خطر نسخه‌پیچی بنگاه‌ها برای بازار مسکن

بازار مس

اکنون که بازار مسکن کمی آرام شده، شرایط برای مدیریت مشاوران املاک فراهم شده است. زیرا هنوز خطر بالقوه ای وجود دارد که برخی دفاتر مستقیماً در راستای بازار مسکن عمل کنند.

به گزارش میجیک، اگرچه ثبات اقتصاد کلان و کاهش نرخ ارز از مهمترین عوامل کاهش بازار مسکن است، اما برخورد مجازات برخی دفاتر متخلف املاک در چند هفته اخیر نیز وجود داشته است. . تاثیر بر کاهش قیمت مسکن

در روزهای اخیر پلمب دفاتر املاک متخلف در شهر جدید پرند منجر به کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت آپارتمان ها شده است. از روز دوم خرداد در تهران و پردیس همچنین هفت نمایندگی نیز با شرکت های فاقد مجوز و متخلف برخورد کرده اند.

همیشه انتقاداتی نسبت به عملکرد برخی از دفاتر املاک وجود دارد. چندی پیش سیدقانی نظری خانقاه – نماینده مجلس گفت: متاسفانه به دلیل عدم نظارت صحیح برخی بنگاه های معاملات ملکی دست به دست هم داده و قیمت ملک را یک شبه افزایش می دهند.

ادامه مطلب

از حتما دو سال پیش بوده تشکیل اتحادیه مشاوران املاک باید با اقدام کارشناسی آغاز شود. افزایش میزان جرایم تخلفات، برخورد با قراردادهای جعلی، اصلاح فرآیند دریافت حق الزحمه و استفاده از افراد دارای سابقه عضویت در هیات مدیره اتحادیه از جمله مواردی است که مشاوران املاک به دنبال آن بودند.

دولت سیزدهم برای کنترل بازار مسکن ساماندهی مشاوران املاک را در دستور کار قرار داده است. در این راستا امکان دریافت کد رهگیری رایگان برای قراردادهای اجاره توسط مالکان و مستاجران و برخورد با شرکت های غیرمجاز دو مرحله ای است که به آرامش بازار مسکن کمک می کند. با توجه به وابستگی حق الزحمه مشاور به قیمت ملک، برخی از مشاوران از افزایش قیمت مسکن حمایت می کنند. قبول پورسانت بالاتر از نرخ مصوب نیز یکی از تخلفات رایج برخی شرکت ها محسوب می شود.

این در حالی است که طبق قوانین صنفی، مجازات مشاوران املاک سرکش چندان موثر نیست. طبق قانون مذکور، دفتر املاک متخلف به مدت یک هفته پلمب می شود که در ردیف مجازات سایر اتحادیه ها قرار می گیرد. با توجه به ارزش بالای خانه که مهمترین دارایی خانوار است، سطح برخورد با این قشر باید متفاوت باشد.

گاهی مشاوران املاکی هستند که تخلف کرده اند و اتحادیه دسترسی به سامانه کد رهگیری را مسدود کرده است، برخی افراد مجوز ندارند و در برخی موارد تا سه ماه زمان می برد تا مغازه را تعطیل کنند و در این سه ماه آنها می تواند تخلفات زیادی را مرتکب شود. اهالی می توانند با شماره تلفن 7334 اتحادیه املاک نسبت به گزارش تخلفات دفتر املاک اقدام کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا