برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

نقشه راه مهاجرت به کانادا: از ویزای کار تا اقامت دائم

استانداردهای بالای زندگی، اقتصاد باثبات و بازار کار روبه رشد و پرظرفیت، عدهٔ زیادی را به مهاجرت کاری به کانادا علاقمند کرده است. امروز بر کسی پوشیده نیست که این سرزمین پهناور، از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی جهان بوده و سالانه صدها هزار نفر را چه با هدف ادامهٔ تحصیل و روشن نگه داشتن موتورهای صنعت آموزش کشور، و چه با انواع روش‌ های مهاجرت کاری به کانادا و به بهانه‌هایی چون جذب سرمایه‌ و نیروی متخصص یا کارآفرینی به سمت خود سرازیر می‌کند. دولت این کشور برای تأمین نیازهای بازار کار و تقویت ارکان اقتصادی، تعداد زیادی طرح و برنامه‌ مخصوص به مهاجرت کاری پیاده کرده و متقاضیان با داشتن مقادیری تمکن مالی، و یا تخصص‌ و یکسری پیش‌نیازهای لازم، شانس موفقیت بالایی در این مسیر داشته و مشمول یکی از این طرح‌ها خواهند شد.

روش های مهاجرت کاری به کانادا

برای Immigration and citizenship به کانادا روش‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها در سطح ملی و برخی دیگر در سطح استانی اجرا می‌شوند. از طریق این برنامه‌ها می‌توانید به عنوان یک نیروی کار ماهر یا یک کارآفرین وارد کشور کانادا شوید. برنامه اسکیل ورکر skilled worker کانادا برنامه اسکیل ورکر یا نیروی کار ماهر کانادا مهم‌ترین برنامه‌ای است که در زمینه مهاجرت کاری به این کشور وجود دارد. از طریق این برنامه آن دسته از نیروهای کار خارجی که در یک زمینه دارای تخصص و مهارت هستند می‌توانند شانس خود را برای ورود به بازار کار کانادا امتحان نمایند. برنامه اسکیل ورکر کانادا دارای سه دسته مختلف شامل موارد زیر است:

  • برنامه اسکیل ورکر فدرال
  • برنامه اسکیل ورکر کبک
  • برنامه نامزدی استانی یا PNP

برنامه اسکیل ورکر فدرال کانادا

برنامه نیروی کار ماهر فدرال کانادا به افراد متخصص و دارای تجربه این امکان را می‌دهد تا از طریق مهاجرت کاری بتوانند اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند. از سال ۲۰۱۵ میلادی تمامی فرآیندهای مربوط به این برنامه از طریق سیستمی تحت عنوان اکسپرس اینتری Express Entry انجام می‌شود. در واقع برای شرکت در این برنامه باید یک پروفایل اکسپرس اینتری ایجاد کنید. اما شرکت در این برنامه دارای شرایطی است که شخص متقاضی حتما باید واجد این شرایط باشد. این الزامات شامل موارد زیر می‌شود:

سابقه کار مهارت زبان یکی دیگر از الزامات این است که مهارت خود را در یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی اثبات کنید. رسیدن به سطح ۷ معیار زبان کانادایی CLB الزامی است اما ارائه مدارک زبان دیگر از جمله آیلتس نیز قابل قبول خواهد بود. تحصیلات حداقل تحصیلات شما باید معادل دیپلم دبیرستان باشد تا بتوانید در این طرح شرکت کنید. کسب حداقل امتیاز بعد از ایجاد پروفایل در سیستم اکسپرس اینتری، متقاضیان بر اساس معیارهایی نظیر سن، تحصیلات، سابقه کار، مهارت در زبان و… امتیازبندی خواهند شد. حداقل امتیازی که باید در این سیستم به دست بیاورید امتیاز ۶۷ از ۱۰۰ است.

متقاضی باید دارای حداقل تمکن مالی مورد نیاز جهت ساکن شدن در کشور کانادا باشد. در صورتی که تمامی این الزامات را داشته باشید می‌توانید برای شرکت در طرح اسکیل ورکر فدرال کانادا در سیستم اکسپرس اینتری ثبت‌نام کنید. البته دقت داشته باشید که ایجاد پروفایل در سیستم اکسپرس اینتری به معنی پذیرفته شدن به عنوان نیروی کار ماهر کانادا نبوده و تنها افرادی انتخاب خواهند شد که بیشترین امتیازات را کسب کرده باشند. در صورتی که موفق شوید امتیازات بالایی به دست بیاورید یک دعوت‌نامه برای شما ارسال خواهد شد که با استفاده از آن می‌توانید برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام نمایید. دقت داشته باشید که تنها تا دو ماه بعد از دریافت دعوت‌نامه مذکور فرصت دارید تا درخواست خود را برای اقامت کانادا ارائه دهید.

مهاجرت کاری به کانادا با برنامه استانی

این برنامه نیز جزو برنامه‌های نیروی کار ماهر کانادا است با این تفاوت که برخلاف طرح فدرال این برنامه مختص هر استان بوده و مناسب افرادی است که یک استان خاص را برای مهاجرت در نظر دارند. هر یک از استان‌های کانادا دارای چندین دسته مختلف برنامه نامزدی هستند و تقریبا همه استان‌ها یکی از دسته‌های برنامه خود را با سیستم اکسپرس اینتری سازگار کرده‌اند. به این ترتیب، متقاضیان این امکان را دارند تا از طریق دسته اکسپرس اینتری اقدام کرده و یک پروفایل کاربری را در این سیستم ایجاد نمایند. در غیر این صورت امکان شرکت در سایر دسته‌های برنامه نامزدی استانی را نیز خواهید داشت.

روال شرکت در طرح نامزدی استانی طی دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول باید از طریق استان مربوطه اقدام کرده و گواهی تایید نامزدی استانی را دریافت نمایید. در صورت اقدام از طریق اکسپرس اینتری و تایید شدن نامزدی استانی می‌توانید تا سقف ۶۰۰ امتیاز را کسب نمایید که کمک بزرگی در راه انتخاب شدن شما خواهد بود. در صورت انتخاب به عنوان نامزد برتر باید فرآیند اخذ اقامت دائم کانادا را از طریق دولت فدرال این کشور طی نمایید. برنامه اسکیل ورکر کبک در صورتی که بر اساس سیستم امتیازبندی کبک موفق به اخذ گواهی مذکور شوید با استفاده از این گواهی می‌توانید برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام نمایید. انجام این کار از طریق دولت فدرال کانادا انجام خواهد شد و در این فرآیند مواردی نظیر سوابق کیفری و موضوعات پزشکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نحوه امتیازبندی اسکیل ورکر کبک بسته به مجرد یا متاهل بودن متقاضی دارای تفاوت خواهد بود.

مهاجرت کاری به کانادا برنامه تاجران ماهر تاجران با تجربه و واجد شرایط از سرتاسر جهان می‌توانند با استفاده از این برنامه راهی کانادا شوند. از جمله الزامات این برنامه داشتن حداقل دو سال سابقه کار و همچنین مهارت در زبان است. ضمن این که تجربه کاری شخص باید در فهرست طقه‌بندی مشاغل کانادا آمده باشد. زمانی که از واجد شرایط بودن برای برنامه تاجران ماهر اطمینان پیدا کردید می‌توانید اقدامات بعدی را برای شرکت در این برنامه انجام دهید. اولین کاری که باید انجام دهید ایجاد یک پروفایل در سیستم اکسپرس اینتری است.این کار به صورت آنلاین انجام شده و در آن برخی اطلاعات شخصی را ثبت خواهید کرد.

ضمن این که برخی موارد از جمله اثبات مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی باید حتما با ارائه مدارک مربوطه انجام شود. بعد از ایجاد پروفایل وارد فرآیند امتیازبندی خواهید شد و بر اساس معیارهای مربوطه یک امتیاز مشخص به شما تعلق خواهد گرفت. در صورت کسب امتیازات بالا یک دعوت نامه برای شما ارسال خواهد شد که پس از دریافت آن ۶۰ روز زمان خواهید داشت تا برای اقامت دائم خود اقدام نمایید. در نهایت نیز باید امور مربوط به معاینات پزشکی و اخذ گواهی سوءسابقه را انجام دهید. بعد از بررسی کلیه مدارک اجازه اقامت دائم شما در کانادا صادر شده و بعد از مدتی می‌توانید کارت اقامت دائم خود را دریافت نمایید.

مهاجرت کاری به کانادا با تجربه کانادایی

در صورت برخورداری از شرایط یاد شده باید یک پروفایل اکسپرس اینتری ایجاد نموده و برای مواردی نظیر مهارت در زبان مدارک مربوطه را بارگذاری کنید. در صورتی که امتیاز لازم را کسب نکرده‌اید می‌توانید از روش‌هایی مانند بهبود سطح زبان و اخذ دعوت‌نامه کاری میزان امتیازات خود را بالا ببرید. یکی از مواردی که باعث عدم موفقیت در کسب امتیازات برای کلاس تجربهٔ کانادایی می‌شود عدم ارائه مدارک تحصیلی است. اگرچه متقاضیان این برنامه ملزم به ارائه مدارک تحصیلی نیستند اما انجام این کار باعث افزایش امتیازات خواهد شد.

در صورتی که توسط سیستم امتیازبندی اکسپرس اینتری به عنوان نامزد برتر انتخاب شوید یک دعوت‌نامه دریافت خواهید کرد که با استفاده از آن قادر خواهید بود سایر اقدامات مربوط به اقامت دائم کانادا را پیگیری نمایید. در نهایت نیز پس از تایید دولت فدرال کانادا مجوز اقامت دائم شما در کانادا صادر خواهد شد. آیا با آشنا هستید؟ مهاجرت کاری به کانادا با ویزای کارآفرینی  این نوع ویزا ویژه افراد کارآفرینی است که می‌توانند با راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوآورانه برای کانادایی‌ها شغل ایجاد کنند. برای اخذ این نوع ویزا باید الزاماتی مد نظر قرار داده شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • مورد تایید بودن کسب‌وکار مورد نظر در کانادا
  • وجود یک نامه حمایتی از سازمان‌ها و گروه‌های سرمایه‌گذاری مبنی بر علاقه آن‌ها به حمایت از کسب‌وکار مورد نظر
  • مهارت شخص متقاضی در زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • داشتن تمکن مالی لازم جهت سکونت در کانادا

در صورتی که شرایط مهاجرت و اقامت کانادا را داشته باشید باید در گام اول فرم‌های مربوط به درخواست مهاجرت را پر نموده و تمامی مدارک لازم را گردآوری نمایید. پس از پرداخت هزینه‌ها باید درخواست خود را ارسال کرده و منتظر اعلام نتیجه بمانید. در صورت تایید مدارک و قبول درخواست، امکان اخذ ویزای کانادا و سپس اقدام برای گرفتن اقامت این کشور را خواهید داشت. مهاجرت کاری به کانادا با ویزای خوداشتغالی یکی دیگر از شیوه‌های مهاجرت کاری به کانادا اقدام برای اخذ ویزای خوداشتغالی کانادا است. متقاضیان این ویزا باید توانایی ایجاد شغلی را داشته باشند که به واسطه آن حداقل خودشان مشغول به کار شوند. البته گرفتن این ویزا شامل الزاماتی می‌شود که در زیر آمده است:

  • حداقل دو سال سابقه کار در فعالیت‌های فرهنگی یا ورزشی و یا خرید و اداره کردن یک مزرعه
  • برخورداری از تمکن مالی کافی برای حمایت از خانواده در موقع حضور در کانادا
  • کسب امتیازات لازم بر اساس فاکتورهایی نظیر سن، تحصیلات، تجربه کاری، مهارت در زبان و سازگاری

برنامه‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی کبک

علاوه بر این‌ها، استان کبک نیز در حوزه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی دارای چندین برنامه مختلف از جمله برنامه سرمایه‌گذاران مهاجر، برنامه کارآفرینی کبک و برنامه خوداشتغالی کبک است. هر یک از این برنامه‌ها دارای معیارها و الزاماتی هستند که در صورت برخورداری از آن‌ها می‌توانید درخواست خود را به این استان ارسال نمایید. به عنوان مثال برای شرکت در طرح سرمایه‌گذاران مهاجر باید حداقل ۲ میلیون دلار کانادا سرمایه داشته باشید و در صورت انتخاب شدن برای این طرح باید حداقل ۱٫۲ میلیون دلار در یکی از بخش‌های اقتصادی تعیین‌شده در کبک سرمایه‌گذاری کنید.

ضمن این که برخورداری از سابقه کار در حوزه‌های مورد نظر استان کبک از دیگر الزامات این برنامه به حساب می‌آید. همچنین برای طرح کارآفرینی کبک نیز شخص متقاضی باید حداقل ۳۰۰ هزار دلار کانادا سرمایه داشته و دارای دو سال سابقه کار در اداره یک بیزنس طی ۵ سال گذشته باشد. متقاضیان طرح خودشتغالی نیز باید حداقل سرمایه ۱۰۰ هزار دلار کانادا را داشته و در زمینه‌ای که مایل به فعالیت هستند حداقل دو سال تجربه داشته باشند. افرادی که برای این نوع از طرح‌های کبک اقدام می‌کنند امکان گرفتن اقامت کانادا برای اعضای خانواده خود را نیز خواهند داشت. برای اطلاعات بیشتر مطلب  را مطالعه بفرمایید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا