اقتصادی

رتبه‌بندی ۶ بانک در حوزه اعطای تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه برای دانش‌بنیان‌ها

بر اساس گزارش اکوسیستم دانش عملکرد نظام بانکی در حوزه شرکت های دانش بنیان، بانک کارآفرین در شاخص ارائه تسهیلات و درصد منابع تخصیص یافته به شرکت های دانش بنیان پیشگام بوده و بانک پاسارگاد برنده شده است. رتبه اول اعطای وام به شرکت های دانش بنیان در سال 1401.

به گزارش میجیکزیست کره نوآوری و فناوری دو دهه است که در فضای کسب و کار نفس می کشد و پس از تصویب دو قانون در حوزه شرکت های دانش بنیان، بازیگران جدیدی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان وارد صحنه شده اند و این بار بانک هایی که مسئولیت توسعه دانش کسب و کار را بر عهده دارند وارد فضای دانش بنیان کشور شده است.

بر اساس ماده 18 قانون تولید مستقیم دانش بنیان، سرمایه گذاری مشترک بانک ها و مؤسسات اعتباری با صندوق نوآوری و رفاه در طرح های مصوب هیأت رئیسه تولید و فناوری دانش بنیان از شمول این بند مستثنی است. و فعالیت بانکی محسوب می شود. بانک ها و صندوق های نوآوری باید ظرف هفت سال از تاریخ شروع سرمایه گذاری، سرمایه گذاری را تکمیل و خارج شوند.

بر اساس گزارش زیست کره شرکت های دانش بنیان منتشر شده توسط یکی از شرکت های دانش بنیان، از سال 1392 تا پایان سال 1401 تعداد این شرکت ها از حدود 1500 شرکت به 8260 شرکت افزایش یافته است. درآمد شرکت های دانش بنیان رشد قابل توجهی را تجربه کرد و از حدود 40 هزار میلیارد تومان در سال 1396 به بیش از 400 هزار میلیارد تومان در سال 1401 رسید.

با توجه به اینکه عمده خدمات مالی شرکت های دانش بنیان توسط سیستم بانکی ارائه می شود، ارزیابی آماری بانک ها در جهت دهی منابع به شرکت های دانش بنیان مشکل قابل توجهی است.

نقش نظام بانکی در تامین مالی اکوسیستم های دانش بنیان

سهم شرکت های دانش بنیان از وام های پرداختی شبکه بانکی تقریباً 4 درصد است و از این میزان سهم تسهیلات مربوط به محصولات دانش بنیان 1.6 درصد در نظر گرفته شده است. این میزان در مقایسه با سهم این شرکت ها از تولید ناخالص داخلی قابل قبول است، اما تعداد شرکت هایی که از این تسهیلات بهره مند می شوند نامتناسب است. زیرا 71 درصد شرکت های دانش بنیان هیچ بدهی فعالی به سیستم بانکی ندارند.

مانده بدهی شرکت های دانش بنیان به سیستم بانکی در پایان سال 1401 حدود 143 هزار میلیارد تومان است که مانده بدهی مربوط به محصولات دانش بنیان حدود 57 هزار میلیارد تومان است. همچنین مجموع ضمانت نامه های فعال شرکت های دانش بنیان در پایان سال 1401 بالغ بر 101 هزار میلیارد تومان بوده است.

مهم این است که همه این امکانات همیشه پشتیبانی نمی شوند. نکته حائز اهمیت در مورد تامین مالی شرکت های دانش بنیان این است که خارج از ادبیات دفتر علمی رئیس جمهور، تمایز مشخصی بین ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان و محصولات دانش بنیان وجود ندارد.

در ارزیابی آماری بانک ها در ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان رویکردهای متفاوتی وجود دارد. حجم کل ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان، وضعیت ارائه تسهیلات به تفکیک استان یا دسته فناوری، ارائه تسهیلات به شرکت های تابعه یا متنوع و نسبت ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان نسبت به حجم ارائه خدمات می باشد. از جمله این رویکردها

وضعیت بانک ها در پشتوانه پیشگام دانش بنیان

بر اساس دسته بندی این گزارش، بانک کارآفرین در نسبت خدمات مالی (دوجانبه و تضمینی) به کل خدمات مالی موجود در نظام بانکی رتبه اول را به خود اختصاص داد و به نظر می رسد یکی از تخصص ها، تسهیلات دانش بنیان را ارائه می دهد. شرکت.

رتبه بندی 6 بانک در زمینه اعطای تسهیلات و صدور ضمانت نامه موسسات دانش بنیان

وی تصریح کرد: از نظر تعداد تسهیلات ارائه شده، رتبه اول در اعطای وام دانش بنیان به شرکت ها در سال 1401 مربوط به بانک پاسارگاد و رتبه اول در ارائه ضمانت نامه به شرکت ها بر اساس دانش مربوط به بانک تجارت است.

رتبه بندی 6 بانک در زمینه اعطای تسهیلات و صدور ضمانت نامه موسسات دانش بنیان

در طبقه‌بندی بانک‌ها بر اساس درصد منابع تخصیصی بانک‌های دولتی در زمینه وام‌ها و ضمانت‌نامه‌های بانکی، رتبه‌بندی زیر انجام می‌شود:

رتبه بندی 6 بانک در زمینه اعطای تسهیلات و صدور ضمانت نامه موسسات دانش بنیان

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا