مطالب میجیک

ارتباط قرص های ضدبارداری با افزایش جزئی خطر سرطان سینه – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین به نقل از سلامتی به گفته محققان، این خطر برای قرص ها و قرص های فقط پروژسترون که حاوی پروژسترون و استروژن هستند وجود دارد.

بر اساس این مطالعه، پس از پنج سال استفاده از این قرص، محققان دریافتند که خطر ابتلا به سرطان سینه با هر دو نوع قرص ضد بارداری بین 20 تا 30 درصد افزایش می یابد.

کریستین پیری، نویسنده این مطالعه از دانشگاه آکسفورد، انگلستان گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده کنونی یا اخیر از هر نوع قرص ضدبارداری با کمی افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.»

نویسندگان خاطرنشان می کنند که استفاده از داروهای ضد بارداری فقط پروژسترون در سال های اخیر افزایش یافته است.

برای این مطالعه، محققان نزدیک به 10000 زن زیر 50 سال مبتلا به سرطان سینه را مورد بررسی قرار دادند. این زن بین سال های 1996 تا 2017 به سرطان سینه مبتلا شد.

حدود 44 درصد از زنان مبتلا به سرطان سینه و 39 درصد از همان گروه کنترل، نسخه هورمونی ضد بارداری داشتند. حدود نیمی از این نسخه ها برای داروهای پروژسترون هستند.

افزایش نسبی خطر سرطان سینه در افرادی که از قرص های خوراکی ترکیبی استفاده می کردند 23 درصد بود. در افرادی که قرص پروژسترون مصرف می کنند 26 درصد، در افرادی که تزریق پروژسترون دریافت می کنند 25 درصد و در زنانی که دستگاه های داخل رحمی آزاد کننده پروژسترون دریافت می کنند، 32 درصد است.

دکمه بازگشت به بالا