مطالب میجیک

انتقال خون اصفهان دچاربحران مالی است/لزوم اهدای خون زنان و جوانان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین ، علی فتوحی صبح پنج شنبه در نشست خبری که به مناسبت روز انتقال خون برگزار شد، با بیان اینکه کمبود اعتبار در اداره کل انتقال خون موجب اختلال در ارائه خدمات در آینده می شود، اظهار داشت: این امر باعث ایجاد اختلال در ارائه خدمات می شود. مشکلاتی ایجاد کرده و ما را از استاندارد دور خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تامین اعتبار برای توسعه مراکز اهدای خون با توجه به افزایش مراجعات برای اهدای خون ضروری است، ادامه داد: این در شرایطی است که تامین اعتبار شامل برخی مسائل سیاسی می شود.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان در ادامه با تایید اینکه ویروس کرونا در بسیاری از کشورها باعث کاهش بیش از 30 درصدی اهدای خون شده است، گفت: این در حالی است که در کشور ما این کاهش کمتر از 10 مورد است. درصد و در استان اصفهان نیز هشت درصد.

وی با بیان اینکه اصفهانی ها در زمینه اهدای خون رتبه سوم را دارند، گفت: باید از سوی مردم باشد. نوع دوست استان اصفهان قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا، بیماران بهبودیافته نقش موثری در درمان ویروس کرونا دارند، افزود: پلاسمای کووید نیز دستاوردی است که در کشور به دست آمده است و در استان اصفهان رتبه سوم را داریم. تولید این پلاسما.”

وی ادامه داد: راه درمان کرونا همچنان از طریق پلاسما است کووید موجود در تحقیقات ما، این روش درمان با هم در کشور حذف شده است و این در حالی که هنوز در کشورهای دیگر تحت درمان است.

میزان اهدای خون جوانان در حال کاهش است

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به کاهش تعداد اهداکنندگان جوان در استان اصفهان، افزود: برای افزایش تعداد اهداکنندگان جوان و بانوان باید توسعه فرهنگی جدی صورت گیرد، زمانی که بتوانیم اهدا کنیم. خون از سن 18 تا 65 سال، در سن 25 تا 45 سال پیش بیشترین اهداکننده بوده است، در حالی که اکنون حداقل سن نزدیک به 35 سال است.

وی در خصوص توزیع خون و فرآورده های خونی دریافتی در استان اصفهان گفت: نه تنها برای استان اصفهان، بلکه برای سایر استان ها نیز خدمات ارائه می دهیم، لذا اقدامات ملی انجام می دهیم.

فتوحی با بیان اینکه 3 درصد اهداکنندگان خون در استان اصفهان زن و 97 درصد مرد هستند، افزود: این در حالی است که در برخی استان های کشور میزان اهدای خون زنان به 35 درصد می رسد.

دسترسی زنان به مراکز اهدای خون دشوار است

وی با بیان اینکه عدم دسترسی آسان به مراکز اهدای خون می تواند دلیل عدم اهدای خون بانوان اصفهانی باشد، ادامه داد: در تهران طرح سیار اهدای خون در محله با مشارکت خوب بانوان مواجه شد و در صورت تامین اعتبار ارائه شده است، این اقدام در استان اصفهان نیز انجام خواهد شد.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: با تغییر سبک زندگی جوانان و استفاده از آنها خال کوبی و خال کوبی در زنان افزایش یافته است، تصریح کرد: این افراد یک سال نمی توانند خون اهدا کنند.

وی در خصوص کمبود مراکز اهدای خون در استان اصفهان نیز اظهار داشت: برای غلبه بر این چالش با ارگان های مختلف رایزنی کرده ایم، به دو مرکز به اندازه خواجو نیاز داریم و برای این امر همکاری خیرین را نیز داریم.

فتوحی با بیان اینکه بیماران تالاسمی هدف انتقال خون هستند، گفت: اگر اختلالی در روند اهدای خون ایجاد شود با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه اداره انتقال خون در بحران مالی قرار دارد، افزود: بودجه انتقال خون استان اصفهان نیازهای نیم سالی را تامین می کند و باید در این زمینه بازنگری شود.

اتباع خارجی مجاز به اهدای خون نیستند

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان درباره اهداکنندگان خون اتباع خارجی و معتادان متجاهر افزود: اتباع مجاز می توانند تحت شرایط خاص خون اهدا کنند اما نمی توانند به طور منظم خون اهدا کنند.

وی در خصوص فروش خون نیز گفت: از زمان راه اندازی رسمی انتقال خون، خون فروشی نداریم، اهداکنندگان داوطلبانه خون داریم و اجباری برای اهدای خون وجود ندارد.

فتوحی در خصوص گروه خونی کمیاب در استان اصفهان افزود: گروه خونی بمبئی نسبتاً بیشترین فراوانی را در استان اصفهان دارد، بانک اطلاعاتی از این افراد داریم و در صورت نیاز با افراد تماس گرفته و از خون استفاده می کنیم.

وی گفت: فرآورده های خونی کمیاب نیز طبق استانداردهای جهانی به روش های مختلف منجمد و نگهداری می شوند و برخی از آنها تا 10 سال قابل استفاده است.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان درباره آمار اهداکنندگان خون در استان اصفهان در سال گذشته افزود: در این زمان 260 هزار و 974 نوع فرآورده خونی در استان تولید شد که نسبت به سال 1398 بیش از 13 درصد افزایش داشته است.

افزایش تقاضای بیمارستان ها برای فرآورده های خونی

وی با بیان اینکه بر اساس نیاز بیمارستان ها محصولات تولید می کنیم، افزود: هر سال تقاضا برای بیمارستان ها افزایش می یابد که دلیل اصلی آن اضافه شدن تخت های بیمارستانی است و از یک سو باید به پیری جمعیت نیز توجه داشت. در این زمینه تاثیر دارد، از سوی دیگر بیمارانی از استان های دیگر به اصفهان می آیند و در این زمینه جراحی قلب بیشترین مصرف خون را دارد که در هفت بیمارستان انجام می شود.

فتوحی گفت: اهدای خون یک نهاد دولتی است و به همین دلیل امکان توسعه به اندازه نیاز مراکز بهداشتی درمانی خیریه و خصوصی را نداریم و از این رو توسعه مرکز اهدای خون ضروری است.

وی تصریح کرد: همچنین طرح پلاسمای پلاکتی آفرزیس سال هاست در کشور اجرا می شود و در سال گذشته 3822 دستگاه در استان تولید شد که نسبت به سال 1388 بیش از 30 درصد افزایش تولید داشت. صبح.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان گفت: سال گذشته 165 هزار و 90 مراجعه کننده، 133 هزار و 943 نفر می توانند خون اهدا کنند و امسال نیز 57 هزار نفر می توانند خون اهدا کنند.

کمبود 10 درصدی انتقال خون در اصفهان

وی همچنین درباره کاهش مراجعات برای اهدای خون برای اولین بار بیان کرد: این امر در زنان و جوانان بیشتر دیده می شود.

فتوحی گفت: همچنین لازم به ذکر است که 10 درصد نیروی کار انتقال خون اصفهان بازنشسته شده اند و هنوز نیروی جایگزین نداریم.

دکمه بازگشت به بالا