اقتصادی

پادکست/ پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۲

بازار مسکن در سال 1401 دستخوش تغییراتی شد و اکنون طبق روال گذشته در نوروز 1402 رکود حاکم است و فعالان این بازار معتقدند متغیرهای سیاسی و اقتصادی از اردیبهشت ماه می تواند جهت گیری قیمت ملک را تعیین کند.

به گزارش میجیک، بازار مسکن در سال گذشته تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله روابط بین الملل، اصلاح نظام یارانه ها، نوسانات نرخ ارز، قیمت نهاده های ساختمانی و سطح ساخت و ساز در سال 1401 دچار نوسان شد.

در پایان سال گذشته قیمت مسکن در تهران با رشد ۶۶ درصدی در یک سال به متری ۵۲ میلیون تومان رسید. این در حالی است که در سه ماهه آخر سال به دلیل انتظارات تورمی، معاملات مسکن رونق گرفت. معاملاتی که عمدتاً از نوع تبدیل یا سرمایه گذاری هستند.

امروز دفتر املاک در تعطیلات نوروزی است و تعداد بنگاه های معاملات ملکی فعال در سطح شهر بسیار اندک است. البته اگر شخصی قصد خرید و فروش ملکی را داشته باشد می تواند به دفتر املاک مراجعه کند. کد رهگیری نیز ارائه شده است. اما اکثرا مردم در تعطیلات، تفریحات و مهمانی های نوروزی هستند و بازار مسکن در کسادی است.

طبق گزارشات میدانی، در روز اول سال 1402 قیمت نسبت به اسفند تغییر چندانی نداشته است. در این گزارش به بررسی وضعیت بازار مسکن در سال گذشته، متغیرهای موثر بر آن و پیش بینی قیمت ملک در سال گذشته پرداخته ایم.

گزارشگر و راوی: مجید انتظاری / تنظیم: نوید مرسلی

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا