مطالب عمومی

نگرانی ترکیه از افزایش اسلام‌ستیزی در اروپا

به گزارش آناتولی، وی تاکید کرد: به ویژه گفتمان منفی برخی از سیاستمداران نگرانی از رشد اسلام ستیزی در آینده را افزایش می دهد.

چاووش اوغلو با اشاره به روابط تاریخی ترکیه و فرانسه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت: در دیدار با همتای فرانسوی خود بر ادامه همکاری ها در مواجهه با چالش های منطقه ای و جهانی توافق کردند.

وی تصریح کرد: در این نشست مسائل منطقه ای مانند اوکراین مورد بررسی قرار گرفت. ممکن است در مورد همه چیز به توافق نرسیم، اما این مانع از گفتگو و همکاری ما نمی شود. ما همیشه از طریق گفت و گو اختلاف عقاید را کاهش می دهیم.

چاووش اوغلو با بیان اینکه این سفر در سطح ریاست جمهوری برای هر دو کشور مفید خواهد بود، اظهار داشت: امروز رایزنی هایی در مورد آفریقا و دیگر مسائل منطقه ای و سوریه انجام دادیم.

چاووش اوغلو همچنین اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مورد الجزایر را “تأسف بار” خواند، زیرا ترکیه هیچ کشوری را به عنوان رقیب در آفریقا یا جاهای دیگر نمی بیند.

وی گفت: ترکیه یکی از کشورهایی است که می توان به آن اعتماد کرد بنابراین این که ترکیه را به عنوان رقیب ببینیم درست نیست.

مکرون هفته گذشته در جریان سفر سه روزه خود به الجزایر گفت که شبکه ای از روسیه، چین و ترکیه “تبلیغات ضد فرانسوی” را در آفریقا انجام می دهد.

چاووش اوغلو با بیان اینکه ترکیه قاره آفریقا را شریکی برابر می بیند، گفت: اگر فرانسه برای بازگشت به برخی کشورهای آفریقایی مشکل داشته باشد، می توانیم به فرانسه کمک کنیم، زیرا ترکیه شریک قابل اعتمادی است. ما معتقدیم که فرانسه عقل سلیم را کنار نخواهد گذاشت.

وی افزایش بیگانه هراسی و نژادپرستی در اروپا را محکوم کرد و تاکید کرد که ادامه مبارزه با اسلام هراسی، یهودی ستیزی، افراط گرایی و بیگانه هراسی به نفع هر دو کشور است.

چاووش اوغلو همچنین گفت که کشورش انتظار دارد اقدامات لازم برای امنیت مساجد فرانسه و همچنین گروه های ترک و مسلمان در آنجا انجام شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم جامعه ترک مقیم فرانسه با حفظ روابط با ترکیه تا حد امکان خود را با جامعه فرانسه وفق دهند، افزود: اقدامات فرانسه برای تسهیل و حمایت از آنها حائز اهمیت است.

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه ترکیه و فرانسه روابط عمیق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارند، گفت: بر ادامه همکاری در مواجهه با چالش های منطقه ای و جهانی توافق کردند.

وی افزود: واضح است که ما در همه چیز با فرانسه موافق نیستیم. ممکن است در مورد همه چیز به توافق نرسیم، اما این مانع از گفتگو و همکاری ما نمی شود. همچنین شاهد کاهش اختلافات از طریق گفتگو هستیم. صحبت کردن با یکدیگر سالم تر از صحبت کردن در مورد یکدیگر در یک محیط متفاوت است.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت: ما نقش ترکیه را می ستاییم و به وزیر چاووش اوغلو تبریک می گویم. زیرا در تیرماه به موفقیت بسیار مهمی در گندم زار دست یافت.

کولونا در این نشست خبری که پس از دیدار با چاووش اوغلو در آنکارا برگزار شد، با بیان اینکه از ابتدای ماموریت خود با وزیر امور خارجه ترکیه درباره بحران اوکراین و مسائل مختلف گفت وگو کرده است، اظهار داشت: در ادامه این دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در ماه ژوئیه به منظور تعمیق گفت‌وگو درباره همه موضوعات مشترک، گفتگو کردند.

وی با اشاره به اینکه وی در دیدار با چاووش اوغلو درباره جنگ اوکراین صحبت کرد، تصریح کرد: ما قاطعانه بر حفظ موضع خود در قبال روسیه تاکید می کنیم. بیایید مواردی را که در مورد آنها توافق داریم و بحث می کنیم، حتی زمانی که مخالف هستیم، افزایش دهیم.

کولونا با بیان اینکه روسیه به یک کشور مستقل و دارای حاکمیت حمله کرد و قوانین بین المللی را زیر پا گذاشت، تاکید کرد: امیدوارم روسیه متوجه شده باشد که کشورش مرده است. در بسیاری از کشورهای جهان دشواری هایی فراتر از خود ایجاد کرده است.

وی در ادامه سخنان خود درباره سند انتقال غلات که در استانبول امضا شد نیز گفت: نقش ترکیه را می ستایم و به وزیر چاووش اوغلو تبریک می گویم. زیرا در تیرماه به موفقیت بسیار مهمی در گندم زار دست یافت.

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به استفاده از اسناد گندم و صادرات 2 میلیون تن گندم، خاطرنشان کرد: فعالیت صادراتی قبل از برداشت جدید تشدید خواهد شد.

کولونا پیش از سفر امروز خود به آنکارا در ارزیابی خود از اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مورد “کسانی که می خواهند ترکیه تنها قدرت در رابطه با روسیه باشد” گفته است: بیانیه در این زمینه نیازی به تهیه ندارد. زمینه ای برای درونگرایی روسیه

کولونا در خصوص اعمال تحریم ها علیه روسیه گفت: روسیه به اندازه کافی درک نکرده که وارد بن بست شده است زیرا حاکمیت کشورهای همسایه را زیر پا گذاشته و با آن وارد جنگ شده است.

وی همچنین تاکید کرد: در شرایطی که آمریکا و اروپا روسیه را تحریم کرده اند، عدم مشارکت برخی کشورهای هم پیمان در این سازوکار، قدرت تحریم ها را تضعیف کرده است که بخشی از جامعه جهانی این موضوع را پذیرفته است.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین اظهار داشت که تاثیر تحریم های اتحادیه اروپا در راستای کاهش وابستگی به گاز طبیعی بیشتر احساس خواهد شد. تحریم ها تولید ناخالص داخلی روسیه را کاهش داده است که می تواند توانایی روسیه برای تامین مالی جنگ را کاهش دهد.

311311

دکمه بازگشت به بالا