مطالب میجیک

ارائه پیشنهادات مربوط به لایحه ارتقای امنیت زنان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از معاونت امور بین الملل دادگستری و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل دادگستری و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ستاد حقوق بشر با هدف تقویت تا حد امکان و نزدیک تر وی با تدوین متن این لایحه و پیشگیری از خشونت علیه زنان، پیشنهاداتی را در زمینه های زیر به کمیسیون اجتماعی مجلس و هیئت رئیسه شورای اسلامی ارسال کرده است:

ابتدا تبیین کامل و جلوگیری از این نوع «خشونت» یا به تعبیر این لایحه «تخریب» ضروری است. سلام که زنان را تهدید می کند.

ثانیاً، لازم است حمایت این لایحه شامل همه زنان ایرانی حتی اگر در ایران زندگی نمی کنند، و همچنین شامل همه زنان غیرایرانی قربانی خشونت که در ایران هستند، مانند گردشگران یا پناهندگان، نیز تسری یابد. .

ثالثاً ایجاد شعبه تخصصی برای رسیدگی به پرونده های مربوط به این قانون و حضور قاضی مشاور زن و همچنین در دادگاه های کیفری چند قاضی.

چهارم، استماع گزارش کارمندان سازمان های بهزیستی در موارد آسیب به زنان و رسیدگی مستقیم به پرونده های مطرح شده توسط مراجع انتظامی و قضایی.

پنجم، جرم انگاری و تعیین مجازات برای جرائمی مانند تجاوز، آزار جنسی و آزار و اذیت زنان ضروری است.

ششم اینکه اگر زنان مورد خشونت یا قربانی خشونت به این نهاد مراجعه کنند، وظیفه دستگاه اجرایی است که از خشونت ثانویه جلوگیری کند.

هفتم، نیاز به تامین بودجه حمایت مالی برای زنان قربانی خشونت در زمانی که متهم فراری یا ناشناس باشد.

هشتم، لزوم حفظ محرمانه بودن کلیه اطلاعات موارد خشونت علیه زنان و مجازات مناسب برای هر فردی که چنین اطلاعاتی را افشا کند.

لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» در سال 1389 توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دهم تدوین شد. ولی به دلیل ماهیت قضایی آن در سال 1395 به دادگاه ارسال شد تبدیل شود لایحه پس از چند مرحله سرانجام با عنوان «ارتقای امنیت و پیشگیری و حفاظت از زنان در برابر آسیب ها» مطرح شد. می بینمآذرماه امسال در کمیسیون اجتماعی مجلس مراحل بررسی را پشت سر گذاشت و اکنون در صحن علنی شورای اسلامی منتظر طرح است.

این لایحه ضمن توجه جدی به حمایت های بین سازمانی از زنان آسیب دیده و آسیب دیده، یک مکانیسم است می بینم و امکانات قانونی مورد نیاز برای ارتقای جایگاه زنان در جامعه و همچنین مسائل مهمی برای پیشگیری از قربانیان زن در نظر گرفته شده است.

هدف از این لایحه تشدید مجازات برای ناقضان حقوق زنان از جمله زنان آسیب پذیر مانند زنان زیر 18 سال، باردار، شیرده، بیمار، سالخورده، ناتوان ذهنی یا جسمی، حسی و روانی، بی خانمان و آواره، زنان قربانی خشونت خانگی، حمایت حقوقی و کیفری از زنانی که تمکن مالی ندارند، زنانی که از محل زندگی خود طرد شده اند، زنان آسیب پذیری که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، زنان زندانی که سرپرست خانوار هستند و از نظر مالی در معرض خطر قرار گرفته اند، فراهم می کند. وابسته محکومیت به جرم غیرعمد

دکمه بازگشت به بالا