مطالب میجیک

افزایش ریسک بیش فعالی در کودکان زنان مبتلا به دیابت بارداری – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین به نقل از ساینس روزانهبه گفته محققان، عامل خطر اصلی اختلال بیش فعالی در کودکان، چاقی مادر است. حدود 30 درصد از زنان در اولین مراجعه خود به پزشک در دوران بارداری چاق هستند و این رقم در زنان مبتلا به دیابت بارداری به 47 درصد می رسد. افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری در این جمعیت یک عامل خطر برای اختلال بیش فعالی در کودکان است.

ورونیکا پریا، سرپرست تیم تحقیقاتی بیمارستان دانشگاه موتوآتراسا در بارسلونا، اسپانیا، گفت: “مطالعه ما نشان می دهد که زنان باردار مبتلا به چاقی و دیابت بارداری دارای فرزندانی با اختلالات روانی طولانی مدت مانند ADHD هستند.” این ارتباط زمانی وجود ندارد که این زن با وزن مناسب در دوران بارداری.”

محققان 1036 کودک متولد شده از زنان مبتلا به دیابت بارداری را مورد مطالعه قرار دادند. 13 درصد از این کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی تشخیص داده شدند.

محققان دریافتند دخترانی که مبتلا به دیابت بارداری و چاقی هستند، دو برابر بیشتر از کودکانی که از مادران غیر چاق متولد می شوند، به ADHD مبتلا می شوند.

محققان این ارتباط را تنها در زنان مبتلا به دیابت بارداری، چاقی و اضافه وزن در دوران بارداری دریافتند. اگر افزایش وزن زنان در دوران بارداری در محدوده طبیعی بود، محققان خطر افزایش ADHD را در کودکان مشاهده نکردند.

دکمه بازگشت به بالا