برترین های کسب و کار مجیکمطالب میجیک

موتور مزدا 3 چیست؟

یکی از خودروهای مقرون به صرفه مزدا ۳ است که در ژاپن به نام اکسلا شناخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد. این خودرو که محصولی از شرکت خودروسازی مزدا می‌باشد، تا کنون در 4 نسل در دسترس عموم قرار گرفته است. در کشور ما نیز 2 نسل از مزدا تری موجود می‌باشد. در ادامه قصد داریم به تاریخچه این خودروی ژاپنی بپردازیم.

قیمت مزدا 3 صفر کارخانه | قیمت مزدا 3 قدیم مدل 89

در همین مورد بخوانید: لوازم یدکی مزدا ۳

مزدا 3 در طول سالیان

مزدا 3 به عنوان جایگزینی برای پروتژه، 323 و فامیلیا، ترکیبی از مقرون به صرفه و  لذت‌بخش بودن است که داخل آن بسیار خوش ساخت می‌باشد.مزدا تری که در نسل چهارم خود قرار دارد، همچنان یکی از جذاب‌ترین خودروهای کامپکت است که می‌توان خریداری کرد. این ماشین هم اکنون به صورت چهار چرخ محرک در دسترس می‌باشد. در این کلاس خودروهای دیگری همچون النترا و فورته نیز قرار دارند و مزدا 3 باید با آن ها رقابت کند.

نسل اول مزدا 3: 2009- 2003

مزدا تری اولین بار در سال 2003 به عنوان مدل 2004 به عموم عرضه شد و جایگزینی برای خودروی محبوب فامیلیا بود که توسط این شرکت بین سال‌های 1964 و 2003 تولید می‌شد.با تولید به دو فرم سدان 4 در و هاچ‌بک  5 در، دست خریداران برای انتخاب باز بود. این خودرو مجهز به موتورهای 2 لیتری 4 سیلندر با قدرت 148 اسب بخار و 2.3 لیتری 4 سیلندر با قدرت 160 اسب بخار بود.

 نسل اول مزدا تری دارای دنده دستی 5 سرعته و یا دنده اتوماتیک 4 سرعته بود. البته در سال 2006 دنده اتوماتیک 5 سرعته با موتور 2.3 لیتری نیز به عنوان انتخابی برای خریداران عرضه شد. سال 2008 مزدا تغییرات کوچکی در قسمت کاپوت جلو و عقب داد و فیس لیفت جدید را عرضه کرد.در بازار کشورهای مختلف، مزدا 3 نسل اول با ظرفیت (از 1.4 لیتری تا 2.3 لیتری) و قدرت موتور متفاوت تولید می‌شود.

نسل دوم مزدا 3: 2013- 2009

موتور و دنده‌ی هاچ‌بک و سدان مانند هم بودند. نسل جدید مزدا 3 طراحی جدیدی از این خودروساز ژاپنی رو کرد که دارای خطوط و منحنی‌های تر و تمیزی در طول خودرو بود. کاپوت جلو، جلوپنجره و چراغ‌های جلو ظاهر تهاجمی‌تر و آیرودینامیکی به خودرو دادند. بخش داخلی هم چیدمان بسیار خوبی داشت. ضمن اینکه از مواد با کیفیتی هم برای داخل کابین استفاده شده بود. موتور بنزینی 2 لیتری، کاتالیزور جدیدی داشت که از فناوری نانو بهره می‌برد.

نسل سوم مزدا ۳: 2019- 2013

مزدا 3 این نسل در حدود 1.6 اینچ پهن‌تر از نسل قبلی بود و به نسبت مدل‌های پیشین جادارتر به حساب می‌آمد. علاوه بر این‌ها، خودروهای این نسل سبک‌تر هم شده بودند. نسل سوم از مزدا تری هم به صورت دنده دستی شش سرعته و هم به صورت دنده اتوماتیک شش سرعته عرضه می‌شود.

نسل چهارم مزدا ۳ : 2019 تا کنون

بالاخره نوبت به جدیدترین نسل مزدا 3 می‌رسد. این خودرو که سال 2018 در نمایشگاه خودرو لس آنجلس نمایش داده شد، اوایل سال 2019 به بازار عرضه شد. مزدا تری نسل چهارم به نسبت نسل‌های پیشین یک انقلاب کامل است. این خودرو از طراحی جدید بهره می‌برد و اسپرت‌تر از مدل‌های پیشین است و از فناوری‌های جدید در این خودرو استفاده شده که به راننده در هنگام رانندگی کمک می‌کند.  این نسل که دارای موتور قوی بنزینی اسکای اکتیو ایکس است می‌تواند گزینه خوبی برای یک سدان یا هاچ‌بک خانوادگی باشد. این ماشین را می‌توان با موتورهای 1.5، 2 و 2.5 لیتری تهیه کرد. نسخه 2021 آن موتور بنزینی توربوشارژ چهار چرخ محرک دارد.

بیمه مزدا ۳

بیمه شخص ثالث:

 این بیمه که از واجبات هر ماشینی است؛ هزینه خساراتی که در اثر تصادف وارد شده را جبران می‌نماید. در بحث بیمه شخص ثالث، مالک خودرو یا موتور شخص اول، شرکت بیمه شخص ثانی و فرد متضرر، شخص ثالث محسوب می‌شود. قیمت بیمه‌نامه ثالث به موارد گوناگونی از جمله: نوع خودرو، برند، کاربری، سال ساخت خودرو و … بستگی دارد. اما دلیل اجباری بودن ؟ پاسخ این سوال را می‌توانید در مقاله مربوطه پیدا کنید.

بیمه بدنه

از دیگر نیازهای بیمه‌ای یک ماشین، بیمه بدنه می‌باشد. هر چند که بیمه بدنه اجباری نیست، اما با گران شدن قطعات خودرو و هزینه تعمیرات، کارشناسان توصیه به دارند. شما می‌توانید با پرداخت حق بیمه بدنه، ماشین خود را در برابر حوادث و آسیب‌های احتمالی به بدنه اتومبیل بیمه کنید. در بیمه بدنه حتی اگر مقصر هم باشید، هزینه‌های شما جبران خواهد شد؛

به طوری کلی می‌توان گفت مزدا ۳ خودرویی خوش ساخت، با کیفیت، ایمنی مزدا 3 دارای رقبای زیادی در بازار های داخلی و بازار های خارجی می باشد این رقبا اعم از کیا سراتو و هیوندا آوانته (النترا) و تویوتا کرولا می باشند اما مزدا 3 به دلیل برخی ویژگی ها مانند اسپرت بودن طرفداران خود را دارد.

مزدا 3 از تعداد زیادی از موتور ها استفاده می کند که در داخل کشور ما از یک موتور استفاده می کند که مشخصات این موتور به این شرح می باشد: این موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ 2000 سی سی می باشد و می تواند بیشترین قدرت 147 اسب بخار را در دور 6500 rpm و بیشترین قدرت 187 نیوتون متر را در دور 4500 rpm از طریق یک گیربکس که 5 دنده اتوماتیک می باشد و دارای قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان می باشد به محور جلوی این خودرو انتقال می دهد.

وزن مزدا 3، 1280 کیلوگرم می باشد و صفر تا صد این خودرو 10.6 ثانیه می باشد و بیشترین سرعت این خودرو 210 کیلومتر می باشد. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 می باشد و در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی 7.6 لیتر بنزین مصرف سوخت دارد. مزدا 3 درای آپشن های رفاهی و ایمنی می باشد که این آپشن ها از جمله موارد زیر می باشند:

  • کیسه‌ی ایمنی هوای راننده و سرنشین و جانبی و پرده‌ای به تعداد 6 عدد
  • ترمز دیسکی جلو و عقب ABS و سامانه کمکی EBD-ESP
  • شیشه بالابرهای برقی
  • آینه برقی دارای گرمکن
  • سنسور باران
  • چراغ‌های هالوژنی با روشن و خاموش شدن خودکار
  • سیستم تهویه‌ی مطبوع اتوماتیک دوگانه
  • کروزکنترل

بررسی تخصصی مزدا 3

امروزه خودرو های لوکس و اسپرت و سدان های بزرگ خانوادگی بر سر اسب بخار با یکدیگر جنگ دارند و همین موضوع این خودرو ها را به چالش کشیده است. و همچنین هزینه و طراحی و قدرت بیشتر و مصرف سوخت پایین تر به این خودرو قدرت بیشتری می دهد. اکنون مزدا 3 مدل 2013 جزء محدود خودروهایی از این کلاس است که همه ی این ویژگی ها را دارد.

طراحی کابین داخلی مزدا 3

طراحی کابین داخلی مزدا 3 و متریال به کار رفته در کابین داخلی مزدا 3 با توجه به اینکه رقبای جدید و سختی در این سطح از خودروها وجود دارد مزدا 3 رقابت را در این سطح به حریفان موجود در سطح بالا واگذار کرده است. اما این نکته گفتنی است که مزدا 3 در طراحی کابین خود همچنان فلسفه همیشگی مزدا 3 یعنی محوریت راننده در طراحی خودرو را به خوبی به نمایش می گذارد. برای طراحی کابین این خودرو کنترل ها و محاسبات و اندازه گیری های ریز و با دقتی انجام شده است .  طراحی صندلی های جلو به گونه ای است که صندلی ها فرم خوب و راحتی دارند.

اما متاسفانه همان قدر که مزدا 3 در زمینه عملکرد رانندگی خوب و عالی نشان داده است، در مبحث طراحی داخلی به همان اندازه دارای نقطه ضعف هایی می باشد. از نظر فضای خودرو مزدا 3 سدان فضای کمتری از رقبای هم سطح خود دارد و افرادی که قد بلندی دارند و روی صندلی های عقب این خودرو مینشیند احساس تنگی و ناراحتی می کنند.  همچنین فضای بار در نظر گرفته شده برای این خودرو تنها 334 لیتر است که بسیار ناچیز می باشد. اما باید به این نکته  اشاره کرد مزدا 3 مدل 2013 از تجهیزات الکترونیکی جدیدی سود می برد که در این زمینه می توان به سیستم رهیابی جدید این خودرو با یک نمایشگر لمسی جدید عریض تر و قدیمی تر به صورت استاندارد بر روی این خودرو قرار دارد.

تجربه رانندگی با مزدا 3

مدل 2013 از مزدا 3 قدرت خورد برای حرکت را از یک پیشرانه چهار سیلندر 2000 سی سی دریافت می کند که حداکثر میتواند 148 اسب بخار و نهایتا گشتاور 183 نیوتن متر را تولید نماید. مزدا سه با دو نوع جعبه دنده عرضه می شود که یکی نمونه دنده ای با گیربکس 5 سرعته و دیگری نمونه اتوماتیک با گیربکس 5 سرعته اتوماتیک می باشد.

در تست هایی که توسط موسسه ی EDMUNDS که در کشور آمریکا واقع است از مزدا 3 گرفته شده است،  این خودرو با گیربکس اتوماتیک صفر تا صد کیلومتر را در مدت زمان 9.9 ثانیه طی می کند که با توجه به قدرت پیشرانه آن اندکی کمتر از میانگین این کلاس محسوب می شود. بسیاری از خریدارانی که این خودرو را سوار می شوند با رانندگی نرم و فرمان واکنشی و عملکرد مناسب سیستم تعلیق حسابی از رانندگی با این خودرو هیجان زده شده و لذت می برند.

نکته ای که  حائز اهمیت است اینکه مزدا 3 در بین خودروهای کوچک یکی از لذت بخش ترین رانندگی ها را خصوصا در جاده ها و مسیر هایی که پیچ و خم وجود دارد ارائه می دهد، که البته این مسئله در مورد رانندگی در مسیر های شهری و روزمره نیز صدق می کند. همچنین برای کسانی که به رانندگی با خودروهایی با رانندگی نرم تر مانند هوندا سیویک و یا تویوتا کرولا عادت کرده اند امکان دارد که رانندگی با مزدا 3 برایشان کمی خشک تر از خودروهای مذکر به نظر بیاید.

سخن اخر و جمع بندی در مورد مزدا 3

مزدا 3 مدل 2013 با هندلینگ بسیار عالی، طراحی و ساختار بسیار خاص و منحصر به فرد و یک پیشرانه سریع و بهینه به عنوان یک انتخاب  بسیار عالی در کلاس خودروهای فشرده به حساب می آید. اگر بخواهیم نقاط قوت این خودرو را ذکر کنیم باید به موارد زیر اشاره نماییم:

  • هدایت پذیری دقیق
  • موتور 2000 سی سی Skyactiv
  • مصرف سوخت کم نظیر
  • طراحی خوش ساخت و بی نظیر داخلی

و همچنین اگر بخواهیم نکات منفی مزدا 3 را لیست نماییم به شرح زیر می باشد:

  • رانندگی خشک مزدا 3 نسبت به رقبای هم رده ی خود در کلاس خودروهای فشرده
  • قدرت پیشرانه آن به صورت پایه در میان رقبا حرفی برای گفتن ندارد.
  • فضای کابین داخلی و فضای بار در نظر گرفته شده برای این خودرو بسیار کمتر از رقبای هم سطح خود می باشد.

در نهایت باید گفت که مزدا 3 مدل 2013 به نسبت مدل گذشته خود دارای تغییرات جدیدی می باشد که در این زمینه می توان به اضافه شدن تجهیزات الکترونیکی جدید مانند نمایشگر عریض تر و بزرگتر درون کابین خودرو و همچنین سیستم موقعیت یابی آنلاین و ورودی صدای USB اشاره نموند. بقیه امکانات و تجهیزات استاندارد و قابل انتخاب هم به نسبت تفاوت های کمی تجربه کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا