مطالب میجیک

همه امور مربوط به زنان در مباحث اجتماعی جای نمی گیرند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، توران ولی مراد مدیر شبکه زنان ایران در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری آنلاین قرار گرفت از تصویب ستاد ملی زنان و خانواده در دولت و مجلس برای استقرار قانونی این سمت خبر داد. :
دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و دبیر ستاد ملی زنان و خانواده
دکتر فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده شورای اسلامی و رئیس کمیته آسیب های اجتماعی و عضو کمیسیون اجتماعی
نماینده محترم فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی

سلام و درود؛

می دانید که مسائل مربوط به زن و خانواده بر جنبه های مختلف زندگی در جامعه اعم از زن و مرد تأثیر می گذارد، زیرا زنان نقش تربیتی، فرهنگی و مادری دارند، بنابراین نباید فراموش شوند و فرصتی برای این کار نباشند. . کار کنید.

همه مسائل مربوط به زنان در حوزه گفتمان اجتماعی نیست، زنان و خانواده در حوزه گفتمان اجتماعی هستند. حل بحران هویت زنان و دختران، پیگیری مسائل فقهی خاص زنان و پاسخگویی به مسائل روز، حل و فصل خلأهای قانونگذاری و اصلاحات قانونی و مشکلاتی که زنان به دلیل جدا بودن زنان از مشکلات اجتماعی با آن روبرو هستند.

توجه این مسئولین را به اقدامات برخی از مسئولان مهم جلب کرد که در پی آن بودند که امور زنان و خانواده را به چتر امور اجتماعی تبدیل کنند. این به معنای نادیده گرفتن امور زنان و دست کم گرفتن مشکلات و مسائلی است که زنان به دلیل زن بودن با آن روبرو هستند. در مرحله بعد حذف موسسات مرتبط با زنان از مراکز نظام عالی و مراکز تصمیم گیری صورت خواهد گرفت.

تصویب ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون بحث سند تحول بدون ذکر امور زنان و خانواده و یکی از ستادهای امور اجتماعی زنگ خطری برای کنار گذاشتن امور زنان و خانواده است. زیر نظر ستاد امور اجتماعی بدیهی است نتیجه این اقدام بی توجهی به ستاد ملی زنان و خانواده مصوب این شورا خواهد بود.

همین ایده در ادامه طرح «وزارت امور اجتماعی، خانواده و جوانان» با حذف حذف کامل و همگانی امور زنان از ساختار اداری کشور صورت گرفت.

بی‌توجهی دولت یازدهم و دوازدهم در فعال‌سازی ستاد ملی زنان و خانواده و استفاده مناسب از آن برای پیشبرد امور زنان و خانواده نابخشودنی است. بدیهی است که نبود نقش موثر ستاد، عده ای را بر آن داشت تا پیشنهاد تأسیس وزارت خانواده را مطرح کنند.

می‌دانید که رفع موانع، مشکلات و آسیب‌های پیش روی زنان و خانواده‌ها و توانمندسازی زنان و خانواده‌ها نمی‌تواند یک رسالت وزارتی باشد، اما غلبه بر مسائل مختلف بر عهده وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلفی است که با مأموریت‌های ویژه سازماندهی شده‌اند. . به عنوان مثال وزارتخانه هایی مانند وزارت کشور، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد، بهداشت، درمان، آموزش عالی، ورزش، کار و تعاون، راه و ساختمان و نهادها و سازمان هایی مانند کمیته امداد و رفاه و وزارتخانه هایی مانند توسعه روستایی و غیره. . این وزارت یکی از اعضای ستاد ملی زنان و خانواده است. ستاد ملی زنان و خانواده، ستاد دولت و هماهنگی است و ایجاد وزارتخانه با نام خانوادگی، مسئولیت سایر وزارتخانه ها را در رابطه با زنان از بین می برد.

ستاد ملی زنان و خانواده، کابینه ویژه زنان و خانواده و میانبر برای تصویب قانون و اجرای طرح های ملی در حوزه زنان و خانواده به شیوه خود است.

ستاد ملی زنان و خانواده با دفتر، عضویت و ترکیب به ریاست رئیس جمهور و معاون اول وزیر، معاون وزیر در امور زنان و خانواده و وزرای مرتبط با زنان خواهد بود. همچنین عضویت در قوه قضائیه، فراکسیون های زنان و خانواده مجلس، شوراهای فرهنگی اجتماعی زنان و کارشناسان حوزه های علمیه و سایر نهادهای مرتبط می تواند نقش موثری ایفا کند. بنابراین باید به حفظ، تقویت، تثبیت و عملکرد موثر توجه شود.

این امر توجه شما را به آنچه راه را برای ایفای نقش قدرتمند و هدف پرداختن به مسائل زنان و خانواده در مرکز بالاتر و تصمیم‌گیری مسدود می‌کند جلب می‌کند. بنابراین تثبیت قانونی جایگاه ستاد ملی زنان و خانواده و اثربخشی آن ضروری است.

اقداماتی از جمله حذف الزامات مشاوران امور زنان و خانواده در این وزارتخانه در آبان 92 در دولت یازدهم که به سلیقه وزیر واگذار شد. یا پست دفتر زنان و خانواده صدا و سیمای رئیس جمهور را به زیرمجموعه یک نماینده تقلیل دهد و یا مشاور امور اجتماعی وزیر سازندگی دولت 13 را تعیین کند و مشاوران مفید در امور زنان و خانواده را انتخاب نکند. جنبش ها. تبلیغات اجتماعی. اقدامات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در همین راستا و اجرای همین تفکر است. امور زنان را حذف کنید و در بخش امور اجتماعی قرار دهید.

قبل از فعالیت های بعدی، احساس جریان های فکری متعددی که زنان و خانواده ها را به سمت انقلاب اسلامی هدایت نمی کند، لازم است برای ایجاد ساختاری برای اجرای آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی و مستندسازی بالادستی اقدامات لازم صورت گیرد. سیستم در حوزه زنان و خانواده.

تصویب ستاد ملی زنان و خانواده در دولت و مجلس می تواند جایگاه ها را تثبیت کند و نقش آنها را تایید کند. از این رو، هماهنگی، همکاری و همفکری دولت و مجلس محترم در تهیه لایحه در دولت یا طرح در مجلس شورای اسلامی این کار ضروری را میسر خواهد کرد.

تصویب وضعیت حقوقی ستاد ملی زنان و خانواده در دولت و مجلس و توانمندسازی آن مانع از فعالیت سلایق و جناح ها و تسریع در اقدامات لازم در حوزه زنان و خانواده به منظور رفع مشکلات و آسیب ها می شود. و قوی زنان و خانواده.

خداوند همه را در خدمت نظام جمهوری اسلامی توفیق دهد.

دکمه بازگشت به بالا