اقتصادی

کسادی بازار مسکن در اولین روزهای سال

روز اول سال 1402 بازار املاک تهران آرام بود و هیچ معامله ای انجام نمی شد.

به گزارش میجیک، امروز بازار مسکن در تهران متوقف شد. زیرا خریداران و فروشندگان در تعطیلات نوروزی هستند و اکثر دفاتر املاک تعطیل هستند. سطح قیمت جدید پیدا نشده و فعالان بازار منتظر تاثیر متغیرهای سیاسی و اقتصادی بر بازار املاک هستند.

با این حال به نظر می رسد برخی انتظارات تورمی بر بازار سایه افکنده و برخی مالکان پس از گذشت 9 روز از آغاز سال اقدام به تمدید نرخ کرده اند. تأثیر ذهنی تغییر سال ممکن است مهمترین عامل در به روز رسانی قیمت باشد. البته به گفته مشاور املاک امروز معامله ای انجام نمی شود و برخی قیمت ها تغییر اسمی داشته است.

رکود بازار مسکن در اولین روز سال

در حال حاضر چشم انداز بازار مسکن نامشخص است. برخی معتقدند با توجه به افزایش 27 درصدی نرخ دستمزد و تورم عمومی، قیمت مسکن می تواند 30 درصد افزایش یابد. گروهی دیگر معتقدند با توجه به اینکه قیمت مسکن در سال گذشته بیش از تورم عمومی افزایش یافته است، ظرفیت آنها محدود است.

تورم عمومی سالانه کالاها در سال گذشته 47 درصد، تورم نقطه به نقطه 53 درصد و تورم مسکن در تهران 66 درصد بوده است. بنابراین قیمت مسکن در پایتخت 13 درصد بیشتر از میانگین سایر کالاها افزایش یافت. علاوه بر این، قدرت سمت تقاضا در پایین ترین سطح قرار دارد.

علاوه بر این، اکثر واحدهای عرضه شده برای فروش در بازار مسکن تهران آپارتمان های متراژ بزرگ در جنوب هستند و کمبود واحدهای متراژ کوچک مشهود است.

بخش قابل توجهی از خانه های خالی تهران در شمال پایتخت قرار دارد. کارشناسان معتقدند مالیات خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه می تواند بازار مسکن شمال تهران را به ثبات برساند.

ادامه مطلب

بازار مسکن در فاز محتاطانه قرار دارد

حسن محتشم – کارشناس بازار مسکن در تحلیل وضعیت موجود و پیش بینی این بازار در سال جاری وی به میجیک گفت: ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کنار بهبود روابط بین الملل، نشانه هایی که اواخر سال گذشته نمایان شد، می تواند به تقویت ارزش پول ملی، افزایش اشتغال، ایجاد تعادل بین عرضه منجر شود. و تقاضای مسکن، رشد صنایع وابسته و بالا بردن سطح رفاه رایج شده و تاثیر بسزایی در جلوگیری از تورم و حتی کاهش قیمت مسکن دارد.

محتشم درباره افزایش 27 درصدی دستمزد کارگران در سال جاری گفت: این رقم بر قیمت تمام شده تولید محصولات در صنعت و کارخانجات تاثیر می گذارد. مولفه های دیگری مانند مالیات بر ارزش افزوده که دولت در نظر دارد از تولیدکنندگان مواد اولیه دریافت کند، علاوه بر افزایش خدمات و عوارض شهرداری، نظام های مهندسی و سود متعارف سازندگان، موجب تغییر قیمت تمام شده خواهد شد. از خانه. اما امیدی نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به تحولات جدید در سیاست خارجی و بهبود روابط با کشورهای همسایه اشاره کرد. اگر این توافق باعث تقویت ارزش پول ملی شود، ثبات بازار مسکن و حتی کاهش قیمت ها دور از دسترس نخواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا