اقتصادی

از تعیین نرخ مصوب کالاهای اساسی تا نافرمانی بازار – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، تامین بازار کالاهای اساسی یکی از مهمترین وظایف دولت است و امنیت غذایی تضمین کننده رونق و استقلال هر کشوری محسوب می شود. مدتهاست که بازار گوشت بوده است نه نظارتی است و گوشت مرغ بالاتر از نرخ مصوب و گوشت قرمز نیز طبق سلیقه قیمت گذاری می شود. البته بازار هوشمند است و این دلایل اقتصادی دارد. نکته اصلی این است که وقتی عرضه کمتر از تقاضا باشد، نوسانات قیمت طبیعی است.

شرایط بازار کالاهای اساسی

این هفته هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم 84 هزار و 800، گوشت گوسفند و گوساله 400 هزار تومان و هر کیلو گوشت ران مرغ 85 هزار و 500، ران بره و گوشت بدون چربی بین 410 تا 440 هزار تومان قیمت دارد.

قیمت فرآورده های شیری نیز در برخی اقلام و بدون اعلام رسمی از سوی متولی دولت نسبت به هفته گذشته تغییر کرده است به طوری که برخی از محصولات برخی برندها مانند ماست مخلوط با قیمت 115 هزار تومان عرضه شده است.

لازم به ذکر است که اکثر کالاهای اساسی از جمله انواع روغن و لبنیات معاف از مالیات هستند.

نکاتی از بازار گوشت قرمز

بازار گوشت قرمز قیمت مصوب ندارد. مدیرعامل اتحادیه دام سبک مرکزی این موضوع را دلیل گرانی در این بازار دانست و اعلام کرد در سال 1395 الزامات قیمت مصوب گوشت بره و گوساله حذف شده است. نکته مهم دیگر این است که گوشت قرمز جزو 10 قلم اساسی کالاهای الکترونیکی (یارانه ای) نیست. البته به جز گوشت گاو. در نتیجه احساس می شود قیمت گوشت قرمز به دست مصرف کنندگان تنها اولویت نیست و بازار گوشت قرمز به حال خود رها شده است. در چنین فضایی هم تولیدکننده و هم مصرف کننده گرفتار می شوند و محیط در دست دلالان و سوداگران است.

دلیل تفاوت قیمت فروشگاه های اینترنتی با قصابی ها

با یک مشاهده ساده، تفاوت قیمت گوشت قرمز در فروشگاه اینترنتی تا 100 هزار تومان است، علاوه بر این تفاوت قیمت بین فروشگاه و فروشگاه زنجیره ای سطح شهر و البته قصابی قابل مشاهده است. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: بخشی از گوشت قرمز موجود در بازار محصول تنظیم بازار است که با یارانه دولتی قیمت گذاری شده است. علاوه بر این که تمام گوشت ها در داخل تولید می شوند.

قیمت تخم مرغ بسته بندی شده تایید شده است

اعلام و خبر قیمت تخم مرغ بسته بندی شده یکی از اخبار جدید بازار محصولات پروتئینی است. قیمت تخم مرغ بسته بندی شده در خرده فروشی 20 شانه 99 هزار و 500 تومان و 30 شانه در بازار 92 هزار و 500 تومان است. همچنین به گفته تولیدکنندگان در حال حاضر 20 هزار تن تخم مازاد در کشور وجود دارد.

قیمت 30 عدد تخم مرغ بدون بسته بندی از 95 تا 105 هزار تومان متغیر است که بر اساس وزن قیمت گذاری می شود. با اخبار قطعنامه های جدید هر شانه تخم مرغ 30 تای با بسته بندی بدون درب حداکثر 115 هزار تومان و با در 118 هزار تومان می شود.

تولید و بازار کنسرو

ماهی تن و رب گوجه فرنگی دو صنعت کنسرو سازی کشور هستند که با قیمت و نرخ اجباری توسط سازمان های حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می شوند. در حالی که قیمت گوجه فرنگی در شهرستان منطقه مرکزی بین 10 تا 13 هزار تومان و نسبت به نیمه دوم سال کاهش یافته است، تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی از عدم تغییر قیمت گلایه دارند. این محصول غذایی

دبیر سندیکای صنعت کنسرو ایران درباره علت این اتفاق توضیح داد، امسال قیمت گوجه فرنگی ارسالی به کارخانه رب گوجه فرنگی بین 5 تا 5500 تومان است در حالی که پارسال هر کیلو 3000 تومان بود. علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ حمل و نقل نیز تغییر کرده و طبق اخبار منتشر شده از سوی دولت، هزینه حمل و نقل در سال جاری 30 درصد افزایش یافته است. فقط هزینه حمل و نقل هر کیلو گوجه فرنگی برای تبدیل به ماکارونی 1000 تومان می باشد.

برنامه هفتم توسعه و چالش های بخش کشاورزی

تغییر اقلیم باعث افزایش دما و در نتیجه افزایش تعرق و کاهش تا 25 درصد عملکرد کشاورزی در واحد حجم آب مصرفی و در واحد زمین زیر کشت می شود. امروزه بیش از 80 درصد تولیدات کشاورزی و باغی کشور حاصل کشاورزی آبی و در واقع توسعه کشاورزی مبتنی بر آب است.

یکی از تحلیلگران حوزه کشاورزی در انتقاد از مشکل امنیت غذایی در برنامه هفتم توسعه به این مشکل اشاره کرد و گفت: منابع آب تجدیدپذیر کشور در شرایط بارندگی سالانه برابر با میانگین بلندمدت است که کمتر است. 100 میلیارد مترمکعب، زمانی که ادعا می شود بیش از 90 میلیارد مترمکعب و 83 میلیارد آب استحصالی کشور معادل 93.5 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود. در نتیجه علیرغم محدودیت منابع آبی، بهره وری و کارایی استفاده از این منابع پایین است. بخش کشاورزی در برنامه هفتم باید با مصرف آب کمتر، تولید بیشتری داشته باشد. در عین حال ادعاها در این سطح اغراق آمیز است، اما اصل موضوع به ویژه بهره وری نازل های آب در کشاورزی صادق است. بر اساس آخرین گزارش مجله معتبر نیچر در ایران، در سال های اخیر 75 کیلومتر مکعب از آب زیرزمینی کشور مصرف شده و به این ترتیب حتی به خشکسالی نیز کمک کرده است.

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا