اقتصادی

ناترازی نظام بانکی و نظام بودجه مسببان اصلی تورم هستند

معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ناهماهنگی نظام بانکی و ناهماهنگی نظام بودجه گفت: زمانی که ناهماهنگی رخ می دهد تورم ایجاد می کند. در اثر تورم، دولت مجبور به حمایت از مردم می شود که باعث سردرگمی و اختلال در بازار می شود و در نهایت شاهد وقوع رانت و بی عدالتی خواهیم بود.

به گزارش میجیک، سیدحمید پورمحمدی امروز (دوشنبه) پیش از برگزاری سمینار و نشست جمع بندی علمی اولین همایش بهبود فرآیند بودجه ریزی در ایران، اظهار کرد: دو شاخص برای تبدیل بودجه از سنتی به مدرن در نظر گرفته شده است. اولاً به جای اینکه دولت خودش بودجه را تصویب کند، مجلس این کار را بکند. دوم اینکه یک نهاد نظارتی خارج از دولت باشد که دیوان محاسبات برای این موضوع در نظر گرفته باشد.

وی افزود: در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم و باید تصویری از اصلاح ساختار بودجه و جهت گیری سازمان ایجاد کنیم. وقتی از بودجه صحبت می کنیم، فقط به بحث بودجه نگاه نمی کنیم، بلکه باید ببینیم که نظام بودجه در اقتصاد تاثیر دارد. اقتصاد ما از بیماری بی ثباتی رنج می برد.

پورمحمدی در این رابطه ادامه می دهد: اگر به رشد اقتصادی توجه کنیم شاهد نوسانات شدید هستیم. ما باید به سمت ثبات اقتصادی حرکت کنیم. بی ثباتی یعنی تورم. این شماره دو رنگ مرموز دارد; یکی از آنها عدم تعادل سیستم بانکی و دیگری که بزرگتر است، عدم تعادل سیستم بودجه است.

بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، وی تاکید کرد: گاهی درآمدها با قیمت منابع بودجه ثابت نیست که باعث بی ثباتی می شود. در سال های اخیر سه میلیارد دلار در یک سال و 130 میلیارد دلار در یک سال داریم. یکی از درآمدهای پایدار می تواند مالیات باشد. منبع دیگر نفت و منابع طبیعی است که باید به حداقل برسد. سایر درآمدها مربوط به اموال دولتی است. موضوع اوراق مالی نیز ناپایدار است و ما در بخش مخارج دو مشکل اساسی داریم، یکی هزینه های غیر شفاف و دیگری هزینه های ناکارآمد.

پورمحمدی افزود: در نتیجه پرونده نارضایتی ها را از طریق صندوق توسعه ملی و بخشی از طریق تورم جبران کردیم. اگرچه استقراض از بانک مرکزی ممنوع است، اما ما اوراق بهادار زیادی منتشر می کنیم و از بانک ها وام می گیریم که در نهایت منجر به خلق پول می شود. در مورد دیگر هزینه تولید برق 2400 تومان است اما باید 90 تومان فروخته شود. در بودجه 320 حمت به صندوق کمک می کنیم و علاوه بر این رقم، 200 حمت به دنبال تامین اجتماعی هستند که دولت نمی تواند انجام دهد. در نتیجه تامین اجتماعی به بانک رفاه می رود و این بانک را نامتعادل می کند که در نهایت منجر به نقدینگی می شود.

عدم تعادل عامل اصلی تورم است

معاون امور اقتصادی و سازمان هماهنگی برنامه و بودجه ادامه می دهد: وقتی ناهماهنگی شکل می گیرد باعث تورم می شود. در نتیجه تورم، دولت مجبور به حمایت از مردم می شود. این موضوع باعث سردرگمی در بازار شده است. وقتی همه بازارها مختل شود، شاهد رانت و بی عدالتی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه بودجه می تواند عاملی برای نجات کشور باشد، گفت: در اصلاح ساختار بودجه در حوزه درآمدی هم درآمد مالیاتی و هم دارایی های دولت بسیار مهم است.

پورمحمدی گفت: برنامه هفتم تهیه شده و پس از یک سال و نیم تلاش آماده ارائه به دولت است. در این لایحه، برنامه ششم تا رسیدن به برنامه هفتم شش ماه به طول خواهد انجامید.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: در تلاش هستیم تا بستر اطلاع رسانی بین سازمان برنامه، خزانه داری کشور و دیوان محاسبات ایجاد کنیم تا اطلاعات از تدوین تا اجرای بودجه، در اختیار موسسات قرار می گیرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا