اقتصادی

مخابره پیام «توقف» به بازار مسکن

سیگنال های منتشر شده از اقتصاد کلان بر بازار مسکن تاثیر گذاشته و از انتظارات تورمی در این بازار جلوگیری کرده است. بررسی ها نشان می دهد پس از ثبات و کاهش قیمت ارز، بازار مسکن در تهران و حومه کاهش یافته و عطش تقاضای سرمایه گذاری کاهش یافته است.

به گزارش میجیک، دست اندرکاران بازار املاک چشم انداز ارائه شده درباره شرایط اقتصادی را پذیرفته و معامله را به تعویق انداخته اند. تصور عمومی از بازار مسکن این است که در مرحله فعلی ریسک های غیراقتصادی کاهش یافته است و این ممکن است به ثبات بازار مسکن منجر شود.

معمولاً بازار مسکن تحت تأثیر دو عامل خارجی و داخلی است. عوامل داخلی شامل نوسانات قیمت زمین، نرخ مصالح ساختمانی، مالیات شهرداری و نرخ دستمزد می باشد. عوامل خارجی مربوط به اثر بازار موازی بر بازار مسکن است که یکی از مهمترین شاخص ها تغییر قیمت ارز است. در چند هفته گذشته قیمت ارز شروع به کاهش کرده است.

ادامه مطلب

مجموعه ای از عوامل عبارتند از: ارتباط با عربستان سعودی، توافق با روسیه برای احداث خط ریلی رشت – آستارا، سطح روابط خوب با چین، سفر پادشاه عمان به ایران، وعده آزادسازی وجوه بلوکه شده، تنها یک مورد. مورد که 11 میلیارد دلار از عراق است. بهبود نسبی چشم انداز اقتصادی کشور گزارش شده است.

از سوی دیگر رشد نقدینگی به عنوان عامل محرک تورم 9 درصد کاهش یافته است. برنامه دولت برای اخذ مالیات از خانه های خالی از 24 شهریورماه امسال و مالیات بر سرمایه در حال بررسی در مجلس از عواملی است که می تواند به تامین مسکن و تنظیم این بازار کمک کند. کاهش قیمت خودرو و سقوط بورس پس از رشد ماه های اخیر از دیگر سیگنال هایی است که پیام ثبات را به بازار مسکن می دهد.

دلالان املاک می گویند نرخ های پیشنهادی در مناطقی از تهران که با مازاد عرضه مواجه هستند 10 درصد کاهش یافته است. کاهش قیمت در شهرهای اطراف از جمله پردیس به بیش از 20 درصد رسید. در شهرهای پرند و هشتگرد به گفته مشاوران املاک قیمت ها کاهش یافته است. البته بازار با دو مشکل کم حجم بودن و مازاد عرضه واحدهای بزرگ مواجه است که باعث می شود نرخ کاهش قیمت در آپارتمان های کوچک کمتر از واحدهای بزرگ باشد.

کارشناسان معتقدند ثبات بازار مسکن در گرو حفظ و ارتقای شاخص های اقتصادی است. اگر تورم تحت کنترل باشد، نقدینگی که عمدتاً به خرید مسکن، ارز و طلا برای حفظ ارزش املاک اختصاص می‌یابد، می‌تواند وارد بخش تولیدی شود و انتظارات تورمی را در بازار املاک کاهش دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا