اجرا شده را ذکر کرد و گفت: این پایلوت با توافق شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد و نسبت به تزریق آب به میدان اهواز در بنگستان اقدام شد. برای رسیدن به ظرفیت تولید روزانه 5.7 میلیون بشکه نفت، بخشی از افزایش تولید از طریق روش برداشت تقریباً 900 هزار بشکه افزایش یافت و این ظرفیت برای شرکت های دانش بنیان ظرفیت بزرگی محسوب می شود. در دولت قبل با 13 دانشگاه و 22 رشته قرارداد بسته شد اما رویکرد آن زمان تکمیل نشد و موارد مهم چالش های بالادستی جزو وظایف دانشگاه محسوب نمی شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره بخش بالادستی صنعت نفت دانش بنیان گفت: وظیفه ما در مرحله اول افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان است که بتوانند چالش های شرکت ملی نفت ایران را با فناوری حل کنند. . راه حل. پس از آن با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان بهبود کیفیت و افزایش بهره وری در شرکت ملی نفت ایران انجام شود. از این منظر به دنبال ایجاد پیمانکار عمومی (GC) برای بخش بالادستی نفت ملی ایران هستیم. شرکت ها و بر این اساس وزارت نفت تاکنون 550 شرکت دانش بنیان را برای همکاری انتخاب کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دستاورد همکاری با شرکت های دانش بنیان را بیان کرد و تصریح کرد: در حوزه حفاری با موفقیت تجهیزات داون چاله مربوط به عمیق ترین قسمت زمین شناسی با لایه های عمیق را توسعه دادیم که نیازمند تجهیزات خاص متالورژی و آلیاژی بوده و مقاوم هستند. در برابر خوردگی سیالات ترش و اسیدی و در قسمت پایین تراکم پذیری بالایی دارد. بر این اساس دو دستگاه مهم شامل یک ریسمان اضافی و یک تاج چاه سفارش دادیم که خوشبختانه ساخته شده و در سطح تجاری است و حتی در میدان سپهر و جفیر نیز استفاده شده است و هر دو استراتژیک محسوب می شوند. . تجهیزات.

وی بر لزوم همکاری با شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: حدود 250 میلیارد بشکه نفت در لایه های عمیق زمین شناسی داریم و برای توسعه این بخش به این تجهیزات نیاز داریم که با کمک دانش بنیان ساخته شده است. . شرکت ها و تولیدکنندگانی که از ایده های تکنولوژیک استفاده می کنند.

در این میان بهبود نرخ بازیافت بسیار حائز اهمیت است، در حال حاضر میانگین نرخ بازیافت مخازن نفتی یا نرخ بازیافت نفت خام در کشور حدود 23.4 درصد است. ضریب بازیافت درصدی از نفت موجود در مخزن نفت است که به طور طبیعی قابل استخراج است. یعنی از هر 100 بشکه نفت خام ایران حدود 23 بشکه قابل استخراج است و 77 بشکه در مخزن باقی می ماند. علاوه بر این، بسیاری از میادین نفتی فعال در ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و نه تنها تولید هر سال کاهش می‌یابد، توقف سرمایه‌گذاری در بخش ضریب بازیافت، میزان ذخایر قابل بازیافت را نیز کاهش می‌دهد و در صورت غفلت، در آن سال‌ها کاهش می‌یابد. . در آینده، میانگین نرخ بازیافت کمتر از 23.4 درصد خواهد بود.

بنابراین افزایش نرخ بازیافت نفت خام در صنعت نفت ایران یک الزام است و هر صد درصد افزایش آن بسیار مهم است زیرا به ثروت کشور و میزان نفت قابل برداشت از مخزن کمک می کند. همچنین توجه به این موضوع می تواند قدرت ما را در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) افزایش دهد و موقعیت ما را در جهان به لحاظ استراتژیک ارتقا دهد. نیاز برآورده نشده به مخازن دولتی

بر اساس اطلاعات موجود، اگرچه میانگین نرخ برداشت نفت خام در میادین ایران حدود 23.4 درصد است، اما وضعیت برخی از میادین نیازمند سرمایه گذاری جدی تری است. از جمله میدان نفتی کارون کولون که میزان بازیابی آن زیر 10 درصد است. البته ویژگی سنگ ها و سیالات و رفتار مخزن در تعداد ضرایب بازیافت و نحوه افزایش آنها موثر است، اما منطقی نیست که بیش از 90 درصد نفت میدان برای همیشه در زمین بماند. .

بهترین راه حل برای حل این مشکل گسترش و توسعه فناوری پایلوت است که دولت در این معضل انجام داده است اما تحقق این مشکل نیازمند سرمایه گذاری است و باید دید دولت تا چه اندازه می تواند در این بخش موفق باشد و وعده های داده شده، واقعیت را می پذیرند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا