برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

چگونه تعمیر پمپ آب صنعتی را انجام دهیم؟

در مبحث خانگی و صنعتی نیاز است که ابتدا ایرادات متدوالی که در روند کاری این تجهیز پدید می آید را مورد بررسی قرار دهیم. در این مقاله سعی شده است روش های تعمیراتی و همچنین دستور العمل های بازدید از تجهیز پمپ آب شرح داده شود. در این راستا توجه به نکات کلیدی و تعمیراتی و نگهداری می تواند تا میزان زیادی از هزینه های مربوط به تعمیرات و اورهال و همچنین از کارافتادگی تجهیز  پمپ آب خانگی کمک بسیاری کند.

نکات کلیدی در تعمیر پمپ

کارخانه های صنعتی و ساختمان های تجاری و مسکونی، به شدت به قابلیت اطمینان پمپ ها متکی هستند، آنها بخش اصلی در هر سازه به شمار می آیند. از کار افتادن یک پمپ می تواند دارای هزینه تعمیرات بالایی باشد.

نگهداری و تعمیر پمپ، یک عملیات جدایی ناپذیر در هر کارخانه به شمار می آید، زیرا می تواند به سادگی، چرخه تولید را به خصوص در تولیداتی که به چرخه آب یا تخلیه آن نیاز دارند، دچار چالش نماید. این فرآیند، به طور معمول، به دو دسته تقسیم می شود که شامل پیشگیرانه و اصلاحی است.

تعمیرات اصلاحی، برای مقابله با خرابی پمپ که قبلاً رخ داده است، انجام می گردد. این باید تا حد امکان سریع و کارآمد انجام شود تا راه اندازی مجدد، با کمترین تأثیر ممکن بر روی عملیات باشد. با این حال، تکیه بر تعمیر و نگهداری اصلاحی یک مساله است.

این بدان معنی است که این فرآیند تنها زمانی انجام می شود که مشکلی قبلاً ایجاد شده باشد، نه اینکه از بروز مشکل در وهله اول جلوگیری گردد. برای جلوگیری از خرابی ناشی از مشکلات غیرمنتظره پمپ، معرفی یک برنامه نگهداری پیشگیرانه مهم است.

چگونه تعمیر پمپ آب صنعتی را انجام دهیم؟

استفاده از تعمیر پمپ به صورت پیشگیرانه

اگر یک پمپ در محل دارید و از قبل برنامه تعمیر و نگهداری آن را تنظیم نکرده اید، اولین قدم شما باید این کار باشد که با یک کارشناس هماهنگی های لازم را انجام دهید. اکثر مهندسان پمپ، قراردادهای سرویس را ارائه می دهند و می توانند هر گونه سرویس و تعمیر پمپ مورد نیاز را در زمان های لازم انجام دهند.

با این حال، گزینه خوبی است که بتوانید خودتان پمپ را به طور منظم بازرسی کنید تا هر مشکلی را پیش از گسترش آن، شناسایی کنید. برنامه تعمیر و نگهداری پمپ، شامل بررسی دوره ای عملکرد پمپ، بازرسی قطعات سایش و روانکاری یاتاقان ها و اتصالات می شود.

تعمیر پمپ آب

پمپ ‌ها، دستگاه هایی هستند که عملکرد کارآمد تاسیسات را حفظ می‌کنند. چه برای فرآیندهای تولید، تهویه مطبوع یا تصفیه آب استفاده شوند. برای اینکه پمپ ها به درستی کار کنند، باید یک برنامه تعمیر پمپ و نگهداری منظم، اجرا و دنبال گردد.

انجام بازرسی بصری پمپ به صورت دوره های کوتاه، گزینه خوبی است. تشخیص زود هنگام مساله، یکی از بهترین روش‌ های عیب ‌یابی و جلوگیری از خرابی پمپ خواهد بود. بسیاری از چیزهایی که لازم است به آنها توجه کنید، باید به راحتی قابل مشاهده باشند، این موارد عبارتند از:

نشتی:

نشتی پمپ و لوله کشی را بررسی کنید، زیرا منجر به کاهش عملکرد و از دست دادن خروجی پمپ و همچنین بهم ریختگی می شود. نقاط نشتی، به طور معمول در محل های آب بندی و مهر و موم سیستم صورت می گیرد که می تواند به مرور زمان فرسوده شده و نیاز به تعویض داشته باشد.

زمان بندی مناسب:

با دستورالعمل های سازنده اصلی مشورت کنید. زمان بندی را برای تعمیر و نگهداری پمپ در نظر بگیرید. لازم است که سیستم خود را بشناسید و نشتی ها، صداها یا ارتعاشات غیرعادی و بوهای غیرمعمول را یادداشت کنید.

بازرسی مکانیکی:

قبل از انجام تعمیر پمپ و یا بررسی سیستم، مطمئن شوید که دستگاه ها به درستی خاموش شده‌ اند. ایزولاسیون مناسب، نه تنها برای سیستم های الکتریکی، بلکه برای سیستم های هیدرولیک نیز مهم است. لازم است که بررسی کنید نقاط نصب ایمن هستند. سپس مهر و موم مکانیکی و نصب را کنترل نمایید. فلنج های پمپ و کوپلینگ ها را از نظر نشتی بررسی نموده و فیلترها را به خوبی تمیز نمایید.

روغن کاری:

توصیه می شود موتور و یاتاقان پمپ را طبق دستورالعمل سازنده روغن کاری کنید. مطمئن شوید که بیش از حد روغن کاری نکرده باشید. آسیب یاتاقان در نتیجه گریس بیش از حد، باعث ایجاد خرابی در عملکرد می شود. اگر بلبرینگ درپوش هواکش دارد، درپوش را بردارید و قبل از نصب مجدد آن، پمپ را به مدت 30 دقیقه روشن کنید. این باعث می شود که گریس اضافی از بلبرینگ خارج شود.

سرویس پمپ آب

سرویس پمپ:

لازم است بررسی کنید که تمام بست های پمپ محکم باشند، دریچه‌ های موتور و سیم ‌پیچ ‌ها را از نظر کثیفی و تجمع گرد و غبار بررسی کرده و مطابق با دستورالعمل ها تمیز نمایید. همچنین اتصالات و شلنگ را کنترل کنید و در صورت آسیب دیدگی، آن ها را تعویض نمایید. استفاده از یک روان کننده و واشرهای لاستیکی، چسبندگی محکم را تضمین می کند و از نشتی جلوگیری می نماید.

تعمیرات دوره ای پمپ آب، متناسب با کارکرد آن

بررسی عملکرد پمپ آب به صورت بصری

علاوه بر گوش دادن به صدای پمپ آب، باید یک بار هم به آن و اجزای آن نگاه بیندازید. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، می تواند در زمان و هزینه شما در تعمیر پمپ صنعتی صرفه جویی کند. مانند هر چیز دیگری، تشخیص زود هنگام مشکل، از رشد و پیچیده شدن آن جلوگیری می کند.

اگر سیستم پمپ جت دارید، به طور معمول در بالای زمین قرار خواهد گرفت. می توانید پمپ را به صورت بصری بررسی کنید تا مطمئن شوید که آب بندی لازم را داشته و یاتاقان های روغن به خوبی کار می کنند. به اطراف مخزن ذخیره نگاه کنید و آن ها را از نظر نشتی یا زنگ زدگی کنترل نمایید.

با یک ، واضح است که برای بازرسی بصری، محدود هستید. با این حال، شما احتمالاً مخزن فشار را در زیرزمین خود یا در جای دیگری که می توانید به آن دسترسی داشته باشید، دارید. مهر و موم ها را بررسی کنید. به همین ترتیب، مانند مخزن ذخیره، به دنبال نشتی یا زنگ زدگی در اطراف مخزن فشار باشید.

عملکرد متفاوت پمپ ها

پمپ های سر بالا:

پمپ های هد بالا در مکان هایی که نیاز به پمپاژ سیال در سربالایی یا پمپاژ آب در فواصل طولانی دارند استفاده می شود. معمولاً پمپ ‌های هد بالا به دلیل ماهیت سنگین پمپ و توانایی پمپاژ آب با فشار بالا، می‌ توانند جریان‌ های بزرگ ‌تری را تحمل کنند. توجه داشته باشید که این سیستم، نیاز به نگهداری و تعمیرات دوره ای خواهد داشت.

پمپ های قابل حمل:

اگر به دنبال یک سیستم پمپاژ قابل حمل هستید که بتواند به سرعت آب را خارج کند، پمپ آب قابل حمل بهترین گزینه است. این پمپ ها به عنوان پمپ های انتقال آب نیز شناخته می شوند. آنها می توانند به پمپاژ آب در منازل مسکونی یا هر مکانی که نیاز به انتقال آب از منطقه به منطقه دیگر دارید، کمک کنند. زیرا فشار آب خطوط انتقال را افزایش داده و به آبیاری چمن ها و باغچه کمک خواهد کرد.

پمپ های بی صدا:

پمپ های بی صدا، به دلیل سطح کم صدایی که هنگام کار تولید می کنند، به این نام شناخته می شوند. این پمپ ها اغلب در سایت های ساخت و ساز که نیاز به کنترل سیلاب، کاربردهای فاضلاب یا کار حفاری در حال انجام دارند، استفاده می شود که راه حل آرامی ارائه می دهد.

این پمپ ها با داشتن سایبان های عایق صدا، صدای جاری پمپ آب معمولی را کاهش می دهند و در عین حال فشار پمپ با کیفیتی را نیز ارائه می کنند. پمپ های بی صدا برای مکان های ساخت و ساز واقع در مناطق مسکونی یا در کارگاه هایی که صدا باید به حداقل برسد بسیار عالی هستند.

پمپ های شناور:

سیستم‌ های پمپ شناور یا پمپ‌ های فرعی یک دستگاه پمپاژ آب هستند که دارای یک موتور مهر و موم شده است و به بدنه پمپ متصل است. این به پمپ اجازه می ‌دهد در آب غوطه‌ ور شود. پمپ ‌های شناور که کارآمدتر از پمپ ‌های جت هستند، به جای کشیدن سیال، آن را به سطح پمپ می کنند.

این روش پمپاژ آب دارای مزایای زیادی است، زیرا از ایجاد حفره پمپ جلوگیری می کند، مشکلی که اغلب زمانی رخ می دهد که اختلاف ارتفاع بین سطح سیال و پمپ وجود دارد. پمپ ‌های شناور معمولاً در محل ‌های مسکونی، تجاری و صنعتی که نیاز به استخراج آب دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

گام های موثر در تعمیر پمپ آب

اگر قبض برق بالایی دارید، ممکن است پمپ آب به طور مداوم کار می کند تا فشار آب در خانه حفظ شود. این می تواند به سرعت بسیار پرهزینه شود. بنابراین اولین قدم این است که برای تعمیر پمپ طبقاتی آب وقت بگذارید. شاید بارها برای گرم شدن آب در منزل، شیر آب را مدتی باز گذاشته اید.

بسته به وسعت منزل، ممکن است چند دقیقه منتظر آب گرم بمانید. این نه تنها ناراحت کننده است، بلکه مقدار زیادی آب را نیز هدر می دهد. پمپ چرخش آب گرم، دستگاهی است که زمان انتظار برای آب گرم را از چند دقیقه به چند ثانیه کاهش می دهد. این کار را از طریق فرآیندی انجام می دهد که از دو عمل همزمان تشکیل شده است.

در این فرآیند، آب راکد در خطوط آب گرم، به آبگرمکن بازگردانده می شود. بسته به نحوه نصب پمپ، این امر با برگشت لوله جداگانه یا خط آب سرد رخ می دهد. آب گرم مستقیماً از آبگرمکن به دستگاه در حال استفاده، کشیده می شود. هنگامی که آب به محل استفاده می رسد، یک کلید کنترل شده با درجه حرارت پمپ را وادار می کند تا خاموش شود.

با انجام این فرآیند دوگانه، یک پمپ چرخش آب گرم می تواند آب گرم فوری را تحویل دهد و در سال هزاران گالن آب صرفه جویی نماید. بدین ترتیب این امکان را خواهید داشت که در قبض آب خود صرفه جویی کنید. از سویی دیگر، پمپ های چرخشی با مقدار قابل توجه آبی که صرفه جویی می کنند، راه حلی واضح برای مشکل زمان انتظار برای آب گرم هستند.

اگر این راه حل در مقیاس وسیع اتخاذ شود، کل پس انداز، فوق العاده قابل توجه خواهد بود. در عصری که آب به طور فزاینده ای کمیاب می شود، هر خانه ای باید یک پمپ گردش آب گرم داشته باشد. ضمن آنکه با در نظر گرفتن برنامه های دوره ای تعمیر پمپ، نتیجه حاصله، کاملا قابل توجه خواهد بود.

سیستم پمپ چرخشی کامل

با این گزینه، یک لوله اضافی که برای آب گرم در نظر گرفته شده است، در لوله کشی خانه شما نصب می شود. این سیستم یک حلقه از آبگرمکن به شیر آب و دوباره برگشت ایجاد می کند. آب گرم مصرف نشده توسط پمپ، از طریق این حلقه به عقب کشیده می شود، بنابراین هنگامی که شیرهای آب گرم خود را باز می کنید، به سرعت آب گرم دریافت خواهید کرد.

از همین روست که آب در لوله ها باقی نمی ماند تا سرد شود و آب کمتری هدر می رود. امروزه، اکثر پمپ ها با سنسورها و تایمرها طراحی شده اند تا زمان بندی کامل آب گرم را امکان پذیر کنند. هنگامی که آب داغ یک حلقه کامل ایجاد کرد، سنسور پمپ را خاموش می کند در حالی که تایمر به شما امکان می دهد زمان فعال بودن پمپ را کنترل کنید.

تعمیرات لازم برای پمپ آب خانگی

پمپ تقویت کننده آب

پمپ تقویت کننده آب، فشار و حجم آبی را که از شیر آب یا سر دوش شما جاری می شود را افزایش می دهد. فشار کم آب می تواند کارهای ساده ای مانند حمام کردن، شستن دست ها یا مسواک زدن دندان هایتان را دردسرساز کند.

بوستر پمپ ممکن است راه حل مناسبی برای خانه شما باشد. یک بوستر پمپ فشار آب را افزایش می دهد تا جریان را از طریق لوله های شما بهبود بخشد. درست مانند یک فن کار می کند و از پروانه ای استفاده می نماید که برای افزایش جریان و فشار آب می چرخد. در نظر داشته باشید که با تعمیر پمپ های خود می توانید ضمن دریافت عملکردی عالی، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کنید.

عوامل موثر در کارکرد نامناسب پمپ

جاذبه:

گرانش یا فشار، آب را به حرکت در می آورد یا شدت آن را کاهش می دهد. به طور کلی، هر چه ارتفاعی که آب باید در آن تحویل داده شود بیشتر باشد، فشار آب کمتر است. آبی که در سربالایی یا چندین طبقه بالا می رود، تحت تأثیر نیروی جاذبه قرار می گیرد که می خواهد آن را مستقیماً به پایین بفرستد.

ساختمان ‌های آپارتمانی و خانه ‌هایی با چند طبقه می ‌توانند به یک پمپ تقویت‌کننده برای انتقال صحیح آب به هر شیر آب نیاز داشته باشند که نیاز سرویس و تعمیر پمپ را نیز می طلبد.

فاصله از منبع آب:

فاصله از منبع آب و اندازه لوله ها بر فشار آب تأثیر می گذارد، نیز مطرح است. اگر خانه یا محل کار شما در انتهای خط تامین آب قرار دارد، ممکن است جریان آب تا رسیدن به شما کم شود. اگر لوله های آب خیلی کوچک باشد، مقدار کمتری آب از طریق وسایل عبور می کند.

مشکلات لوله کشی:

اگر همه چیز در تعمیر پمپ بررسی شود، ممکن است مشکلات لوله کشی دلیل کمبود آب آن باشد. قبل از خرید یک تقویت کننده فشار آب، لوله کشی خود را بررسی کنید. لوله ها ممکن است دچار خوردگی شده یا مسدود شده باشند یا شیر کاهش فشار ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد.

تعمیر پمپ آب خانگی

پمپ ها می توانند جزء حیاتی در هر خانه یا کسب و کار باشند. بدون پمپ، ممکن است آب مورد نیاز برای شستشوی سرویس ها، حمام کردن، شستن ظروف، آب چمن و باغ و بسیاری از نیازهای روزانه دیگر را نداشته باشیم.

اگر استخر دارید، یک پمپ برای جلوگیری از جلبک زدن دیواره های استخر لازم است. این ایده خوبی است که به طور دوره ای سیستم پمپ خود را توسط یک متخصص پمپ حرفه ای، سرویس و نگهداری کنید. اگر پمپ به صورت تجاری استفاده می شود، استفاده سنگینی داشته یا نقش مهمی را ایفا می کند.

ممکن است لازم باشد نگهداری و را به صورت دوره های کوتاه تری در نظر گرفته و از یک متخصص برای آن کمک بگیرید. در واقع، پمپ ها چندین رشته را با هم ترکیب می کنند. از همین روست که از نظر بسیاری از افراد، تعمیر یا سرویس آنها دشوار است.

اولین رشته، شامل برق ارائه شده برای تغذیه پمپ است. اغلب برق ولتاژ بالا و گاهی اوقات حتی سه فاز منظور می شود که نیاز به بالانس فاز و تأیید چرخش موتور دارد. علاوه بر اصول اولیه برق، یک مکانیک پمپ، باید کنترل های سیستم پمپ را به خوبی درک کند.

آنها برای عملکرد صحیح پمپ بسیار مهم هستند. کنترل‌ های پمپ اغلب شامل سوئیچ ‌های فشار، سنسورهای فشار، سوئیچ ‌های شناور، سوئیچ‌ های سطح مایع، رله‌ ها، تایمرها و رله ‌های تاخیر زمانی هستند. عملکرد صحیح سیستم پمپ، به کارکرد مناسب این کنترل ها و تعامل مناسب هر دستگاه بستگی دارد که در صورت عدم بررسی به موقع، می تواند هزینه تعمیر پمپ را ایجاد کند.

کنترل لوله کشی های داخلی و خارجی پمپ

همچنین، لوله کشی داخل و خارج پمپ ها می تواند بر عملکرد سیستم های پمپ تأثیر بگذارد. مهم است که لوله متصل به پمپ اندازه صحیح، طول مناسب و مواد با کیفیت داشته باشد. موضوع دیگر، مکانیک پمپ است. بیشتر پمپ ها توسط یک موتور الکتریکی دوار تغذیه می شوند. پمپ های صنعتی به گونه ای طراحی می شوند که کمتر به تعمیر و نگهداری نیاز داشته باشند. این پمپ ها کارایی بالایی دارند و نحوه کارکرد آن ها نیز ساده است. البته این بدین معنی نیست که هیچ گاه با مشکل مواجه نخواهند شد و شما نیز به تعمیر آن ها نیاز پیدا نخواهید کرد. درست مانند تمامی پمپ های آب، پمپ های صنعتی نیز با مشکلاتی مواجه می شوند که نیاز به تعمیر فوری دارند. برای آشنایی بیشتر شما با نحوه تعمیر پمپ آب صنعتی، در این مقاله به برخی از رایج ترین مشکلات این پمپ ها و نحوه تعمیر آن ها اشاره شده است.

مشکلات مختلف پمپ آب صنعتی

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است در حین کار با پمپ های صنعتی بیشتر با آن روبرو شوید، جریان نداشتن آب در پمپ است. این مشکل رایج است و دلایل مختلفی دارد. برخی از رایج ترین دلایل عبارتند از:

  • وجود هوا در پمپ: اصلی ترین دلیلی که باعث می شود آب در پمپ جریان نداشته باشد، وجود هواست. برای تعمیر پمپ آب صنعتی کافی است چک کنید که لوله و پمپ کاملا با مایع پر شده اند و در آب قرار گرفته اند. همچنین می توانید پمپ را کنید.
  • درست کار نکردن مکش: بررسی کنید و ببینید که آیا انسدادی در ورودی پمپ هست یا خیر. همچنین عملکرد بالابر استاتیک پمپ را نیز بررسی کنید.
  • عملکرد معکوس پمپ: در صورتی که پمپ شما به صورت معکوس کار می کند، جهت چرخش را بررسی کنید و مطمئن شوید که معکوس نشده باشد.
  • سرعت نادرست: در صورتی که پمپ شما سرعتی غیر معمول دارد، باید ولتاژ و فرکانس منبع تغذیه را بررسی کنید و مطمئن شوید که برق ورودی پمپ مشکلی ندارد.
  • گرفتگی در قطعات: یکی از دلایل جریان نداشتن پمپ به دلیل کثیف شدن قطعات است. برای تعمیر پمپ آب صنعتی کافی است که شیر، پروانه و صافی پمپ را بررسی و تمیز کنید.

یکی دیگر از مشکلات رایج پمپ های صنعتی است. اگر پروانه پمپ به سمت اشتباه بچرخد، آسیب هایی جدی به پمپ وارد می شود. به همین دلیل هنگام سیم کشی برق به موتور پمپ، حتما دقت کنید که موتور به کدام سمت می چرخد. برای انجام این کار می توانید موتور را هل بدهید تا روشن شود.

یکی از مشکلاتی که اکثر پمپ ها با آن رو به رو می شوند، است. تعمیر پمپ آب صنعتی در حل مشکل نشتی بسیار مهم است؛ زیرا نشتی موجب بیرون آمدن آب از موتور پمپ می شود و می تواند با ورود آن به قطعات حساس مشکلاتی جدی برای پمپ ایجاد کند. از جمله مواردی که باعث ایجاد نشتی در پمپ می شود می توان به دمای کاری نامناسب پمپ، خوردگی یا فشار بیش از حد اشاره کرد.

برای تعمیر پمپ آب صنعتی در مشکل نشتی دو راهکار داریم. در اولین حالت برای تعمیر نشتی می توانید به سادگی با سفت کردن بست های اطراف پمپ مشکل را برطرف کنید. اما در حالت دوم که به خاطر فرسودگی است، مجبور خواهید بود که قطعات فرسوده شده مانند واشر را عوض کنید.

اگر شما بیش از حد طول می کشد، احتمالا مشکلی برای پمپ شما به وجود آمده است. دلایلی که می تواند باعث پرایمینگ آهسته پمپ های صنعتی شوند، شامل نشتی واشر، گرفتگی ورودی پمپ و یا فرسوده بودن پیچ و مهره آن می شود.

توقف ناگهانی پمپ های صنعتی دلایل بسیار مختلفی دارد. در تعمیر پمپ آب صنعتی خوب است بدانید که رایج ترین دلیل توقف ناگهانی پمپ به خاطر ورود اجسام خارجی به داخل پمپ است. به همین دلیل اگر پمپ شما به صورت ناگهانی متوقف شد، در اولین قدم برای تعمیر بهتر است که داخل پمپ را بررسی کنید تا زباله ای در آنجا نباشد. در صورتی که مشکل از گیر کردن اجسام در داخل پمپ نبود، باید پروانه ها و پمپ را بررسی کنید.

کمی لرزش پمپ عادی است؛ اما اگر پمپ شما بیش از حد طبیعی لرزش دارد، باید به فکر تعمیر پمپ آب صنعتی خود باشید؛ زیرا لرزش بیش از حد معمولا نشان دهنده یک مشکل جدی در پمپ است. در اکثر اوقات دلیل لرزش غیر طبیعی پمپ به دلیل خرابی یا گیر گردن یک جسم خارجی در داخل پمپ است.

برای حل مشکل لرزش بیش از حد از ساده ترین کار شروع کنید. سعی کنید ابتدا داخل پمپ را بررسی کنید تا جسم خارجی در آن گیر نکرده باشد. در صورتی که جسمی درون پمپ گیر نکرده اما پمپ هنوز هم به لرزش خود ادامه می دهد، باید کار تعمیر را به یک متخصص بسپارید.

شایع ترین علت پمپاژ کم پمپ، مسدود بودن لوله مکش یا وجود زباله در پروانه است. برای حل این مشکل باید پمپ خود را به خوبی تمیز کنید.

اگر پمپ شما بیش از حد معمول توان مصرفی دارد، ممکن است با مشکلاتی مانند خاموش شدن یا بار اضافه موتور رو به رو شوید. در این مواقع باید به سرعت برای تعمیر پمپ آب صنعتی اقدام کنید؛ زیرا ممکن است پمپ شما به سرعت خراب شود. رایج ترین دلایل این مشکل عبارتند از:

  • یاتاقان های فرسوده یا آسیب دیده
  • پمپاژ مایعات با ویسکوزیته بالا
  • خم شده
  • عدم هماهنگی بین قطعات پمپ
  • مهر و موم مکانیکی که فشار زیادی به پمپ وارد می کند
  • وجود قطعات ثابت و تماس آن ها با قطعات در حال چرخش در موتور

نتیجه گیری

تمامی پمپ های آب صنعتی به گونه طراحی می شوند که کمترین نیاز ممکن به تعمیر و نگهداری را داشته باشند. اما پمپ های صنعتی درست مانند دیگر پمپ ها نیز ممکن است خراب شوند و به تعمیر نیاز پیدا کنند. به همین دلیل در این مقاله به برخی از رایج ترین مشکلات این دست از پمپ ها را اشاره کردیم و در مورد نحوه تعمیر پمپ آب صنعتی توضیح دادیم. اگر به طور مرتب پمپ خود را بررسی کنید، به احتمال زیاد هیچ یک از مشکلات بالا برای پمپ شما پیش نمی آید.

 

اگرچه سرعت می تواند در این سیستم کمتر باشد، اما یک سرعت معمولی برای موتور پمپ 3600 RPM است. با این سرعت، اگر تجهیزات به درستی کنار هم قرار نگیرند، مشکلاتی رخ خواهد داد. برای تعمیر پمپ و سرویس صحیح آن، بسیار مهم است یک متخصص حرفه ای، که روی پمپ شما کار می کند درک کاملی از این جزئیات داشته باشد.

اگر این کار را انجام ندهند، سیستم پمپ ممکن است آنطور که طراحی شده عمل نکند. شما می توانید برای انتخاب سیستم مناسب در نصب، سرویس و تعمیر پمپ خود، مشاوره های لازم را از رادوکو دریافت کنید. این شرکت با بهره مندی از تجربه و تخصص کارشناسان متعهد خود، قدم های موثری در پایپینگ، پمپ های صنعتی و خانگی برداشته و برندهای معتبر داخلی و خارجی را تامین نموده است.

در راستای تکریم مشتری و ارائه خدمات پس از فروش، هایپر صنعت فامکو تصمیم به راه اندازی واحد سرویس پمپ نمود و در این راستا اقدام به ارائه سرویس های متنوع اعم از ، تامین لوازم یدکی پمپ آب، تامین لوازم جانبی و تعمیرات انواع پمپ نموده است.

با کلیک کردن روی هر کدام از در بالا می توانید به سرویس مدنظر دست یابید.

تعمیرات و نگهداری و عیب یابی پمپ

تعمیرات و نگهداری به مجموعه ای از برنامه ها و اقدامات به منظور نگهداشتن تجهیزات در سطح قابل قبول از نظر عملیاتی (نگهداری) و یا بازگرداندن تجهیزات معیوب به چرخه استفاده و بهره برداری اتلاق می شود و نتیجه مورد انتظار از این اقدامات ایجاد آمادگی، حفظ قابلیت عملیاتی، تداوم و استمرار عملیاتی تجهیزات می باشد. که هدف اصلی این فرآیند پاسخ گویی کارا، موثر و سریع در سطح استاندارد می باشد.

ها تجهیزات مکانیکی می باشند که در صنایع مختلف برای جابجایی انواع سیالات بکار گرفته می شوند، به همین دلیل می بایست ازبرنامه تعمیرات و نگهداری مشخصی پیروی نمود.

هزینه های تعمیر و نگهداری انواع پمپ

رسیدن به بیشترین زمان عمر کاری پمپ نیاز به ملاحظات ویژه ای در طراحی سیستم (لوله کشی و غیره)، طراحی و ، نصب و سرویس منظم و با کیفیت پمپ و تجهیزات آن دارد. هزینه تعمیر و نگهداری وابسته به زمان و دفعات تعمیرات و همچنین هزینه جنس و قطعات مصرف شده در آن می باشد. طراحی پمپ از طریق عواملی مانند هیدرولیک ، جنس قطعات، اجزا پمپ و قابلیت دسترسی قطعات هنگان سرویس، می تواند به شدت بر روی این هزینه ها اثر بگذارد.

از دست دادن تولید

هزینه خواب های ناخواسته خطوط تولید ناشی از خرابی های غیر منتظره و از دست دادن تولید از مهمترین موارد در مجموع هزینه چرخه عمر می باشد و حتی می تواند درحد هزینه تعویض قطعات باشد. تمامی موارد فوق که طول عمر کاری پمپ را تحت تاثیر قرار می دهند، می توانند بر روی هزینه خواب و از دست دادن تولید اثر بگذارند. بر خلاف طراحی های صورت گرفته و طول عمر مورد نظر برای تجهیزات و قطعات، در مواقعی خرابی ناخواسته پیش خواهد آمد. در مواردی که هزینه از دست دادن تولید قابل پذیرش نباشد، ممکن است از یک یدکی که موازی پمپ اصلی نصب می گردد، به منظور کاهش ریسک استفاده گردد. در صورت استفاده از پمپ یدکی هزینه های اولیه افزایش خواهد یافت ولی هزینه از دست دادن تولید از بین می رود و یا حداقل کاهش می یابد.

تعمیرات و نگهداری پمپ های سانتریفیوژ

در ابتدا به بررسی برنامه تعمیرات و نگهداری که بیشترین مصرف را در صنعت به خود اختصاص داده می پردازیم.

بازرسی

برنامه تعمیرات و نگهداری شامل انواع بازرسی های زیر می باشد. اگر سیال پمپ شونده ساینده و یا خورنده باشد و یا اگر محیط نصب پمپ انفجاری باشد. زمان بازرسی های دوره ای را به نحو مناسبی در زمان های کوتاه تر برنامه ریزی می شود.

1) تعمیرات و نگهداری روتین پمپ

هر موقع نگهداری روتین را انجام می دهید می بایست اعمال زیر را نیز انجام شود:

  • یاتاقانها را روانکاری کنید.
  • آب بند را بازبینی کنید.

2) بازرسی های روتین

هر زمان بازرسی های روتین را انجام دهید، موارد زیر را مورد بازرسی قرار دهید.

  • نویز غیر عادی، ارتعاش و دمای یاتاقان ها مورد بررسی قرار گیرد.
  • سطح روغن و شرایط آن را در روغن نمای بیرینگ ها مورد بازرسی قرار گیرد.
  • نشتی محفظه آب بند را مورد بررسی قرار دهید.
  • فشار خروجی پمپ را بازرسی کنید.
  • اگر نشتی یکینگ ها از حد مجاز بیشتر بود، آنها را تنظیم و یا تعویض نمایید.
  • نشتی پمپ و لوله کشی را بررسی کنید.
  • ارتعاش پمپ را تحلیل کنید.
  • دما را بازرسی کنید.

3) بازرسی های سه ماهه

کارهای زیر در بازه های سه ماهه انجام پذیرد:

  • پیچ های فوندانسیون و پیچ های پایه موتور و پمپ را بررسی تا از محکم بودن آنها اطمینان کسب شود.
  • آب بند مکانیکی را بررسی و درصورت نیاز تعویض گردد.
  • حداقل هر سه ماه یکبار (2000 ساعت کارکرد) روغن موتور تعویض شود.
  • همراستایی محور را بازرسی و در صورت نیاز مجددا تنظیم کنید.
  • اگر شرایط محیطی نامناسب است و یا شرایط دیگری وجود دارد که باعث ایجاد آلودگی در روغن می شود، زودتر از موعد مقرر روغن تعویض گردد.

4) بازرسی های سالیانه

نظارت های زیر را در بازه زمانی سالانه انجام می پذیرد:

  • توان مصرفی موتور مورد بررسی قرار گیرد.
  • دبی پمپ را بررسی کنید.
  • فشار پمپ را بررسی کنید.

اگر عملکرد پمپ مناسب با شرایط فرآیندی نمی باشد و شرایط فرآیندی نیز تغییر نکرده است، اعمال زیر را انجام دهید:

  • پمپ را دمونتاژ کنید.
  • را مورد بازبینی قرار دهید.
  • قطعات ساییده شده را جایگزین کنید.

تعمیرات و نگهداری یاتاقان ها

تعمیرات و نگهداری آب بند مکانیکی

  • آب بند مکانیکی که در محیط انفجاری مورد استفاده قرار می گیرد، باید گواهی تایید دریافت کند. قبل از راه اندازی، مطمئن شوید تمام مناطقی که ممکن است سیال پمپ شونده به محیط نشت کند، بسته باشد.
  • هرگز پمپ را در حالی که آببند مکانیکی خشک کار می کند راه اندازی نکنید. کارکرد خشک آب بند مکانیکی حتی چند ثانیه ممکن است باعث خرابی آن شود، اگر آب بند مکانیکی بشکند ممکن است جراحات فیزیکی اتفاق افتد.
  • سیستم های آب بندی که خود تهویه نمی باشند نیازبه تهویه دستی در موقع کاردارند عدم توجه به این موضوع باعث ایجاد گرمای زیاد و خرابی مکانیکال سیل می شود.
  • سیستم های خنک کاری مانند این برای یاتاقان ها و آببندی های مکانیکی، باید به نحو مطلوبی کار کنند تا از ایجاد گرمای زیاد، جرقه و خرابی زود هنگام جلوگیری شود.
  • آب بند مکانیکی باید سیستم فلاشینگ مناسبی برای گرمای بیش از حد تولیدی داشته باشند.

قبل از راه اندازی نیز آب بند و تمام لوله کشی های فلاشینگ را بررسی نمایید.

عمر مفید آب بند

عمر مفید آب بند مکانیکی وابسته به تمیزی سیال پمپ شونده می باشد. به خاطر تنوع شرایط کاری، تعریف دقیق عمر آب بند مکانیکی غیر ممکن می باشد.

دمونتاژ پمپ

قبل از دمونتاژ پمپ، می بایست اطمینان حاصل کرد که پمپ از سیستم مجزا شده و تحت فشار نیست. برای اینکار درپوش ها، شیرهای تخلیه و شیر هواگیری و پمپ را از لوله کشی جدا کنید.

در تمام طول نصب و یا تعمیرات، برق الکتروموتور را خاموش و دکمه آن را قفل کنید عدم توجه به این موضوعات جراحات فیزیکی شدیدی برای اپراتور و یا تعمیر کار خواهد داشت.

مجموعه پمپ و تجهیزات مربوط به آن سنگین می باشند. عدم توجه به نحوه بلند کردن و جابجایی آن، ممکن است منجر به صدمات شدید فیزیکی و یا آسیب به دستگاه گردد. دستگاه را حتما از محل های تعبیه شده آن جابجا نمایید و وسایلی مانند قلاب، اهرم و مانند آن باید تحمل وزن دستگاه را داشته باشند.

پمپ ها می توانند سیالات سمی و آتش زا را پمپاژ نمایند. مدارک فنی پمپ می بایست بررسی تا از آسیب های ناشی ازبرخورد با سیالات سمی و خطرناک حین دمنتاژ جلوگیری شود.

تخلیه پمپ

  1. شیرهای ایزوله کننده را در سمت مکش و رانش پمپ ببندید.
  2. اگر هیچ شیری نباشد، شما باید سیستم را تخلیه کنید.
  3. شیر تخلیه پمپ را باز کنید.
  4. تا موقعی که سیال از شیر تخلیه خارج می شود عمل دیگری انجام ندهید. اگر سیال به طور مداوم از شیر تخلیه خارج می شود، شیرهای ایزوله کننده مشکل دارند و به طور مناسبی آببند نیستند. قبل از هر کاری شیرها تعمیر گردند.
  5. شیرتخلیه را باز نگهدارید و درپوش تخلیه را که در قسمت زیرین پوسته پمپ قرار دارد باز کنید. شیر تخلیه و دوش را تا بعد از مونتاژ دوباره بسته نشود.
  6. سیال را از لوله کشی ها تخلیه کنید و در صورت نیاز پمپ را بشویید.
  7. تمام اتصالات و لوله کشی های جانبی را باز کنید.

بازرسی های قبل از مونتاژ

پوسته پمپ را برای بررسی سایش بیش از حد مجاز و یا ایجاد حفره در آن مورد بررسی قرار دهید. سطح واشرها و محل های تنظیم پوسته را کاملا تمیز و عاری از گرد وخاک شود. سپس پوسته را تعمیر و یا تعویض کنید.

ابتدا سوراخ پروانه را بررسی و تمیز کنید، سپس بالانس آن را بررسی کنید در صورتی از از حد مجاز استاندارد خارج شده بود آن را مجددا بالانس نمایید.

رینگ های روغن را برای آنکه به طور مناسبی عمل کنند باید تا حد ممکن دایروی باشند. پس از بازرسی در صورتی که آنها ساییده و یا تغییر شکل داده اند می بایست آن را تعویض نمود.

  • تعویض آب بند مکانيکی کارتریجی

آب بند مکانيکی کارتریجی باید توسط سازنده آب بند تعمير و سرویس شود. برای راهنمایی به دستورالعمل سازنده آن مراجعه کنيد.

اگر خوردگی و یا آسيب های دیگری به محافظ کوپلينگ وارد شده است، آن را تعمير و یا تعویض کنيد.

  • تعویض واشرها، اورینگ ها، شيم ها و نشيمن ها

در هر بار تعمير و دمنتاژ تمام واشر ها، اورینگ ها و شيم ها را تعویض کنيد. نشيمن ها را بازرسی نمایید. نشيمن ها باید صاف و عاری از صدمات فيزیکی باشند. برای نشيمن های سایيده شده از تکه پوست چرم استفاده کنيد. دقت کنيد که روابط ابعادی حفظ شود، اگر آسيب ها جدی باشد و ارزش تعمير نداشته باشد، قطعات را تعویض کنيد.

یاتاقان ها

محفظه یاتاقان ها را برای شرایط زیر مورد بررسی قرار گیرد:

در صورتی که هر یک از سوراخ ها خارج از محدوده تلرانس مطابق جداول بیرینگ ها می باشد، محفظه می بایستی تعویض گردد.

  1. بازبینی ظاهری محفظه یاتاقان و پایه آن برای ترک ها
  2. بازبینی سطوح داخلی محفظه برای گرد و خاک و کثیفی، تمام کثیفی ها و مواد زاید را خارج کنید.
  3. مطمئن شوید که تمام گذرگاه های روانکاری تمیز هستند.
  4. بازرسی سوراخ های داخلی یاتاقان ها

بررسی های پس از مونتاژ

بررسی های زیر را پس از مونتاژ پمپ انجام دهید. سپس اقدامات لازم برای استارت پمپ انجام پذیرد.

  1. مطمئن شوید که محور پمپ به راحتی با دست می چرخد و هیچگونه سایشی وجود ندارد.
  2. شیرهای ایزوله کننده را باز کنید و نشتی پمپ را بررسی کنید.

نگهداری پمپ آب و موارد پیشگیری

اهداف اصلی مورد نظر در نگهداری از پمپ آب

  1. پیشگیری از خرابی پمپ آب
  2. حفظ ظرفیت مناسب پمپاژ

استفاده هدفمند از پمپ آب

  1. برنامه ای برای نگهداری و پیشگیری تنظیم کنید. راهکارهای سازنده را دنبال کنید.
  2. همیشه به خوبی دستگاه را بررسی کنید و از اطلاعات مربوط به دستگاه نگهداری نمایید.
  3. با سیستم پمپ آب آشنا شوید.
  4. دفترچه راهنمای نصب و راه اندازی که شامل نمودارها و منحنی هاست، مطالعه نمایید.

پیشنهادات

این موارد را چک کرده و کارهایی که باید به صورت هفتگی بازدید شود، انجام گردد:

نگهداری سایر لوازم پمپ و تجهیزات آب

  1. کنترل ها
  2. شیرهای ایزوله
  3. شیرهای چک
  4. شیرهای چک
  5. شیرهای کنترل فشار
  6. درجه ها

فهرست قطعات پمپ آب

  1. قطعات اصلی پمپ آب را مشخص کنید و یدکی آن ها را نیز خریداری نمایید (مخصوصا اگر سفارش دادن قطعه ای زمان زیادی می برد.).
  2. یاتاقان ها
  3. سیل ها
  4. رینگ ها و واشرها
  5. سیم های برق
  6. پروانه ها

پمپ یدکی

  1. پیشنهاد می گردد از پمپ های آب یدکی برای کاربردهای مهم بهره ببرند.
  2. پمپ آب یدکی باعث افزایش عمر مفید آب اصلی می شود.
  3. پمپ آب یدکی باعث می شود هزینه های کمتری برای تعمیرات متحمل شوید (تعمیر و نگهداری از پمپ آب اصلی، با هزینه کمتری امکان پذیر می باشد.).

عیب یابی پمپ آب

ایجاد سرو صدای زیاد هنگام کارکردن پمپ آب می تواند به علت یکی از عوامل زیر باشد:

  1. مسائل سرو صدای مکانیکی
  2. خرابی یاتاقان ها
  3. جرم گرفتن پروانه ها
  4. فرسودگی و بالانس نبودن پروانه ها
  5. فرسودگی رینگ ها
  6. کفی سیل
  7. تراز نبودن کوپلینگ
  8. کمربند ها و چرخ قرقره

مسائل سر و صدای هیدرولیکی

  1. کاویتاسیون
  2. پیچ و تاب
  3. سرو صدای آب در لوله
  4. سرعت بالا در شیرها
  5. جریان پایین

عوامل احتمالی در فشار پایین آب در پمپ آب

  1. چرخش برعکس آب
  2. جرم گرفتن پروانه
  3. بسته شدن شیر تخلیه
  4. باز ماندن شیر بایپس (bypass)
  5. مسدود شدن مکش
  6. پروانه فرسوده، رینگ فرسوده، صفحه فرسوده
  7. منافذ زیاد
  8. پیچ و تاب

عوامل احتمالی در مشکلات برقی پمپ آب

  1. خرابی سیل
  2. نفوذ رطوبت در موتور پمپ آب
  3. گرم شدن موتور پمپ آب
  4. زیاد کار کردن موتور پمپ آب
  5. مشکل در تامین برق موتور پمپ آب
  6. قطع و وصل شدن فاز برق
  7. افزایش و افت ولتاژ برق

عوامل احتمالی فشار پایین آب

  1. میزان سرعت اشتباه
  2. مسدود شدن مکش
  3. نفوذ هوا در مسیر مکش
  4. پروانه فرسوده، رینگ فرسوده، صفحه فرسوده
  5. مشکلات برقی

ایمنی الکتریکی در پمپ آب

  1. تست الکتریکی پمپ آب فقط باید توسط پرسنل آموزش دیده و ماهر انجام شود.
  2. تجهیزات تست شده باید کاملا از منبع برق جدا شوند.
  3. فرایند قفل کردن را دنبال کنید.
  4. خازن را تخلیه کنید.

تست دوام عایق سیم پیچی موتور پمپ آب

  1. باید مقاومت متعادلی بین تمام پایه های یک الکتروموتورسه فاز وجود داشته باشد. فرآیند تست موتور تک فاز با توجه به شروع جداسازی و راه اندازی سیم پیچی متفاوت است. هر عایقی نیاز دارد که با هر خازن بیرون از گردش، جداگانه تست و ایزوله شود.

 

دکمه بازگشت به بالا