مطالب عمومی

زندگی یک استاد موسیقی دوباره در بازار کتاب

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، چاپ چهارم کتاب «درویش خان» نوشته حسن هدایت که شامل داستان زندگی غلامحسین درویش خان، استاد موسیقی ایران است، به تازگی توسط انتشارات منتشر شده است. انتشارات علمی و فرهنگی است و راهی بازار می شود.

غلامحسین درویش متولد 1251 از هنرمندان و استادان موسیقی سنتی ایران اواخر دوره قاجار است که از تأثیرگذارترین و تأثیرگذارترین افراد موسیقی ایرانی این دوره به شمار می رود. از او آثار معروفی چون تصنیف «بهار دلیخ»، تصنیف «ز من نگارم»، «چند رنگ» و «پیش‌لود» به جای مانده است. درویش خان همچنین رهبر ارکستر کنسرت انجمن اخوت تحت حمایت صفاعلی ظهیرالدوله است.

دو صفحه از این استاد موسیقی با همکاری چند نوازنده و خواننده دیگر وجود دارد. او را یکی از پیشگامان و توسعه دهندگان موسیقی ایرانی می دانند. درویش خان در سال 1305 بر اثر سانحه رانندگی درگذشت

حسن هدایت متولد 1334 در تهران تهیه کننده، کارگردان، فیلمنامه نویس و تدوینگر ایرانی است. او فعالیت خود را در سینما از سال ۱۳۶۲ با فیلم اوج جنگل به عنوان نویسنده، کارگردان و طراح صحنه آغاز کرد. ایجاد شده است و مطمئناً هیچ نسبت خانوادگی با این نویسنده ندارد.

این کتاب در 18 قسمت مجزا توسط قمر دختر درویش خان با بیانی رمان گونه نوشته شده است و از زندگی و روزگار او، تحصیل موسیقی در مدرسه موسیقی دارالفنون، اجرای موسیقی در کلاس ویژه ملیجک می گوید. . برای دربار ناصرالدین شاه قاجار مرید آقا حسین قالی شد و از شوع گریخت. درباره معرفی شخصیتی اسطوره ای کمتر شناخته شده در تاریخ هنر این منطقه.

در این قسمت از کتاب می خوانیم:

«روز جمعه به درویش خان خبر داد، اواسط دی ماه بود، روزهای زیادی ابری بود و آسمان سنگین و تاریک بود، اما نه باران بود و نه برف، باد سرد زمستانی نمی آمد، انگار همه چیز ساکت بود. و در سکوتی هولناک حرکت نمی کرد.درویش خان دو روز مریض بود.سینه اش سنگین بود و نفس سختی می کشید.پزشکی به نام رام سینگه هندی که در میدان بهارستان مطب داشت.در دولت کار می کرد. صبح بیمارستان و عصر به مطبش می آمد شوهرش که همیشه لباس ساری بلند می پوشد و با خال قرمز بین ابروهایش جلب توجه می کند به امور اداری و حسابداری مراجعه کنندگان رسیدگی می کند.سینگه مردی ماهر و مراقب است. دکتر، اما مردم عادی به دلیل غیرمسلمان بودن و شرع نباید با او ارتباط داشته باشند، زیاد به او سر نمی‌زنند، بنابراین مشتریان سینگه محدود به چند خارجی ساکن تهران و یهودیان و ارمنی‌هایی هستند که در تهران زندگی می‌کنند. در محله زندگی می کنند سرچشمه در چند صد متری جنوب بهارستان قرار دارد و سینگ نزدیک ترین پزشک به مراجعین محله سرچشمه به شمار می رود.

علاوه بر این، دکتر سینگه اغلب هزینه ویزیت کمی از بیمارانش دریافت می کند و این مزیت عامل مهمی در مراجعه به مطب سینگه است، به خصوص برای یهودیانی که عادت به پس انداز پول دارند. برخی از مسلمانان مانند درویش خان که به دانش پزشکی و ادب دکتر احترام می گذارند.

چاپ چهارم این کتاب با 257 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و قیمت 27 هزار تومان منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا