اقتصادی

در پی ریزش دلار، بازار مسکن بی‌جان شد

پنج عامل خارجی که مهمترین آنها تکمیل کریدور جنوب – شمال و افزایش درآمدهای صادراتی ایران است، انتظارات از شاخص های کلان اقتصادی کشور و آرامش بازار مسکن را در چند وقت اخیر افزایش داده است.

به گزارش میجیک، برخی از عواملی که باعث ریزش ارز شد، بازار مسکن، خودرو و طلا را نیز آرام کرده است. در روزهای اخیر قرارداد ساخت راه‌آهن رشت – آستارا بین ایران و روسیه امضا شد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های معلق پازل اتصال خلیج فارس به شمال اروپا محسوب می‌شود. طرف روسی 1.6 میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد.

ادامه مطلب

بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله عربستان، چشم انداز افزایش صادرات نفت، اعلام آزادسازی ارز بلوکه شده ایران، افزایش تولیدات صنعتی، کاهش ثبت نام متقاضیان در خودروهای یکپارچه. طرح فروش یک رویداد مثبت است که به نظر می رسد انتظارات تورمی را کاهش دهد و منجر به کاهش ارزش دلار شود.

در واقع ثبات در اقتصاد کلان و امکان رونق بخش تولیدی این صنعت و افزایش اشتغال در هفته های اخیر باعث رکود بازارهای غیرمولد مانند ارز و طلا شده است.

بازار مسکن معمولاً با احتیاط کار می کند. زمانی که بازار ارز روند نزولی داشته باشد، معاملات مسکن کاهش می یابد. زیرا بازیگران در معامله تردید داشتند. خریداران معاملات را به تاخیر می اندازند و فروشندگان منتظر تاثیر شاخص های کلان بر بازار مسکن هستند.

پس از کاهش قیمت دلار، بازار مسکن از بین رفت

بررسی ها نشان می دهد که قیمت های اعلامی آپارتمان به ویژه در مناطق شمالی تهران تثبیت شده است. البته با توجه به تاثیرگذاری قیمت مصالح ساختمانی از تورم نقطه‌ای، انتظار تورم در بخش ساخت و ساز و آپارتمان‌های روباز وجود دارد، اما بیش از پنج سال بر قیمت واحدها تاثیری ندارد.

به عنوان دلال مسکن، روند صعودی قیمت مسکن در تهران در روزهای اخیر متوقف شده و معاملات راکد شده است. در صورت تداوم امید به وضعیت اقتصاد کشور در فاز بعدی، احتمال کاهش نرخ آپارتمان های اعلام شده در پایتخت وجود دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا