اقتصادی

ریشه مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است، نه خارجی/اثبات “ما می‌توانیم” توسط دانش‌بنیان‌ها

میجیک / مرکزی مدیرعامل شرکت های دانش بنیان با اشاره به اینکه ریشه مشکل شرکت های دانش بنیان داخلی است و خارجی نیست، گفت: اگر حمایت های لازم صورت نگیرد، شرکت های دانش بنیان مانند ما از ایران فرار می کنند. در سال گذشته دیده شده است.

رضا شفیعی در گفت وگو با میجیک، اظهار کرد: هسته تشکیل شرکت هواپیمایی پیشرو پارسیان از 10 سال پیش شکل گرفت و در سال 1396 با گرایش و تفکر به ساخت ماشین آلات و محصولات پلیمری فعالیت خود را آغاز کردند و اکنون نیز وجود دارند. . ایجاد اشتغال برای 25 ارائه خدمات لازم به صورت مستقیم و حدود 150 نفر به صورت غیرمستقیم در قالب یک شرکت دانش بنیان و دفتر مرکزی این شرکت در پارک علم و فناوری استان و خط تولید در آونگان واقع شده است. مجتمع صنعتی.

وی با اشاره به اینکه انحصار ساخت ماشین آلات و محصولات پلیمری در اختیار چندین کشور جهان مانند برزیل، هند، چین و ایتالیا است، افزود: شرکت های مبتنی بر این دانش همراه با سایر شرکت های همکار در ساری می توانند تولید کنند. ماشین آلات با کسب دانش محلی حرفه های قابل انتقال به کشورهای دیگر متقاضی.

وی در ادامه صنعتی شدن ماشین آلات صادراتی را نقطه قوت واحد تولیدی دانست و افزود: از ابتدای فعالیت این شرکت تاکنون 14 دستگاه تولید و به کشورهای عراق، ترکیه، تاجیکستان، آذربایجان، روسیه، افغانستان صادر شده است. و از طریق واسطه. به اروپای شرقی صادر می شود و در تلاش هستیم تا بازارهای جدیدی را هدف قرار دهیم و در حال گسترش صادرات به سایر نقاط جهان هستیم.

شفیعی با بیان اینکه برای ساخت پلاستیک از سه روش اصلی تزریقی پنوماتیک و چرخشی استفاده می شود، افزود: در زمینه ساخت پلاستیک می توان به محصولاتی مانند قطعات کوچک پلاستیک موجود در بازار اشاره کرد که در روش پنوماتیک محصولاتی مانند بطری های پلاستیکی ساخته می شود و تولید محصولات پلیمری بسیار بزرگ مانند مخازن پلیمری، قایق های شناور دریایی، قطعات پزشکی، المان های شهری و … نیز به صورت چرخه ای انجام می شود.

وی با بیان اینکه این شرکت بر اساس این دانش می تواند تمامی ماشین آلات پلیمری قابل رقابت با شرکای خارجی را از نظر کیفیت و قیمت تولید کند، افزود: کیفیت و قیمت مناسبی از این دستگاه اصل و ایرانی پیدا شده است. بازار هدف جدیدی در جهان ایجاد شده و متقاضیان زیادی وجود دارد.

موانع بر سر راه صادرکنندگان / مشکلات داخلی بیشتر از مشکلات خارجی است

وی با اشاره به مشکلاتی که تحریم ها در حوزه صادرات محصولات به دنبال دارد، گفت: اعمال تحریم ها و تعطیلی ال سی ها در حوزه خارجی که باعث می شود دلالان خارجی نتوانند ارز را جابجا کنند و همینطور تسویه تعهدات از جمله مشکلات داخلی که بانک مرکزی و وزارت دارایی ایجاد کرده و مانعی برای صادرکنندگان است.

مدیرعامل شرکت پروازی پارسیان فراز با تاکید بر اینکه بروکراسی اداری و مشکلات داخلی بیش از مشکلات بیرونی حاکم است، تصریح کرد: در زمینه تسویه تعهدات اگرچه هزینه صادرات توسط سازنده تضمین می شود، صادرکننده واقعی شناسایی نمی شود و ضرب المثل است. . بنابراین، دیگران و آنها با هم سوختند و مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد.

دستگاه اجرایی مستقل عمل می کند

وی همچنین نبود سامانه جامع الکترونیکی در ایران و پیگیری سنتی امور اداری با دریافت کپی مدارک شناسایی را مشکل کشور در حوزه اداری دانست و افزود: مشکل بزرگ ایران در شرایط تحریم همه سازمان ها هستند. و دستگاه های اجرایی به صورت مجزا کار می کنند و بین آنها دیوار بی اعتمادی ایجاد می کنند و تولیدکنندگان یا صادرکنندگان برای جابجایی بین ادارات با چالش های زیادی روبرو هستند. در زمینه صادرات ید وحدت وجود ندارد و کمیته هایی که تشکیل می شود به ضرر تولیدکنندگان است و وضعیت صادرات روز به روز سخت می شود.

وی افزود: به روز نبودن قوانین بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی و نیز وجود قوانین دست و پاگیر، روند صادرات را با مشکلات جدی مواجه کرده است و در یک کلام مشکلات داخلی به مراتب بیشتر از خارجی، زیرا با وجود تحریم ها، تولیدکنندگان می توانند از صادرات درآمد داشته باشند، اما مشکلات داخلی حل نشده و بسیاری از مشکلات صادراتی باعث شده برخی تولیدکنندگان تمایلی به انتقال سرمایه خارجی به کشور نداشته باشند.

تمام نیازهای پشتیبانی برای شرکت های دانش بنیان

وی خواستار حمایت از شرکت های دانش بنیان در زمینه هایی مانند خدمات مناسب، ارائه تسهیلات با نرخ پایین و تسهیل بروکراسی اداری شد و افزود: در صورت عدم حمایت لازم، شرکت های دانش بنیان به گواه از ایران فرار خواهند کرد. . در سال های گذشته، ما مغزها بودیم. نحوه برخورد با شرکت های دانش بنیان باید تغییر کند و حمایت های واقعی برای ایجاد و نگهداری این نوع شرکت ها صورت گیرد.

شفیعی شرکت های دانش بنیان را سربازان جنگ اقتصادی در خط حمله و نوک پیکان خواند و افزود: در شرایط محدودیت بودجه، تحریم، مشکلات معیشتی و فشار اقتصادی تنها با مدیریت جهادی می توان موانع را برطرف کرد. حمایت واقعی نه شعاری و تولیدکنندگان میدانی مبتنی بر دانش، با عشق و علاقه مشکلات را پیش می گیرند تا تولید توسعه پیدا کند. آنها شرایط ایده آل کار و زندگی و دعوت کشورهای پیشرفته را رها کرده و ترجیح می دهند در کشور بمانند و به توسعه اقتصادی کشور کمک کنند و با تکیه بر توانایی های خود چرخ های صنعت و تولید را در مدرن و امروزی چرخانده اند. دوران پیشرفته راه، حتی در شرایط سخت اقتصادی در حال حاضر رانندگی.

موفقیت در شرایط سخت اقتصادی نیازمند مدیریت جهادی است

وی بیان کرد: اگر شرکت های دانش بنیان بخواهند بر اساس قوانین بروکراسی اداری فعالیت کنند به جایی نمی رسند. در واقع شکل مدیریت فعلی در سازمان های دولتی، غیردولتی و خصوصی که شبیه به سبک بوروکراسی طبقه بندی مدرن است، تعریف و جایی دارد که همه شرایط ایده آل باشد، تحریم، ردیف بودجه نباشد. روشن، سطح طبقاتی و تکلیف افراد در سازمان باید مشخص باشد و باید کار بخواهند و غیره، اما الان در شرایطی هستیم که بودجه نیست، تحریم است، امکانات محدود است. و مشکلات منابع انسانی و غیره وجود دارد و مدیریت همه این موقعیت ها چیزی است که او رویکرد جهادی را نمی پسندد.

ریشه مشکل شرکت های دانش بنیان درونی است نه خارجی/شواهد "ما میتوانیم" توسط پایگاه دانش

شفیعی تصریح کرد: ریسک پذیری و مدیریت خلاق در شرکت های دانش بنیان بسیار بالاست و بسیاری از تصمیمات به سرعت گرفته می شود تا فرصت ها از دست نرود و در واقع فاصله تصمیم تا اجرا بسیار کم است اما در دولت- متعلق به شرکت، این فرآیند از تصمیم گیری تا اجرا زمان زیادی می برد.

هرگونه تاخیر در فعالیت اقتصادی خطرناک است

وی تاکید کرد: شرکت های بزرگ دنیا که هر روز رشد می کنند و ارزش افزوده تولید می کنند، از سبک مدیریت شرکتی دانش بنیان استفاده می کنند و چابکی را در تصمیم گیری و اجرا مد نظر قرار می دهند و این کار اصلی است. حوزه مدیریت اجرایی کشور نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا تصمیمات سریع، سریع و راهبردی باشد و با تشکیل اتاق فکر بتوان برای کشور ارزآوری کرد. شکی نیست که تاخیر در تصمیم گیری، اجرا، تولید و صادرات برای اقتصاد مضر است.

خلاء مدیریتی در ایران سخت کار می کند/ اثبات شعار «ما می توانیم» بر اساس دانش

وی با بیان اینکه در شرایط سخت سطح توقع پرسنل نیز به دلیل فشار اقتصادی بالا می رود و در چنین شرایطی تنها مدیریت جهادی می تواند پیشروی کند و شرکت را در مسیر خود نگه دارد و خواستار تزریق آن شد. مدیریت جهادی سبک مدیریتی در دولت و ساختار اجرایی خصوصی کشور گفت: شرکت‌های موفق با برندهای بین‌المللی سال‌هاست که این مدل مدیریتی را اجرا می‌کنند و آن را «مدیریت سخت‌کوش» می‌نامند.

وی به خلاء مدیریتی پرتلاش در ایران اشاره کرد و افزود: باید فضای الگوسازی و شکننده بوروکراسی قدیمی را رها کنیم و با چابکی و تلاش به سمت رشد حرکت کنیم. «ما می‌توانیم» در ایران واقعاً امکان‌پذیر است، زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌ها این مهم را ثابت کرده‌اند و اگر این موانع از پای آنها برداشته شود، رشد و توسعه و تولید ثروت سریع‌تر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پیشرو دانش بنیان پارسیان فلایت که با برند «آوانگان پلاست» فعالیت می کند، درباره برنامه های توسعه ای گفت: با توجه به بازار مسلط کشور، توانمندی های شرکت و نیاز بازارهای خارجی، بسیار خوب است. بازار هدف ما در نظر گرفته‌ایم که اگر بتوانیم منابع لازم را تامین کنیم و از کمک‌های دولتی در قالب وام‌های مالی و کم بهره استفاده کنیم، می‌توانیم رشد 10 برابری را آغاز کنیم.

وی افزود: ما در این چند سال خود را محک زده ایم و می توانیم شروع قدرتمندی داشته باشیم و در سال آینده 10 برابر سرعت و شتاب داشته باشیم. با تحقق این شتاب می توانیم بیش از 120 کارگر مستقیم و تمام وقت و بیش از 700 کارگر پاره وقت به گروه اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه طرح کسب و کار این اقدام تهیه شده و به دنبال راه حلی برای تامین مالی این پروژه هستیم، افزود: با تسهیلات 10 میلیارد تومانی می توان این کار را انجام داد اما بروکراسی سنگین و ضمانت های سنگین باعث می شود که این کار انجام شود. دریافت این تسهیلات مشکل بوده و زمان بر است.

برنامه های بلندمدت مسئول پیشرفت با نرخ رشد فعلی در جهان نیستند

وی بر تسریع فرآیند برای ورود به موقع به بازار و دستیابی سریع به هدف تاکید کرد و گفت: برنامه های سه ساله و 5 ساله با توجه به سرعت رشد در دنیا دیگر جوابگو نیست و باید اقدام شود. گرفته شود. به موقع به خصوص در زمینه صنعتی که باید برای رشد دنیا کاملاً به روز باشد.

شفیعی همچنین از واردات همین محصولات تولید داخل انتقاد کرد و اظهار داشت: واردات همان محصولات تولید داخل مغایر با شعار حمایت از تولیدات ایرانی است. 90 درصد انرژی و توان تولیدکننده صرف حل مشکلات و بروکراسی اداری می شود و 10 درصد انرژی صرف تولید می شود در حالی که 90 درصد انرژی تولیدکننده باید صرف تولید و صادرات شود.

پایگاه دانش چابک و سازش ناپذیر است

وی چابکی و عدم غرور را از ویژگی های شرکت های دانش بنیان می داند و می افزاید: سرعت پایین سازمان ها و دستگاه های اجرایی و سرعت شرکت های دانش بنیان باعث عقب ماندن ساختار اداری کشور از شرکت های دانش بنیان می شود.

شفیع تصریح کرد: تولیدکنندگان از عدم یکپارچگی و ارائه خدمات اداری در قالب سامانه های سنتی و جزیره ای رنج می برند و تنها پارک علم و فناوری استان حمایت عملی از این واحد تولیدی را اعلام کرده است.

وی در خصوص بازار مصرف نیز گفت: کالاهای ایرانی از نظر کیفیت و قیمت با خارجی ها رقابت می کنند و همه کالاهای ایرانی در بازار مصرف قابل فروش و عرضه هستند و مشکلی در عرضه وجود ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا