اقتصادی

پرداخت تسهیلات به کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای/ استخدام مربیان حق‌التدریس فنی و حرفه‌ای

بر اساس اعلام معاونت آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در بودجه سال 1403، 1403 درصد از اعتبارات تملک دارایی های هر مؤسسه به توسعه آموزش فنی و حرفه ای اختصاص می یابد و بر اساس در طرح، مربیانی که در سال های گذشته در قالب حق التدریس با سازمان فنی و حرفه ای همکاری می کنند، جذب می شوند. .

به گزارش میجیک، آموزش فنی و حرفه ای فعالیتی است که افراد را برای کسب شغل، حرفه و کسب و کار آماده می کند و کارایی و توانایی آنها را برای انجام این مشاغل افزایش می دهد.

توسعه آموزش فنی و حرفه ای در شرایط کنونی برای اقتصاد و فرهنگ ایران به ویژه تسریع در فرآیند تولید بسیار حائز اهمیت است و نقش بسیار مهمی در تامین نیروی انسانی کارآمد دارد.

در حال حاضر یکی از علل بیکاری در کشور، کمبود مهارت های مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است و سازمان های آموزش فنی و حرفه ای نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش ظرفیت کاری دارند. نیروی کار فارغ التحصیلان دانشگاهی با ارائه آموزش های مهارتی.

آموزش های فنی و حرفه ای به دلیل انعطاف پذیری در ویژگی های بازار کار و شرایط اقتصادی کشور و همچنین به دلیل آموزش و پرورش مهارت های مورد نیاز افراد برای کسب آن ها نقش مهمی در اشتغال دارد. پروژه ویژگی آموزش پرورش «کارآفرین» است و افراد پس از کسب مهارت و تخصص های لازم می توانند فرصت های شغلی مناسبی را به دست آورند.

پرداخت تسهیلات برای کارگاه های فنی و حرفه ای / نیروی کار مربیان فنی و حرفه ای، حق التدریس

خوشبختانه روند توجه به آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی در برنامه های توسعه روند رو به رشدی داشته است، لذا بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش فنی و حرفه ای نشان می دهد که تلاش هایی صورت گرفته است. برای تربیت دانش‌آموز و دانش‌آموز همراه با آموزش و پرورش باید توجه شود و سیاست آموزش و پرورش باید به سمت مهارت‌آموزی جامعه هدف برود.

نماینده سازمان آموزش فنی و حرفه ای از پرداخت تسهیلات برای راه اندازی کارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای خبر داد و گفت: در ردیف بودجه 1403 درصد از اعتبارات تملک دارایی هر موسسه برای توسعه فنی و حرفه ای اختصاص می یابد. آموزش حرفه ای .لایحه برنامه هفتم دارای نقاط قوتی از جمله ارتقای سطح کیفی رشته های فنی و حرفه ای، تشویق به آموزش یک مهارت برای همه دانش آموزان، حمایت از ایجاد هنرستان ها و مراکز در جوار کارخانه ها و تقویت دوره های عملی و مهارتی در برنامه های آموزشی است. دانشگاه‌ها، اما فارغ از تقویت و توسعه تعداد و کیفیت آموزش‌های مهارتی، مشکلاتی مانند کمبود نیروی انسانی اعم از مربی، کارشناس ارشد و کارآموز، راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی، فرسودگی تجهیزات کارگاهی و چالش‌های مهارتی وجود دارد. نیروی انسانی و تکنسین های متخصص در زمینه های مختلف را نباید فراموش کرد.

در همین رابطه امیر میمن‌ت آبادی – معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای از پرداخت تسهیلات برای راه‌اندازی کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: در ردیف بودجه ۱۴۰۳ درصد از تخصیص تخصیص دارایی های هر موسسه برای توسعه آموزش فنی و حرفه ای تخصیص داده می شود

به گفته وی، سال گذشته 4 میلیون نفر در آموزش های مهارتی سازمان فنی و حرفه ای شرکت کردند.

نماینده سازمان آموزش فنی و حرفه ای از فعالیت 650 مرکز و 5 هزار و 500 کارگاه آموزشی در زمینه مهارت آموزی خبر داد و گفت: در نظر است افرادی که طی یک سال گذشته در قالب حق تدریس با این سازمان همکاری داشته اند، استخدام شوند.

در حال حاضر توجه به جایگاه آموزش فنی و حرفه ای در راستای توسعه کارآفرینی و چرخه کار کشور مهم تلقی می شود. مهارت آموزی به عنوان زیرساختی در زمینه اشتغال و درآمد به حل اکثر مشکلات کمک می کند و در مسیر توسعه و دستیابی به توسعه پایدار است که در سایه توجه به آموزش های فنی و حرفه ای متجلی می شود.

به گزارش میجیک، کارشناسان معتقدند یکی از بسترهای خوب برای کارآفرینی، آموزش های مهارتی است که از طریق دوره های فنی و حرفه ای انجام می شود. آمارها نشان می دهد که علاقه دانشجویان به رشته های فنی و حرفه ای و گرایش فارغ التحصیلان به گذراندن دوره های مهارتی رو به افزایش است و تقویت زیرساخت ها باعث تقویت روحیه و فرهنگ مهارت آموزی در کشور می شود.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا