اقتصادیبرترین های کسب و کار مجیک

رده لوله مانیسمان چیست؟ تفاوت لوله رده 40 و رده 20

لوله‌های مانیسمان از شناخته‌شده‌ترین لوله‌های فولادی هستند که طبق استانداردهای مشخص در کیفیت بالایی ساخته می‌شوند. لوله‌های مانیسمان برای انتقال آب بدون نشتی و خوردگی تاسیسات انتقال، به‌کار می‌رود. این لوله‌ها با توجه به نوع و دسته‌بندی آنها، در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند. لوله مانیسمان رده 40 چینی و 20 از مهم‌ترین و پرکاربردترین لوله‌های مانیسمان به شمار می‌آیند که اطلاعات و بهترین خدمات فروش این لوله‌ها را می‌توانید در مرکز آهن دریافت کنید.

 

رده لوله مانیسمان چیست؟

  • تعیین رده لوله مانیسمان براساس ضخامت لوله‌ها ANSI
  • تعیین رده لوله مانیسمان براساس شاخص وزنی لوله‌ها ASME
  • تعیین رده لوله مانیسمان براساس استاندارد API آمریکا

در تولید انواع مختلف لوله مانیسمان رده 20 و 40 کلیه استانداردها مدنظر تولیدکنندگان قرار می‌گیرد تا سایزها، ضخامت‌ها و همینطور کیفیت محصولات، مرحله تایید بازرسان را به خوبی طی کند. کیفیت تایید شده در این مرحله بر بی‌تاثیر نیست.

لوله‌های مانیسمان پس از طی این مرحله بر اساس مطالعات مکانیک سیالات و تعیین رده لوله مورد نیاز، در صنایع گوناگونی چون صنایع پتروشیمی، صنایع نفت و گاز، صنایع هیدرولیک و جک‌سازی، صنایع کشتی سازی و ساختمان، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

What is Manisman's pipeline? The difference between category 40 and category 20 pipes

معرفی لوله مانیسمان رده 20

لوله‌ای است که با حرارت دادن شمش فولادی در درجه حرارت‌های بالا، به‌صورت یک‌پارچه و بدون درز Seemless ساخته می‌شود. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که عدد 20 یا 40 و 80 در این لوله‌ها نشانه چیست؟ این اعداد نشان‌دهنده درجه ضخامت دیواره لوله، فشار لوله و نیز استحکام کششی آن است. اما ویژگی‌های مهم لوله مانیسمان رده 20 عبارت‌اند از:

  • این لوله در سایزهای 2/1 تا 8 اینچ در بازار موجود است.
  • ضخامت لوله مانیسمان رده 20 بسته به سایز آن بین 7/2 تا 6 میلی‌متر متغیر خواهد بود.
  • قطر دهانه لوله مانیسمان رده 20 نیز نسبت به سایز آن بین 13/2 تا 91/21 سانتی متر متغیر است.
  • در برندهای صادراتی اهواز، دقیق کاوه و برندهای وارداتی چین و اوکراین در بازار دادوستد می‌شود.
  • موارد کاربرد: لوله کشی گاز توکار منازل، آتش‌نشانی، تاسیسات موتورخانه و فن کویل (از این رو این نوع لوله را با نام لوله توکار نیز می‌شناسند.

معرفی لوله مانیسمان رده 40

لوله بدون درز رده 40 پرکاربردترین انواع لوله در صنایعی است که حساسیت بالا و فشار زیاد را برای انتقال تولیدات خود در نظر دارند؛ از جمله صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی. البته که از لوله مانیسمان رده 80 نیز برای این کاربرد استفاده می‌شود، ولی انتخاب اول مهندسان لوله مانیسمان رده 40 است.

برای ساخت این لوله‌ها به منظور بالابردن استحکام و تحمل‌پذیری شرایط سخت درصد کربن به کار رفته را کاهش می‌دهند (در بازه 2/0 تا 25/0 درصد). این موضوع باعث می‌شود درصد حضور فولاد (آهن) در این لوله‌ها ریسک خوردگی و زنگ‌زدگی را پررنگ‌تر کند. برای جلوگیری از رخداد این عارضه، سطح لوله‌ها را گالوانیزه می‌کنند.

البته اگر محافظت از خوردگی مدنظر مهندسان پروژه نباشد این لوله به صورت فولاد ضدزنگ نیز در بازار موجود است. اما ویژگی‌های متمایز لوله‌های مانیسمان رده 40 عبارت‌اند از:

  • این لوله قابلیت ماشین‌کاری و جوش‌پذیری بالایی دارد.
  • انعطاف‌پذیری این لوله‌ها به نسبت استحکامی که دارند قابل توجه است.
  • این لوله‌ها اکثرا در گرید‌های A106، St52 و St37 تولید و روانه بازار می‌شوند.
  • ضخامت لوله مانیسمان رده 40 از رده 20 بیشتر است.

معرفی لوله مانیسمان رده 80

میزان تحمل فشار لوله رده 80 از سایر لوله‌های مانیسمان بیشتر است. جایی که ضخامت لوله اهمیت پیدا می‌کند، نگاه‌ها بین لوله رده 40 و رده 80 به سمت لوله مانیسمان رده 80 متمایل می‌شود. ویژگی‌هایی که باعث می‌شود این لوله از انواع دیگر لوله‌های مانیسمان متمایز شود عبارت است از:

  • این لوله‌ها در سایزهای 8/1 تا 24 اینچ بدون درز و از سایز 26 اینچ به بالا به‌صورت درز مخفی تولید می‌شوند.
  • ضخامت لوله مانیسمان رده 80 از 41/2 تا 96/30 میلی‌متر متغیر است. علت این تغییرات، تفاوت قطر داخلی و خارجی لوله برای سایزهای مختلف است.
  • وزن لوله مانیسمان رده 80 نیز به تناسب سایز و ضخامت آن متغیر است.
  • این لوله‌ها در برندهای داخلی دقیق کاوه، فولاد اصفهان، نورد، ساوه، لوله اهواز و برندهای خارجی تناریس و اوکراینی در بازار عرضه می‌شوند.

 

تفاوت لوله مانیسمان رده 20 و رده 40

تفاوت در رده لوله‌های مانیسمان نشان‌دهنده تفاوت‌های کلیدی در ویژگی‌های اساسی لوله مانیسمان رده 20 و 40 است. این موارد عبارت‌اند از:

  • تمایز از نظر میزان ضخامت و قطر لوله: قطر خارجی این لوله‌ها ممکن است یکسان باشد؛ اما وجه تمایز این دو، در بیشتر بودن قطر داخلی لوله رده 40 و در نتیجه بیشتر شدن ضخامت آن است.
  • تمایز از نظر تحمل فشار و مقاومت: تحمل فشار لوله‌ رده 40 با توجه به ضخامت بیشتر از تحمل فشار در لوله رده 20 بیشتر است.
  • تمایز از نظر نوع کاربرد: به دلیل دو تفاوتی که ذکر شد، از لوله‌های رده 20 در انتقالات و صنایع سبک استفاده می‌شود در حالی که لوله‌های رده 40 علاوه بر این مصارف، در صنایع سنگین نیز کاربرد دارند.
  • تمایز از نظر قیمت: قیمت لوله‌ رده 40 با توجه به ویژگی‌های‌ آن از رده 20 بالاتر است.

مراحل ساخت لوله مانیسمان رده 20 و 40 را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  1. شمش فولادی در کوره اجاق دوار ذوب می‌شود.
  2. مرحله بعد سوراخ‌کاری است.
  3. سپس طی مراحل غلتک نورد، آنیلینگ، تاب‌گیری لوله بدون درز در سایز بزرگ تولید می‌شود.
  4. طی فرایند کشش سرد یا گرم، لوله به سایزهای کوچک‌تر درمی‌آید.
  5. مرحله پایانی ماشین‌کاری است.

جمع‌بندیلوله مانیسمان رده 40 و لوله مانیسمان رده 20 از پرکاربردترین انواع لوله فولادی در صنایع مختلف است. امروزه لوله بدون درز مانیسمان، به دلیل استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و دوام فوق‌العاده، کاربرد بسیاری دارند. در این بین، لوله لوله مانیسمان رده 40 و رده 20 به واسطه مشخصات فنی مناسب، بیشتر مورد توجه هستند. در همین راستا و در این مطلب قصد داریم به کاربردها و تمایزات این دو لوله پرکابرد بپردازیم.

طول عمر بالای لوله‌ها، مقاومت بسیار مناسب در برابر خوردگی و تحمل فشار قابل‌توجه، از مزایای برجسته لوله مانیسمان است. لوله بدون درز در رده های مختلفی تولید می شود که لوله مانیسمان رده 40 و رده 20 از پرکاربردترین آن‌هاست.

رده لوله را می توان نوعی معادل برای اسکجول لوله و تعیین مشخصات فنی دانست. رده بندی استاندارد لوله‌ها معمولاً به وسیله استانداردهای و تعیین می شود.لوله مانیسمان رده 40 و لوله مانیسمان رده 20 از جمله رده های مهم و پرکاربرد هستند.

لوله مانیسمان رده 20 چیست؟

لوله مانیسمان رده 40 نسبت‌ به سایر رده‌ها کاربرد بیشتری دارد. این امر به واسطه ویژگی‌های خوب مقاومتی، استحکام، دوام و تنوع بالا به وجود آمده است.
تناسب بالا در مشخصات فنی و کارایی، باعث شده تا لوله بدون درز مانیسمان رده 40 در طیف گسترده‌‌ای از صنایع کاربرد داشته باشد. صنایع نفت و گاز، ساختمان، پتروشیمی، آتش نشانی، ساخت مخازن و لوله کشی گاز از این جمله است.در ایران لوله مانیسمان رده 40 اهواز و دقیق کاوه ایرانیان از برند های مطرح می باشند.
برای بررسی لیست قیمت لوله مانیسمان رده 40 توصیه میکنیم نگاهی به بیندازید.

تفاوت لوله رده 40 و رده 20

  • تحمل فشار و مقاومت

برجسته ترین تفاوت لوله رده 20 و رده 40، میزان مقاومت و فشاری است که لوله متحمل می شود. لوله های رده 20 معمولاً برای امور کم فشار و سبک انتخاب ایده آلی هستند. لوله رده 40 نیز با مقاومت بالاتر، می ‌تواند برای کارهایی که نیاز به توان فشاری بیشتری است، استفاده شوند.

  • ضخامت و قطر

داخلی قطر خارجی در رده مختلف لوله های مانیسمان رده 20 یا رده 40 می تواند یکسان باشد. اما با تغییر رده و ثابت بودن قطر خارجی، میزان ضخامت و به عبارتی قطر داخلی لوله تغییر می کند. در نتیجه لوله رده 40 ضخامت بالاتری نسبت به لوله رده 20 مشابه دارد.

  • نوع کاربرد

لوله مانیسمان رده 20 اغلب برای کارهای سبک خانگی، تأسیسات و سیستم های موتور خانه ای کاربرد دارند. اما دامنه کاربرد بیشتری دارد. با قابلیت تحمل فشار بالاتر، علاوه بر برخی امور خانگی برای کاربردهای صنعتی و کارگاهی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت لوله مانیسمان رده 40 و رده 20

قیمت خرید لوله مانیسمان رده 40 و رده 20 یکی دیگر از تفاوت های اصلی این دو رده است. لوله رده 20 که به عنوان لوله‌ فولادی سبک نیز شناخته می شوند، قیمت کمتری دارند. زیرا میزان فولاد به کارگرفته شده، ضخامت و مشخصات فنی لوله مانیسمان 20، پایین تر از لوله فولادی رده 40 می‌باشد. برای مشاهده قیمت انواع لوله مانیسمان می توانید به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

از مهمترین فاکتورهای مؤثر بر قیمت لوله مانیسمان رده 40 و لوله مانیسمان رده 20 عبارتند از:

  • روش تولید
  • سایز و ضخامت لوله
  • برند تولید کننده
  • نوسانات قیمت ارز و قیمت جهانی فلزات
  • میزان عرضه و تقاضا
  • هزینه های مربوط به حمل و ارسال

اسکجول لوله چیست

سازمان استاندارد آمریکا برای مشخص کردن ضخامت جداره­ لوله یا رده بندی لوله بر اساس ضخامت یا مقاومت آن در برابر فشار سیال، از یک پارامتری به نام (Schedule Number ( Sch  No استفاده می کند که در ایران با اصطلاح هایی چون عدد اسکجول لوله یا اسکجوئل لوله یا شجول لوله شناخته می شود. این عدد گاه به عنوان رده لوله یا معرفی از استحکام آن استفاده می شود.

راهنمای خرید لوله مانیسمان

برای خرید لوله مانیسمان باید به چند فاکتور توجه کرد. نوع کاربرد لوله، شاه کلید اصلی در انتخاب است. هر یک از رده ها در موارد و شرایط خاصی بهترین کارایی خود را دارند. در نتیجه خرید لوله مانیسمان رده 40 یا رده 20 باید متناسب با کاربرد آن ها صورت پذیرد. هرچه رده لوله مانیسمان بدون درز بالاتر باشد، برای کارهای سنگین‌تر مناسب بوده و از طرفی دیگر هزینه خرید آن بیشتر خواهدبود.

توجه به مشخصات فنی مانند قطر، ضخامت و طول لوله از دیگر موارد است. لوله مانیسمان رده 40 یا رده 20 معمولاً در طول 6 متری و 12 متری تولید می شوند. لوله های 6 متری دامنه کاربرد بیشتری دارند.
برند تولیدکننده، مسائل مربوط به بارگیری و همچنین خرید از بهترین مرکز از دیگر فاکتورهای مهم می‌باشد. مواردی که می تواند کیفیت بالا و بهترین قیمت را برای شما به همراه داشته باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا